http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... on=RA&P=37
Celica Supra MA61 1985 5M-E
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica Supra MA61 1985 5M-E
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Vesa
- Moderator
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
- Bilmodell: Previa GL RWD
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Rosersberg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Rosersberg
Re: Celica Supra MA61 1985 5M-E
Johnny Blade skrev:Nu blev det intressant och spännande.
http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... on=RA&P=37
Jaaaaaaaaaaaaaa, vad är fel ????????
Vesa
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica Supra MA61 1985 5M-E
Jag tänkte att jag skulle försöka minska på glappet.
Lager behöver tydligen bytas också.

Hela innehållet i Mod F-diffen vore det bästa,den känns fräschast.Tyvärr så är inte diffarna lika,Mod F har 50mm "axel" där lagren sitter,Supran har bara 45mm där (dom utvändiga lagerbanorna är inte heller lika).
Nu försöker jag plocka ihop det bästa av dom grejerna har har.
Lager behöver tydligen bytas också.
Hela innehållet i Mod F-diffen vore det bästa,den känns fräschast.Tyvärr så är inte diffarna lika,Mod F har 50mm "axel" där lagren sitter,Supran har bara 45mm där (dom utvändiga lagerbanorna är inte heller lika).
Nu försöker jag plocka ihop det bästa av dom grejerna har har.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica Supra MA61 1985 5M-E
Dom gamla lamellerna såg ut såhär.

Ytan dom ligger mot såg ut såhär.

Jag hittade på lite bättre grejer från en annan diff.


Nu har jag "spänt" fjädrarna med brickor.Det kanske bara resulterar i att lamellerna slits fortare, vad vet jag.
Ytan dom ligger mot såg ut såhär.
Jag hittade på lite bättre grejer från en annan diff.
Nu har jag "spänt" fjädrarna med brickor.Det kanske bara resulterar i att lamellerna slits fortare, vad vet jag.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica Supra MA61 1985 5M-E
Så hade det blitt dax igen.Nästa besiktning ska ske innan 28'e Feb 2012.


MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica Supra MA61 1985 5M-E
Då har jag sålt bilen. 
Den nya ägaren får väl kliva in här och fortsätta om han vill.

Den nya ägaren får väl kliva in här och fortsätta om han vill.

MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Toraz
- Inlägg: 68
- Blev medlem: ons 08 apr 2009, 13:48:17
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 1981
- PostOrt: 82023
- Land (Country): Sverige
Re: Celica Supra MA61 1985 5M-E
It´s still alive^^
oh yeah
Wroom
Öppna länk i ny flik den som är nyfiken^^ (en trevlig men för mig okänd fotografs bildarkiv)
oh yeah

Wroom

Öppna länk i ny flik den som är nyfiken^^ (en trevlig men för mig okänd fotografs bildarkiv)
Richard
Toyota:
Celica Liftback -81 klenoden
Celica Liftback -82 skrot
Celica Supra -85 track day
Camry Touring -88 vardags
Toyota:
Celica Liftback -81 klenoden
Celica Liftback -82 skrot
Celica Supra -85 track day
Camry Touring -88 vardags
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica Supra MA61 1985 5M-E
Härligt.
Jag ser att sprayfärgen på kofångarna inte höll måttet,och att RA60-dörrarna har åkt på.
Har du gjort något särskilt med den annars?

Jag ser att sprayfärgen på kofångarna inte höll måttet,och att RA60-dörrarna har åkt på.

