Jo, samma här.PierreW skrev:Och de pengarna kan man lägga i en burk för att sen ta med sig till verkstan den dagen synkringarna är slut på trean och femmanDale skrev:Bosse bildoktor säger ju att man ska hoppa över varannan växel för att spara bensin å ni har redan lyckats modifiera bilarna innan Toyota.![]()
Angående lådan så är ja inne på wire/länkage fel.
Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an
På tal om motorkuddarna.
Såhär såg dom ut på min Camry efter bara 14000mil(dom undre alltså).

Såhär såg dom ut på min Camry efter bara 14000mil(dom undre alltså).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Inlägg: 377
- Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
- Bilmodell: Celica st 162
- Årsmodell: 88
- PostOrt: Henån
- Land (Country): sverige
Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an
PierreW skrev:Och de pengarna kan man lägga i en burk för att sen ta med sig till verkstan den dagen synkringarna är slut på trean och femmanDale skrev:Bosse bildoktor säger ju att man ska hoppa över varannan växel för att spara bensin å ni har redan lyckats modifiera bilarna innan Toyota.![]()
Angående lådan så är ja inne på wire/länkage fel.
hahhaha ..
ja jag är rätt säker på det. skall kolla det i helgen.
-
- Inlägg: 377
- Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
- Bilmodell: Celica st 162
- Årsmodell: 88
- PostOrt: Henån
- Land (Country): sverige
Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an
men jag måste ändå pålysa denna helt värdelösa konstruktion det uppdagas mer o mer brister med drivlinan på fwd. som enbart ger fördelar för tillverkan som får en lättare och billigare installation på fabriken. den där myten om att det är säkrare att köra är ju ren bullshit. hellre lätt bakvagns släpp än att dom svängande hjulen tappar greppet och man tappar totalt styr förmågan.
sen med dagen teknik så finns det ingen annledning att fortsätta med fwd. min celica har gått 16,500mil och redan alla dessa fel. visserligen 20år på nacken men det har jag haft många många bakhulsdrivna bilar som oxå varit lika gamla. sätter min pung på att mina motorkuddar oxå är slut SUCK... för att det är en dålig konstruktion som gör att det blir fel belastningar. tex avgasystemet m.m m.m .m.m
hur sjutton skall det gå med en turbo konventering på denna bil. är det nån ide att satsa på en sådan på en toyota även om den är budget?
skit grejer
sen med dagen teknik så finns det ingen annledning att fortsätta med fwd. min celica har gått 16,500mil och redan alla dessa fel. visserligen 20år på nacken men det har jag haft många många bakhulsdrivna bilar som oxå varit lika gamla. sätter min pung på att mina motorkuddar oxå är slut SUCK... för att det är en dålig konstruktion som gör att det blir fel belastningar. tex avgasystemet m.m m.m .m.m
hur sjutton skall det gå med en turbo konventering på denna bil. är det nån ide att satsa på en sådan på en toyota även om den är budget?
skit grejer
- Vesa
- Moderator
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
- Bilmodell: Previa GL RWD
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Rosersberg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Rosersberg
Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an
Ska fanemej kasta dit en videokamera i morn och ut och plåga så ser man hur det vrider sig ang fästen
. Bytte tändstift igår V6
började att rycka vid låga varv och gas
Stiften fabrikat BERU X Platina, kan väl inte vara dom 
Men att motorkuddar skulle vara problemet
är det vajerstyrning så borde det inte påverkas av några dåliga motorkuddar 




Men att motorkuddar skulle vara problemet


Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
-
- Inlägg: 377
- Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
- Bilmodell: Celica st 162
- Årsmodell: 88
- PostOrt: Henån
- Land (Country): sverige
Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an
nä det borde det inte göra. Men jag kan tänka mej att motor kuddarna slits mkt mer p.g.a motorn är tvär monterad och det blir rejäla vridningar eftersom motor sitter i samma linje som driv hjulen. Helt puckat och alla bilar tillverkas så nästan.
Kan man inte stum montera en fwd ? Eller stadga upp den med styvare kuddar?
Såg en 850 volvo som skulle göra en brinn ut men det small till istället när föraren släppte upp kopplingen. Och däcket försvann under bilen. Tanken for igenom skallen. Jävligt tur att man inte kör fwd. Sån skit
Men nu gör jag det och vill ge det en chans. .
Kan man inte stum montera en fwd ? Eller stadga upp den med styvare kuddar?
Såg en 850 volvo som skulle göra en brinn ut men det small till istället när föraren släppte upp kopplingen. Och däcket försvann under bilen. Tanken for igenom skallen. Jävligt tur att man inte kör fwd. Sån skit
Men nu gör jag det och vill ge det en chans. .
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an
Eh? De kan inte vara så då att motorkuddarna är dimensionerade för att klara dom enligt dig rejäla vridningar? Eller e blire mer vridning i en rakställd motor då motorn inte kan vrida med hjulen? Har sett folk monterat kjedjor mellan toppen och stötdämpartornen för att motorn inte ska vrida sig så mycket.Johannes Rydberg skrev:nä det borde det inte göra. Men jag kan tänka mej att motor kuddarna slits mkt mer p.g.a motorn är tvär monterad och det blir rejäla vridningar eftersom motor sitter i samma linje som driv hjulen. Helt puckat och alla bilar tillverkas så nästan.
Kan man inte stum montera en fwd ? Eller stadga upp den med styvare kuddar?
Såg en 850 volvo som skulle göra en brinn ut men det small till istället när föraren släppte upp kopplingen. Och däcket försvann under bilen. Tanken for igenom skallen. Jävligt tur att man inte kör fwd. Sån skit
Men nu gör jag det och vill ge det en chans. .
Klart man kan montera motorn stumt. Rätt vanligt på folkrace att dom svetsar kuddarna då drivaxlar skall hålla. Blir ist rätt mysiga vibrationer i karrosseri med allt va sprickor och materialutmattning innebär.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Pay User
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
- Bilmodell: Mr2 gtu
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Karlskoga
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlskoga
Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an
Jo, finns ju många lösningar på problemen med vridningar (som även inträffar på vässade rwd bilar, dock inte med lika stora följder). t.ex. kedjor som nämnts tidigare. kul rassel under huven bara när dom inte är sträckta
Sen finns ju dom här "motordämparna" oxå, stötdämpare man monterar mellan t.ex torpeden och toppen, för att utjämna rörelserna. Var det inte saab åkare (deras vxl-länkage låser sig ju vid för mycket vrdining) som provade att montera stag på ovansidan motorn, stumt i torpeden och sen en bussning högst upp på motorn, för att få de stummare men ändå drägligt att åka med?
Finns problemen finns ju oftast lösningarna oxå, så det är väl bara att montera nåe extra, eller stumt. En polare åkte celica gti -91 med trimmad 3s-gte motor fwd, med original kuddar, funkade tydligen mycket bra. =)

Sen finns ju dom här "motordämparna" oxå, stötdämpare man monterar mellan t.ex torpeden och toppen, för att utjämna rörelserna. Var det inte saab åkare (deras vxl-länkage låser sig ju vid för mycket vrdining) som provade att montera stag på ovansidan motorn, stumt i torpeden och sen en bussning högst upp på motorn, för att få de stummare men ändå drägligt att åka med?
Finns problemen finns ju oftast lösningarna oxå, så det är väl bara att montera nåe extra, eller stumt. En polare åkte celica gti -91 med trimmad 3s-gte motor fwd, med original kuddar, funkade tydligen mycket bra. =)
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
-
- Inlägg: 377
- Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
- Bilmodell: Celica st 162
- Årsmodell: 88
- PostOrt: Henån
- Land (Country): sverige
Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an
man kan i princip säga att en bakhjuls driven bil har 3st fästen. På 3 punkter är den uppfäst. Kuddarna är tämligen simpla oxå.
Men visst det är rejäla vridningar i en rwd
Okej då det kanske är samma slags vridning.
Tar tebax just det iaf.
Varför skulle det bli matrial utmattning om man stum monterar ? Det är väl tomgången skakar lite mer i karrossen. Då blir ju varje gupp man kör i en liten matrial utmattning.
Men visst det är rejäla vridningar i en rwd
Okej då det kanske är samma slags vridning.
Tar tebax just det iaf.
Varför skulle det bli matrial utmattning om man stum monterar ? Det är väl tomgången skakar lite mer i karrossen. Då blir ju varje gupp man kör i en liten matrial utmattning.
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an
Materialet blir rätt matt av alla vibrationer fån motorn. Iaf när motorn går och vibrerar. Finns inte många motorer som är vibrationslösa då skulle man ju knappt behöva motorkuddar.Johannes Rydberg skrev:Varför skulle det bli matrial utmattning om man stum monterar ? Det är väl tomgången skakar lite mer i karrossen. Då blir ju varje gupp man kör i en liten matrial utmattning.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]