Re: Corolla Coupe KE25 / TE27 1971
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Vesa
- