Tjenixen.
jag har en toyota mr2 mk2 91:a (3sge) som strular lite.
den går surt på låga varv efter den blivit varm, över 2500-3000 så går den prima igen.
När den är kall så går den hur bra som helst.
Fick nerslag på besiktningen på
HC-halt tomgång, för hög och Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig
då jag inte är så händig på bilar så hoppas jag nån här har en ide vad det kan vara?
Toyota mr2 mk2 går surt
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Toyota mr2 mk2 går surt
Kan det kanske vara en kallstartsspridare som har hängt sig?
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: fre 10 apr 2015, 14:13:31
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 92
- PostOrt: Landvetter
Re: Toyota mr2 mk2 går surt
Har samma problem.
Lambda 0,84 (0,97-1,03)
hc 232 (100)
ca 2,5 (0,5)
CO 2500 6,3 (0,3)
Lambdan sitter efter flexin som är lite dumt då det ofta läcker där. Bytte flexin på min som läckte och ingen skillnad.
Det jag gjort hittills är att mäta enlingt det som nämns i denna tråden.
http://www.mr2oc.co.uk/forums/41/160600.html
Och det verkar stämma då mäter jag bränsle blandningen försöker han snåla.
Mäter jag lambdan så händer det inget alls. Kollar jag på lambdan har nån klippt bort original kontakten och skarvat in en "universal" som verkar trasig.
En ny Denso (som original) har beställts från ebay för 600kr och förhoppningsvis byter jag den och motorolja så borde avgasvärderna förhoppningsvis blir bättre!
Om du hade kunnat fota lambda kontakten med trådarna innan och efter så jag kan kontrollera min hade jag vart jätte tacksam!
Bifogar min lathund. men kolla youtube filmerna som är klockrena!
TE1 & E1 fault codes
MR2 SW20
Fuel testing
Fuel trim tomgång och 2500rpm
volts- svart E1, röd VF1 or (E2) med multimeter
2,25 - 2,75 2,50 är perfekt.
2,25 or lower, engine running rich and ecu taking away fuel.
2,75 or higher engine running lean and ecu adding fuel.
Lambda test
Black E1 red OX1
0,100 to 0,900ml fluxuating. 15 times in 10 seconds. 8 or less, slow lambda.
E2 och OX1 direct voltage to ECU.
Lambda 0,84 (0,97-1,03)
hc 232 (100)
ca 2,5 (0,5)
CO 2500 6,3 (0,3)
Lambdan sitter efter flexin som är lite dumt då det ofta läcker där. Bytte flexin på min som läckte och ingen skillnad.
Det jag gjort hittills är att mäta enlingt det som nämns i denna tråden.
http://www.mr2oc.co.uk/forums/41/160600.html
Och det verkar stämma då mäter jag bränsle blandningen försöker han snåla.
Mäter jag lambdan så händer det inget alls. Kollar jag på lambdan har nån klippt bort original kontakten och skarvat in en "universal" som verkar trasig.
En ny Denso (som original) har beställts från ebay för 600kr och förhoppningsvis byter jag den och motorolja så borde avgasvärderna förhoppningsvis blir bättre!
Om du hade kunnat fota lambda kontakten med trådarna innan och efter så jag kan kontrollera min hade jag vart jätte tacksam!
Bifogar min lathund. men kolla youtube filmerna som är klockrena!
TE1 & E1 fault codes
MR2 SW20
Fuel testing
Fuel trim tomgång och 2500rpm
volts- svart E1, röd VF1 or (E2) med multimeter
2,25 - 2,75 2,50 är perfekt.
2,25 or lower, engine running rich and ecu taking away fuel.
2,75 or higher engine running lean and ecu adding fuel.
Lambda test
Black E1 red OX1
0,100 to 0,900ml fluxuating. 15 times in 10 seconds. 8 or less, slow lambda.
E2 och OX1 direct voltage to ECU.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: fre 10 apr 2015, 14:13:31
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 92
- PostOrt: Landvetter
Re: Toyota mr2 mk2 går surt
Lambdan byttes och det fixade lambda värdet!
Nu är det bara HC och CO kvar.
Bytt
motorolja och filter
fördelare och rotor (stift och kablar ser nya ut)
Nu har jag co 0,64 och hc 197 så det närmar sig och detta va med 50/50 etanol och 95.
Börjar misstänka att katten är kass då den gått länge med en för fet blandning. Lite segt att byta en svetsad kat bara men verkar som nästa steg.
Nu är det bara HC och CO kvar.
Bytt
motorolja och filter
fördelare och rotor (stift och kablar ser nya ut)
Nu har jag co 0,64 och hc 197 så det närmar sig och detta va med 50/50 etanol och 95.
Börjar misstänka att katten är kass då den gått länge med en för fet blandning. Lite segt att byta en svetsad kat bara men verkar som nästa steg.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Toyota mr2 mk2 går surt
Tycker inte katten borde påverka CO:n så mycket. Låter snarare som att den går lite fett fortfarande, eller också får för lite luft.
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: ons 06 nov 2013, 11:15:27
- Bilmodell: Mr2 GTI
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Danderyd
Re: Toyota mr2 mk2 går surt
För att följa upp den här tråden på azuran87ans gti,
Jag köpte bilen föra helgen och har besiktigat den idag UA.
Det jag gjorde var följande.
Byta Vattentempsensor ( behövdes nog inte )
Bytte tändstift, satt nya Bosch i, det funkade dåligt så i med nya NGK, gjorde det till en ny bil
Bytte rotor och fördelarlock då de var kraftigt oxiderade.
Hoppas det hjälper någon annan.
Mvh
Jag köpte bilen föra helgen och har besiktigat den idag UA.
Det jag gjorde var följande.
Byta Vattentempsensor ( behövdes nog inte )
Bytte tändstift, satt nya Bosch i, det funkade dåligt så i med nya NGK, gjorde det till en ny bil
Bytte rotor och fördelarlock då de var kraftigt oxiderade.
Hoppas det hjälper någon annan.
Mvh
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: ons 06 nov 2013, 11:15:27
- Bilmodell: Mr2 GTI
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Danderyd
Re: Toyota mr2 mk2 går surt
Jag följer upp tråden då jag köpte azuran's mr2a.
Jag bytte Vattentempsensor, tändstift (satt nya bosch i, måste vara NGK eller denso annars går bilen skit) fördelarlock och rotor.
Besiktigade bilen igår och den har aldrig haft så låga HC värden på 6 år, enligt alla besiktings papper som följde med, sen 2007 tror jag så låg hc värdet på ca 60 nu ligger det på 8.
Mvh Anton
Jag bytte Vattentempsensor, tändstift (satt nya bosch i, måste vara NGK eller denso annars går bilen skit) fördelarlock och rotor.
Besiktigade bilen igår och den har aldrig haft så låga HC värden på 6 år, enligt alla besiktings papper som följde med, sen 2007 tror jag så låg hc värdet på ca 60 nu ligger det på 8.
Mvh Anton