Crown MS123 1984 5M-GE
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Crown MS123 1984 5M-GE
Jag får se om det hinner bli halt innan jag kör in den på vinterförvaring.Jag har provat ABS'en lite smått förut,men inte tänkt på om det bara var fram.
Nu fann jag att bakoken var i sämre skick,så nu är det okrenovering som gäller.Citronsyra och honing får räcka.Gummit var bra(iaf på höger sida).
Nu fann jag att bakoken var i sämre skick,så nu är det okrenovering som gäller.Citronsyra och honing får räcka.Gummit var bra(iaf på höger sida).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Crown MS123 1984 5M-GE
Efter att ha stått orörd sedan i höstas...
Det är nästan lite väl lättstartad.Hmm!
Det är nästan lite väl lättstartad.Hmm!
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Crown MS123 1984 5M-GE
Jag rev bromsarna fram för att serva lite.
Jag förstår inte varför dom valde att ha M9-bult till oket på dessa.M8 eller M10 hade fått plats hur bra som helst.

Jag förstår inte varför dom valde att ha M9-bult till oket på dessa.M8 eller M10 hade fått plats hur bra som helst.


MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Crown MS123 1984 5M-GE
Tror aldrig någonsin att vi sålde en M9-skruv när jag jobbade på ett lager som sålde industriprodukter och fästelement. Är det vanligt i bilindustrin och återfinns den storleken på fler ställen på din bil?Johnny Blade skrev:Jag rev bromsarna fram för att serva lite.
Jag förstår inte varför dom valde att ha M9-bult till oket på dessa.M8 eller M10 hade fått plats hur bra som helst.![]()
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Crown MS123 1984 5M-GE
Nä.Det är väldigt ovanligt.Det verkar som om man hittar en 62mm's M9 även till bakoket.Annars vete katten.
http://www.toyodiy.com/parts/xref?s=901 ... J=on&mG=on
Jag minns att jag köpte en sån bult från Toyota för en massa år sedan,men jag minns inte till vilken bil.Det kan varit till denna fast andra sidan eller bak.
Hur som helst så var bara skallen runddragen,det löste jag genom att svetsa på en mutter uppepå.
http://www.toyodiy.com/parts/xref?s=901 ... J=on&mG=on
Jag minns att jag köpte en sån bult från Toyota för en massa år sedan,men jag minns inte till vilken bil.Det kan varit till denna fast andra sidan eller bak.
Hur som helst så var bara skallen runddragen,det löste jag genom att svetsa på en mutter uppepå.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Crown MS123 1984 5M-GE
Den här glidpinnen hade rostat fast.Det verkar som om jag aldrig har plockat isär detta.

Efter ett dygn i citronsyra...

Nu borde bromsarna inte trilskas på något år igen.
Efter ett dygn i citronsyra...
Nu borde bromsarna inte trilskas på något år igen.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Crown MS123 1984 5M-GE
M7 ser man ju då och då även om det är ovanligt, M9 vet jag inte om jag hittat nånstans.
Annars brukar ju japanska biltilverkare ha dille på fingängade M-skruvar.
Annars brukar ju japanska biltilverkare ha dille på fingängade M-skruvar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Crown MS123 1984 5M-GE
Ja,fingängar mm(1,25) brukar det vara,även i detta fall.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Crown MS123 1984 5M-GE
M9 är standard på alla tyska bilar på glidpinnarna. Dom enda jag hittade som hade renoveringssats till vettigt pris och godtagbar kvalitet var, hör och häpna, Biltema.
Det jävliga var att det var samma stigning som på M8, så jag trodde bergfast att det var en sån jag skulle ha, så det blev dubbelresor in till storstan den dagen... Skulle dessutom på långresa dagen efter, så det var lite "spännande" men det blev bra till slut.
Edit: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000030995/
Det jävliga var att det var samma stigning som på M8, så jag trodde bergfast att det var en sån jag skulle ha, så det blev dubbelresor in till storstan den dagen... Skulle dessutom på långresa dagen efter, så det var lite "spännande" men det blev bra till slut.

Edit: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000030995/
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Crown MS123 1984 5M-GE
Det var värst.Mina gängor har dock alltid varit bra. 

MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE