AKUT HJÄLP! Söker motor 1AZ-FSE till min Avensis t22
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: ons 28 jan 2015, 13:24:04
- Bilmodell: Toyota Corolla Ke36
- Årsmodell: 1977
- PostOrt: Rödeby
- Land (Country): Sverige
AKUT HJÄLP! Söker motor 1AZ-FSE till min Avensis t22
Hej! Är det nån här som har tips om bra sidor utomlands till t.ex. skrotar eller liknande där jag kan få tag i en 1AZ-FSE motor. Priserna på skrotar här i långa landet är lie saftiga tycker jag. Nån som har förslag?
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
- Bilmodell: Avensis verso
- Årsmodell: 2004
- PostOrt: 65593
- Land (Country): sweden
Re: AKUT HJÄLP! Söker motor 1AZ-FSE till min Avensis t22
Får man fråga vad som hänt med den motor du har? För jag antar att du behöver byta.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: AKUT HJÄLP! Söker motor 1AZ-FSE till min Avensis t22
Snabb gissning; skuren på grund av toppbultar som släppt?
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
- Bilmodell: Avensis verso
- Årsmodell: 2004
- PostOrt: 65593
- Land (Country): sweden
Re: AKUT HJÄLP! Söker motor 1AZ-FSE till min Avensis t22
Synd att skrota en motor om det bara är gängorna i blocket som gåt åt skogen. Jag räddade min motor med nya gängor som jag skrev om i en annan tråd och för 3 veckor sedan ringde en bilverkstad på orten och frågade om jag kunde hjälpa dem med nya gängor i samma typ av motor. På den motorn hade kamkedjan gått av åxå. Jag hjälpte dem såklart och med nya gängor, NS300L, nytt timing kit och planad topp blev den motorn nästan som ny igen.
Jag skulle nog, fast man är ju en ren amatör så skulle jag nog rekommendera att göra den operationen framför att sätta in en begagnad motor som kanske möter samma öde närsomhelst.
Har den skurit är det förstås ett annat läge, det kostar väl lite mer att få ordning på.
Jag skulle nog, fast man är ju en ren amatör så skulle jag nog rekommendera att göra den operationen framför att sätta in en begagnad motor som kanske möter samma öde närsomhelst.
Har den skurit är det förstås ett annat läge, det kostar väl lite mer att få ordning på.
- Hanzzon
- Inlägg: 113
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:32:08
- Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: EDSBYN
- Land (Country): Sverige
- Ort: EDSBYN
Re: AKUT HJÄLP! Söker motor 1AZ-FSE till min Avensis t22
Har hört talas om en mindre verkstad som gjorde samma sak och monterade insatsgängor i blocket då detta inträffade efter att vattenpumpen hade läckt. Det gjorde att motorn gick en tid med låg kylvätskenivå (ingen kollade nivån på länge och ingen nivågivare finns) och gick varm och vid expanderingen så reser gängorna i blocket till toppbultarna.
Detta lär vara förbättrat med starkare gängor på nyare motorer som ska klara mer stryk innan detta inträffar.
Den bilen jag hörde talas om var först hos en Toyota verkstad som ville byta ut motorn för dyra pengar medans den mindre verkstaden bytte vattenpumpen som hade läckt och monterade insatsgängor och det funkade fint.
På mitt jobb servar vi sådana här Avensis varje vecka och har faktiskt aldrig varit med om detta problem med gängorna en enda gång sedan jag började år 2002. Däremot har vi sett kylvätskeläkage som läckande vattenpumpar vid servicen och påtalat detta för kunden och rekommenderat byte innan bilen går med för låg kylvätskenivå vilket dom då lyssnat på och åtgärdat problemet och jag tror det är anledningen till att vi aldrig varit med om detta på våra kunders bilar.
Detta lär vara förbättrat med starkare gängor på nyare motorer som ska klara mer stryk innan detta inträffar.
Den bilen jag hörde talas om var först hos en Toyota verkstad som ville byta ut motorn för dyra pengar medans den mindre verkstaden bytte vattenpumpen som hade läckt och monterade insatsgängor och det funkade fint.
På mitt jobb servar vi sådana här Avensis varje vecka och har faktiskt aldrig varit med om detta problem med gängorna en enda gång sedan jag började år 2002. Däremot har vi sett kylvätskeläkage som läckande vattenpumpar vid servicen och påtalat detta för kunden och rekommenderat byte innan bilen går med för låg kylvätskenivå vilket dom då lyssnat på och åtgärdat problemet och jag tror det är anledningen till att vi aldrig varit med om detta på våra kunders bilar.