Dragkrok Auris 2015

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dragkrok Auris 2015

Inlägg av cheetah1 »

Jo, det kan såklart funka. Hur gör du då, sätter du änden på skaftet mot vågen eller väger du upp en vikt att hänga i handtaget?
Corolla04
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 20 okt 2013, 21:22:13
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004
PostOrt: Örebro

Re: Dragkrok Auris 2015

Inlägg av Corolla04 »

Kloge skrev:Har du några tips på hur du gjorde? Vill också ha drag men inte betala 11000 för det. Jag har kombimodellen ifall det är någon skillnad
Toyota monterar fast drag på kombin så fråga vad de tar men gissar på ca 9000 kr.
Här kommer en rapport hur jag gjorde. Är ingen större skillnad på halvkombin eller kombi, var samma monteringsanvisning för bägge.
Bara du inte har hybriden för den får inte ha eftermonterad dragkrok utan bara en fabriksmonterad om jag har fattade rätt.

Plocka ner en plastkåpa och släpp på ljuddämparens gummiupphängning. Jag använde garagedomkraften att palla under ljuddämparen.
Skruva sedan dit dragkroksfästet på höger sida 3 ggr skruv, sedan får du ta bort bogseröglan på väster sida och montera dit fästet och bogseröglan igen 3 ggr skruv där med. Gänga dit skruvarna så du har allt glapp tills du fött allt på plats.
Sedan är det dags för själva dragkroksbalken som fästs med två skruv på varje sida. Slutligen sätter du dit själva dragkulan och fästet för elkontakten.
Återstår sedan och dra fast allting med angivet moment, rekommenderar en momentnyckel skarpt. Köpte en på Biltema för 499 kr annars för du låna en av någon.
Du får såga lite i plastkåpan innan du återmontrar den och sätta dit ljuddämparen igen.

Nu är det dags för elen jag köpte en 7 polig kontakt är det en 13 polig du vill ha så är det några fler saker att ansluta.
Börja med att plocka ur mattor och lådan med kompressorn i reservhjulsbaljan och lossa panelerna på bägge sidor.
Sen får du börja med att dra kablarna så de hamnar där de ska och om du hittar någonstans att skruva upp de två reläerna på vänster sida. Ska enl anvisningen sättas upp med dubbelhäftande tejp men tycker det är bättre att skruva fast saker.
sedan är det bara och ansluta kontakterna vid ljusen på bägge sidor.
Det tråkigaste och krångliga momentet är att man ska dra en kabel med + fram till instrumentpanelens vänstra sida vid dörren och sedan löda fast den på en befintlig kabel viket jag tyckte sändes sådär och mina lödkunskaper är obefintliga.
Så jag gjorde ett enklare sätt, jag gick på cigarettändaruttaget i skuffen med en strömtjuv. Dock så går den på tändningen så när jag har kärran påkopplad så fungerar inte varningsblinkersen bak på bilen samt kärran när tändningen är avslagen.
Känns väl sådär för se om jag gör om det senare, men du får avgöra hur du gör.
Även en kabel till dimbakljusen ska anslutas som görs så att man kapar en kabel på vänster sida och kopplar ihop med en kabel till draget.
Jag struntade helt i det då jag aldrig använder dimljus bak.

Så gjorde jag är det något jag missade så svarar jag om det behövs.
Kloge
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 jan 2015, 21:36:16
Bilmodell: Verso Bensin
Årsmodell: 2018
PostOrt: Perstorp

Re: Dragkrok Auris 2015

Inlägg av Kloge »

Man tackar :thumbup: :thumbup:
Skriv svar