Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Jag har problem med att tomgångsmotorn inte vill fungera på min ST165 och motstånden brinner i databoxen.
Ventilen är rengjord och fullt fungerande.
Spolarna i ventilen som öppnar o stänger den är ohmmätta o ligger inom toleranserna.
Ventilen funkar om man kopplar 12v rakt till den.
Om jag mäter på kablaget när det är urkopplat både ifrån ventilen och ifrån databoxen så får jah 8 ohm på både RSO och RSC mot jord stiftet. Är inte det lite konstigt?
1 ohms Motstånden som reglerar strömmen i databoxen till ventilen brinner omg när jag kopplar in den.
Jag kliar mig i huvudet. Något snille som har nån idé?
Tack för tipset. Vet inte om jag sett just den men har sett liknande. Jag har provat att byta motstånden och löda dit nya först 1ohm 1w enligt vad jag läste på just alltrac.net men de brann omg. Så jag kikade runt ytterligare och fick för mig att det står 2w på motstånden efter att ha kikat på bilder. Mina gamla motstånd hade inga markeringar kvar. De nya 2w motstånden brann också direkt. Trots genomgången tomgångsmotor.
Hoppas på att någon vill öppna sin databox o kika åt mig vad det ska vara för motstånd?
Annars undrar jag vad det annars kan vara för fel.
"An air leak will also lead to this burnt resistor.
In my case it was the hose at the turbo inlet, cracked on the bottom where you can´t easily see it. Two shops told me it was a bad ISC valve, but I didn´t want to pay them to fix it. I just put a restrictor in the hose to the ISC valve to get the idle under control. I didn´t find the burnt resistor until years later when I was poking around inside the ECU."
Jo jag såg de. Jag ska smida ihop en trycktestare till insugssidan på motorn.
Men tänker jag rätt gällande kablaget? Är det kortis i det? Tycker själv inte att det känns rimligt.
Larco skrev: ↑tis 13 jun 2017, 13:32:54
Om jag mäter på kablaget när det är urkopplat både ifrån ventilen och ifrån databoxen så får jah 8 ohm på både RSO och RSC mot jord stiftet. Är inte det lite konstigt?
Om det är 8 ohm mellan ledarna när dom är urkopplade i båda ändar så har du ju per definition en kortslutning där.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Jo, precis vad jag tänkte.
Undrar var det skulle kunna vara kortis i kablaget. Speciellt eftersom jag får 8 ohm på båda ledarna mot jord.
Jag dubbelkollade elschemat och det ska inte finnas något på kablaget mellan ISCn o ECUn. Så får prova att dra nya kablar och sätta i nya motstånd i boxen så kanske de funkar.