160 hk i KE20, med 3S-GTE?
- Hemiyoda
- Pay User
- Inlägg: 503
- Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
- Bilmodell: Charmant
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Västerås
- Land (Country): Sverige
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: 1?0 hk i KE20, vilken motor?
Har sett en lexus v8:a under huven på en såndär så visst fåre plats hehe.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: 1?0 hk i KE20, vilken motor?
Jag tror att jag sett en E-motor på "rätt" ledd i en starlet nånstans på nätet,men det är väldigt ovanligt.Sprängkåpa/adapter får man iaf snickra ihop själv.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: 1?0 hk i KE20, vilken motor?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: 1?0 hk i KE20, vilken motor?
Tack för länken. Då kan man stryka den. Dom kvarvarande alternativen nu är väl:
- 4A-GE med nyare T-50 låda.
- 4A-FE med nyare T-50 låda.
- 3S-GE med låda från en Model-F.
- Saab med Omega-låda. Fördelen är att ett chip gör underverk. Garanterat besvärligt.
Nåt jag missat? En bekant menade att en K, 5K eller 7K för vridet, med lite oldschool trim borde räcka i rollan. Vad är tillräckligt? Fördelen är att det "bara" är att släppa ner den.
- 4A-GE med nyare T-50 låda.
- 4A-FE med nyare T-50 låda.
- 3S-GE med låda från en Model-F.
- Saab med Omega-låda. Fördelen är att ett chip gör underverk. Garanterat besvärligt.
Nåt jag missat? En bekant menade att en K, 5K eller 7K för vridet, med lite oldschool trim borde räcka i rollan. Vad är tillräckligt? Fördelen är att det "bara" är att släppa ner den.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Vesa
- Moderator
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
- Bilmodell: Previa GL RWD
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Rosersberg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Rosersberg
Re: 1?0 hk i KE20, vilken motor?
Men det finns ju 3TC me låda här på forumet till salu, bara och slå till: kardan, motorfästen ska göras om. Sen e de bara & trimma på 
1800 cc utan massa "c" grejer med weber 36/36 eller nåt borde je över 100 kusar ?

1800 cc utan massa "c" grejer med weber 36/36 eller nåt borde je över 100 kusar ?
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 20:20:47
- Bilmodell: MR2 AW11
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Adelaide
- Land (Country): Australia
Re: 1?0 hk i KE20, vilken motor?
SAAB är väl ändå inget alternativ? 

-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: 1?0 hk i KE20, vilken motor?
Nä, Saab är nog inte nåt bra val.
Just nu funderar jag på 4A-*E igen. Men det ska bli mindre effekt till att börja med.
Tänker att en 4A-FE på 105 hk kan vara en nog för grabben och mej nu, och sen när allt funkar kan vi byta upp oss.
Så:
Har googlat lite och sett att det ska gå att få fast en A-motor på en K40-låda. Stämmer det? Vet precis vad ni tycker om hållbarheten, men vill ändå börja så.
Är det mer jobb att få ihop dom än att byta till en T50? Vad behöver justeras?
Använder man förresten original motorbalk till A-motorn eller utgår man från tex en KE70:s motorbalk?
Nån som har en skiss på fungerande motorfästen?
Just nu funderar jag på 4A-*E igen. Men det ska bli mindre effekt till att börja med.
Tänker att en 4A-FE på 105 hk kan vara en nog för grabben och mej nu, och sen när allt funkar kan vi byta upp oss.
Så:
Har googlat lite och sett att det ska gå att få fast en A-motor på en K40-låda. Stämmer det? Vet precis vad ni tycker om hållbarheten, men vill ändå börja så.
Är det mer jobb att få ihop dom än att byta till en T50? Vad behöver justeras?
Använder man förresten original motorbalk till A-motorn eller utgår man från tex en KE70:s motorbalk?
Nån som har en skiss på fungerande motorfästen?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?
Nu är det slut med velandet.
Sista försöket att hitta en 4A-lösning misslyckades.
Motortypen är beslutad och förhoppningsvis är affären strax klar.
Det blir trångt och fult, men tillräckligt brutalt.
Alltså en åttitals 3S-GTE som får lite sänkt laddtryck.
Sfro vill ha bättre bromsar än KE70 för att godkänna en standard 3S-GTE med 190 hk. Och jag vill inte göra om bromsarna just nu, kanske till vintern och ny omtypning? Men allvarligt, det kommer att vara för mycket för gatbruk ändå. Tanken var en gatlegal bil som räcker till på bana. Och det gör den med denna lösning.
Vet inte skicket på motorn, men den behöver bara hålla ihop denna sommar utan åtgärd.
Sista försöket att hitta en 4A-lösning misslyckades.
Motortypen är beslutad och förhoppningsvis är affären strax klar.
Det blir trångt och fult, men tillräckligt brutalt.
Alltså en åttitals 3S-GTE som får lite sänkt laddtryck.
Sfro vill ha bättre bromsar än KE70 för att godkänna en standard 3S-GTE med 190 hk. Och jag vill inte göra om bromsarna just nu, kanske till vintern och ny omtypning? Men allvarligt, det kommer att vara för mycket för gatbruk ändå. Tanken var en gatlegal bil som räcker till på bana. Och det gör den med denna lösning.
Vet inte skicket på motorn, men den behöver bara hålla ihop denna sommar utan åtgärd.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?
Hela drivlinan med bromsar från en ST165 

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?
Tanken finns! KE20 4WD. Försöker därför köpa en "komplett 165:a".
Men inte i år, jag hoppas få se bilen gå några meter på bana denna säsong. Med 3S-GTE...
Men inte i år, jag hoppas få se bilen gå några meter på bana denna säsong. Med 3S-GTE...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L