Efter ca 5 mils körning tändes motorlampan följt av vsc lampan på bilen. Jag skaffade en elm237 obd2 och läste av felkoderna och fick fel P0420 (catalyst system efficiency). Jag tyckte det var konstigt att vsc lampan lyste så jag idiot förklarade felkodsläsaren, bytte bromsskivorna då dom var ganska slut så det skakade när man bromsade och släkte lamporna. Det gick 2 dagar sedan lös lamporna igen och det är samma felkod. När man startar bilen lyser motorlampan direkt men det tar ca 30 - 60 sek innan vsc tänds.
Min flickvän vågar inte köra bilen längre så nu får jag köra den och jag upplever även att bilen känns väldigt orkeslös, det händer knappt någonting under 3000rpm, det känns lite som att köra en kall otrimmad moppe en kall höstdag, när man drar på så går den lite ryckigt, den känns varvillig i en sekund sedan blir den orkeslös i en sek och känns varvvillig igen och så håller det på upp till 3000 - 3500 rpm.
Jag förstår nu att felkoden stämmer och att katalysatorn förmodligen är slut och måste bytas men undrar om det finns några andra saker som kan vara värt att kontrollera innan jag byter katten, tex lambdasonderna vet att dom skall gå och mäta men kommer inte ihåg hur man gör för att mäta dom? Kan luftmassomätaren ge denna felkoden?
Har även läst att vissa som har lämnat in bilen på toyota verkstad har fått styrenheten plus katten bytt.
När jag fick reda på vad katten kostar ny så hull jag på att ramla baklänges, dom är ju lika dyra på skroten om man inte vill ha en rostig som har 15 000 mil på sig.
Så jag började kolla på "kopior" på nätet och hittade flera tillverkare till betydligt rimligare priser. Någon som har några erfarenheter av någon? Har läst att det verkar finnas en hel del dåliga kopior....
Är väldigt tacksam för snabba svar vill gärna lösa problemet så snart som möjligt
