Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Förutsatt att ingen fortfarande serietillverkar krokar finns så är det väl frågan om att hitta någon som specialtillverkar godkända krokar (det finns, men förutsätter förstås att bilen får ha en krok). En snabb googling gav detta, tillexempel: http://www.beckab.se/dragkrok. Men det finns säkert fler.
Kan du hitta en skrotad bil (kanske tveksamt när det är en så gammal modell) kan du förstås ta draget på den, men det kan vara svårt att få den genom regbesiktningen om du inte också kan få fram en original monteringsanvisning. Eventuellt kanske du på något sätt kan påvisa vilka åtdragningsmoment som krävs på annat sätt, om du är eller känner nån konstruktör, men jag misstänker att det inte bara är det dom tittar på på besiktningen.
Vet folk som köpt nått på typ Biltema och byggt om från det. Saab och Volvo till exempel. Kan man hantera svets eller polaren och man har en krok som klarar lika mycket eller mer än bilen samt monteringsanvisningen så bör det inte vara något problem. Bilprovningens tekniska avdelning kan tipsa med.
Du har helt rätt i det du säger men frågan är bara vart man ska få tag på någon likvärdig eller någorlunda rätt anpassad (med viss modifiering) till bilen. Det som de brukar påpeka på besiktning brukar vara om det inte finns någon typskylt på dragkroken och som du säger en monteringsanvisning till kroken. Nu har jag inte tänkt att använda och belasta den så extremt, endast någon cykel ibland eller någon mindre typ av kärra (det är ju bara 54 hk original ) men det är ju ingen ursäkt för något det ska ju givetvis kunna klara alla belastningar som kan ske med en släpkärra eller liknande. Man ska aldrig tumma på säkerheten!
Tänkte om det kanske finns någon här på forumet som har lyckats montera på en dragkrok och besiktat i efterhand?
Dale du kanske vet mer specefikt vilken krok på biltema skulle helst vilja ha den att stämma någorlunda i längd så att man slipper kapa och svetsa allt för mycket
Ska du bara ha dragkroken till ett cykelställ kan man svetsa på en mutter på toppen av kulan så inte en släpvagn kan kopplas men annars är det så att om man hittar en lämplig draganordning (som jag tror det står i bilprovningen/transportstyrelsens papper) så bör den klara minst det bilen får dra oavsett.
Vet fler på forumet här som byggt om drag så det passar sina bilar men dom får ge sig till känna själva.
Bästa sättet att hitta nått som passar ungefär är att mäta upp lite på bilen du har och sen kolla på typ Biltema eller som många har nerladdningsbara monteringsanvisningar och därifrån försöka bilda sig en uppfattning själv. Kollade själv på ett drag till Celican och upptäckte att Carinans drag nästan skulle passa. Den fäste man på fästena till krockbalken/kofångaren men avstånden skilde sig ett par 5-7 cm samt bommen ner till kulan var lite för kort. Skulle gå att kapa/svetsa på bägge ställena men då jag saknar svetsfärdigheter så har det runnit ut i sanden.
Okej jo du har helt rätt i vad du skriver Dale. Jag får väl leta lite och om inte annat så får jag åka in på skroten och ta någon som är någorlunda lik och svetsa om lite
Hojta till om någon vet någon krok eller har modifierat själv redan, på liknande bil eller på starlet som kan vara en lämplig krok