Tänkte fråga om någon har några tips om hur man skulle kunna få ur mer effekt ur en st202, 3s-ge gen2.
De ligger ju på 175hk org, så tänkte försöka få upp den till kanske 200hk?
Vore det någon omöjlighet?
Vad skulle jag behöva göra?
Kostnad?
Gärna sidförslag eller vart jag kan vända mig. Tips från erfarna uppskattas enormt!
Notera även att ett motorbyte till en 3s-gte var från början min plan, men pga ekonomiska skäl får jag avböja denna möjlighet.
Det är betydligt billigare att byta till en turbomaskin än vad det är att trimma sughästar, så stoppar ekonomin dig från att byta till en 3s-gte så glöm att trimma sugmotor.
Vanligtvis för att trimma sugmotorer så går man upp i komp, vassare kammar väl uträknade extraktorgrenrör, portad topp, större ventiler mm.
En 3S-GE generation 2 har inte 175hk, den har 156hk, om du har 175hk så är det generation 3.
fram till 1989 är det gen 1 (142hk ?), sen 90-93 gen2 och 156hk, sen 94-96 är det generation 3 på 175hk.
(Vissa skillnader beroende på vilket land den är såld i också.)
Om du vill undvika turbo så är nog det enklaste att swappa i en BEAMS-motor (gen4/5) som har 200(210)hk från start, fast
det är väl en del meck att få dit, och dom är inte helt gratis heller.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Mer effekt i 3sge 3.gen er piece of cake. Er själv på gång med dette för tiden. Min har for nuvärende runt 190 hk (188 på 95 oktan, hade glömt at fylla i 98). Med 98 i tanken ville den troligen komme över 190.
Jag har en bra utblås(svensk?) i 2,5" och - kat, kall luft til insug med KN i OE filterlåda. Alu remskiva.
Justering av tänding ger ca. 10 hk mer. Då er du på ca. 200.
Jag siktar efter ca. 230 hk. Till at nå denne effekt brukar jag custom kamaxlar ca. 264*, hög kompression med planat topp och lite port/polish + andra små tricks, alu svänghjul och uppgraderat bränslesystem med wideband sensor. Kanske även standalone ecu.
Jag tror personligen att det är ytterst svårt att få mer än 10hk genom att ändra på andningen av motorn och mappa, faktum är att jag inte ens tror det ger 5hk vid en sann bromsning.
Sugmotortrim är sällan billigt..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Glenn skrev:Jag tror personligen att det är ytterst svårt att få mer än 10hk genom att ändra på andningen av motorn och mappa, faktum är att jag inte ens tror det ger 5hk vid en sann bromsning.
Sugmotortrim är sällan billigt..
Well, som sagt min har 188hk på 95 oktan (bromsning, med papper ). Kommer tilbaks her när jåg er fertig med motor och bil. Nån gång i marts/april vill jåg tro.