Har du gjort något särskilt med den annars?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Toraz
- Inlägg: 68
- Blev medlem: ons 08 apr 2009, 13:48:17
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 1981
- PostOrt: 82023
- Land (Country): Sverige
Re: Celica Supra MA61 1985 5M-E
Ett lite sent mer öppet svar på Mr Johnnys fråga om vad som gjorts.
Sen jag tog över den fram till ca 2årsen så gick den som trogen vardagsbil\backupbil sen för ca2årsen då så började jag riva ur den invändigt för att jag ville få mer koll på vad som pågick under mattor och paneler. främst för att det hade börjat växa grönt i mattan under förarplats
Och nånstans där så började tanken att köra bankörningen igen då dom höll på att starta upp det igen ute på flyget.
Så operation lättning började, inredning ur, asfaltsmatta osv bort. det var inga körningar det året men brukade bilen som vanligt med tom och lite upplagad plåtmässigt inredning. året därpå testades en första körning och jomenvisst detta var ju skoj
så sedan vart det å rensa ännu mer vikt, bort med innertak och tacklucka och lägga igen hålet. allmän rost uppfräschning och på med tillsvidare enhetlig lack. Kom över R-däck till svårt å låta bli pris, kanske inte det första men tänker på att köpa till en gammal 80tals prom med sliten väghållning men fungerade förvånansvärt bra
stoooor skillnad
sen något som gjorde ännu mer skillnad var att fräsha upp bussningarna till infärningen av krängningshämmarna! gjorde såå sjukt mycket för hur bilen beter sig
Totalt var det vad jag minns 3 körningar föra året och det sista körningen slutade med rasad slavcylinder till kopplingen och läckande grenrör.
Bilen stod orörd under vintern men för ca 2 månader sen vart det fart igen, och i helgen som var vare första körningen för i år
Lite snabbt axplock vad om e gjort på bon banräsern
Celica dörrar och kofångare bak^^
kapade fjädrar..
renoverade krängningshämmar bussningar
Lättad invändigt
Takluckan borta och igenlagd
Dragkrok på en racebil vore fränt men den försvann i farten
r-däck på original fälgarna, Yokohama A048 R
Renoverad grenrörspackning
Smog pumpen å diverse annat är ett minne blott.
ny kopplings slavcylinder med omspunnen slang
stålomspunna slangar till bromsarna
genomgångna bromsar
bon bromskylning
allmän motor å chassi service
ständig kamp mot rosten
Länk nedan till bildarkiv från helgen körning, av samma trevliga fotograf som tog bilderna ovan.
http://avbildat.se/photo/?t=Albums/albu ... 6f6e2f3131
Sen jag tog över den fram till ca 2årsen så gick den som trogen vardagsbil\backupbil sen för ca2årsen då så började jag riva ur den invändigt för att jag ville få mer koll på vad som pågick under mattor och paneler. främst för att det hade börjat växa grönt i mattan under förarplats

Och nånstans där så började tanken att köra bankörningen igen då dom höll på att starta upp det igen ute på flyget.
Så operation lättning började, inredning ur, asfaltsmatta osv bort. det var inga körningar det året men brukade bilen som vanligt med tom och lite upplagad plåtmässigt inredning. året därpå testades en första körning och jomenvisst detta var ju skoj

så sedan vart det å rensa ännu mer vikt, bort med innertak och tacklucka och lägga igen hålet. allmän rost uppfräschning och på med tillsvidare enhetlig lack. Kom över R-däck till svårt å låta bli pris, kanske inte det första men tänker på att köpa till en gammal 80tals prom med sliten väghållning men fungerade förvånansvärt bra



Totalt var det vad jag minns 3 körningar föra året och det sista körningen slutade med rasad slavcylinder till kopplingen och läckande grenrör.
Bilen stod orörd under vintern men för ca 2 månader sen vart det fart igen, och i helgen som var vare första körningen för i år

Lite snabbt axplock vad om e gjort på bon banräsern

Celica dörrar och kofångare bak^^
kapade fjädrar..
renoverade krängningshämmar bussningar
Lättad invändigt
Takluckan borta och igenlagd
Dragkrok på en racebil vore fränt men den försvann i farten
r-däck på original fälgarna, Yokohama A048 R
Renoverad grenrörspackning
Smog pumpen å diverse annat är ett minne blott.
ny kopplings slavcylinder med omspunnen slang
stålomspunna slangar till bromsarna
genomgångna bromsar
bon bromskylning
allmän motor å chassi service
ständig kamp mot rosten
Länk nedan till bildarkiv från helgen körning, av samma trevliga fotograf som tog bilderna ovan.
http://avbildat.se/photo/?t=Albums/albu ... 6f6e2f3131
Richard
Toyota:
Celica Liftback -81 klenoden
Celica Liftback -82 skrot
Celica Supra -85 track day
Camry Touring -88 vardags
Toyota:
Celica Liftback -81 klenoden
Celica Liftback -82 skrot
Celica Supra -85 track day
Camry Touring -88 vardags
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica Supra MA61 1985 5M-E
Är det en synvilla eller har den annorlunda (mörkare) färg ovanför midjan ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se