Jens KE70 Corolla
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Jens KE70 Corolla
Snyggt som tusan, hur gör du och vad använder du för något när du beräknar vinklar och mått på växellåds/motorfästen?
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Jens KE70 Corolla
Härligt bygge!
Jag har åxå börjat fundera på en 1031 bakaxel, fast från 240 för att den inte ska bli så bred. 240 och ke70 har ju nästan samma bredd. Hur tänker du göra med bultmönstret för att dina nya snygga fälgar ska passa?
Jag har åxå börjat fundera på en 1031 bakaxel, fast från 240 för att den inte ska bli så bred. 240 och ke70 har ju nästan samma bredd. Hur tänker du göra med bultmönstret för att dina nya snygga fälgar ska passa?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tor 09 nov 2017, 15:15:19
- Bilmodell: Corolla KE70
- Årsmodell: 1982
- PostOrt: Getinge
- Land (Country): Sverige
Re: Jens KE70 Corolla
@Bempa Mest höftas, måttas och gör lite efter som, blir det inte riktigt får man göra om med annat mått, mycket trial and error!
@srylul Jag tänker få axlarna omborrade och köra nya pinnbultar bara

@srylul Jag tänker få axlarna omborrade och köra nya pinnbultar bara

Tackar Plåtcenter Halmstad, Snabbservice Getinge, FM-Bildelar, L-M-R.se, Ashes Wheels, Tofugarage, vänner och världens bästa far som ställer upp och hjälper mig!
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Jens KE70 Corolla
Learning by doing, den bästa utbildning som finnsjenssomfan skrev:@Bempa Mest höftas, måttas och gör lite efter som, blir det inte riktigt får man göra om med annat mått, mycket trial and error!![]()
@srylul Jag tänker få axlarna omborrade och köra nya pinnbultar bara

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Jens KE70 Corolla
är/var det inte problem att styra VVTI'n på beamsmotorerna om man använder annat sprut ? eller är det löst nu ? ..om inte, hur tänkte du lösa det ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Jens KE70 Corolla
Nyfiken på användningsområdet. Kommer du att regga den för gata?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tor 09 nov 2017, 15:15:19
- Bilmodell: Corolla KE70
- Årsmodell: 1982
- PostOrt: Getinge
- Land (Country): Sverige
Re: Jens KE70 Corolla
Det var bekymmer med äldre sprut då det var speciellt svårt med dubbla variabla kammar (mer än toyotas VVTi), det är nu ett minne blått hos dom flesta tillverkarna! Så det ska programmeras med, blir en tråkig förlust annars

Jag siktar absolut efter att regga för gatbruk som ombyggt fordon! Det kommer bli en daily/weekendwarrior/litevadmanvill.. Det ska gå att åka fort när man känner för det, brett när man är sugen på det, och långsamt när man befinner sig nånstans de två förstnämnda inte är lämpliga

Tackar Plåtcenter Halmstad, Snabbservice Getinge, FM-Bildelar, L-M-R.se, Ashes Wheels, Tofugarage, vänner och världens bästa far som ställer upp och hjälper mig!
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Jens KE70 Corolla
Låter som helt rätt användning!
Har du pratat med SFRO ännu? Vissa saker kan vara lättare att justera nu än senare.
Tex kanske 260mm skivor blir för små? Den info jag fick var att dom godkänner max 200hk på dem. Sen behöver kanske även huvudbromscylindern bytas? Mekanisk parkeringsbroms krävs.
Tjänstevikt bör vara över 1000kg för 200hk, dvs runt 1050kg.

Har du pratat med SFRO ännu? Vissa saker kan vara lättare att justera nu än senare.
Tex kanske 260mm skivor blir för små? Den info jag fick var att dom godkänner max 200hk på dem. Sen behöver kanske även huvudbromscylindern bytas? Mekanisk parkeringsbroms krävs.
Tjänstevikt bör vara över 1000kg för 200hk, dvs runt 1050kg.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tor 09 nov 2017, 15:15:19
- Bilmodell: Corolla KE70
- Årsmodell: 1982
- PostOrt: Getinge
- Land (Country): Sverige
Re: Jens KE70 Corolla
Jag har skaffat mig SFROs bygghandbok! Vi får väl se vad maskin lämnar när det är dags att ta ut papper på ett intyg..srylul skrev: ↑ons 03 jan 2018, 09:37:38 Låter som helt rätt användning!![]()
Har du pratat med SFRO ännu? Vissa saker kan vara lättare att justera nu än senare.
Tex kanske 260mm skivor blir för små? Den info jag fick var att dom godkänner max 200hk på dem. Sen behöver kanske även huvudbromscylindern bytas? Mekanisk parkeringsbroms krävs.
Tjänstevikt bör vara över 1000kg för 200hk, dvs runt 1050kg.



Tackar Plåtcenter Halmstad, Snabbservice Getinge, FM-Bildelar, L-M-R.se, Ashes Wheels, Tofugarage, vänner och världens bästa far som ställer upp och hjälper mig!
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Jens KE70 Corolla
Vill minnas att det inte är tillåtet att kunna ställa in bromsbalansen under färd, så tänk på det när du ska besiktiga. 
