Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Men om du inte har ett toy beroende så kan du kanske hitta en axel som har rätt spårvidd, bultdelning mm. Vet att många använder Escort axlar ? Jag hade 240 axel på Rally Celican mm. Gick bra i nationella klassen. Eftersom du inte ska klassa din så använd det som passar bäst
Jag har det mycket klurigare eftersom allt måste vara klassat/homologiserat.
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82
Har tittat på Escortaxeln, men den har fel bultcirkel. Funderade även ett tag på volvoaxel.
Nä, det blir en toyaaxel. Mest för att, om eventuellt kanske den får större motor i vinter, grabben vill ha en riktig LSD åxå.
Tittade på en bakaxel från ModelF igår. Vilket monster! Ser ut att väga dubbelt så mycket som en original. Det verkar vara en LSD. Men grabben är inte övertygad om att det är rätt typ av LSD. Så:
Är det rätt? . Det är ju för drifting den ska användas, inte offroad. Hur ser man skillnad?
Sen om att flytta fästena från KE20-axeln till KE70-axeln:
Vore det helt idiotiskt att vända infästninen uppochner? Dvs fästet ovanför axeln och bjadfjädern under? En sänkning på ca 7cm utan att ändra fjädringsvägen. Tycker inte riktigt om vanliga sänkningsblock.
Model F-axeln är en tung klump ja.Om jag minns rätt så är den 1440 mellan anliggningsytorna på drivaxlarna.
Hur menar du med fästet ovanför och fjädern under?
Det ser väl ut såhär nu?
ska man sänka så blir det ju en distans mellan axeln och fjädern.
Om man sätter dit en T-axel från tex KE70 utan att korta av kardan så hamnar axeln såhär.
Med en F-axel från tex Model F så hamnar axeln ännu längre bak.
Sån här skillnad är det mellan KE36axeln och TE72axeln.
Det blev inga problem med bredden.
Kröp under bilen för att kolla; jodå mitt minne svek mej igen. Just som du säger Johnny. Måste börja dubbelkolla innan jag skriver.
Korta kardan hade jag iaf räknat med.
Det här som Toyota kallar lsd i modelF; är det clutch eller nåt torsen-liknande?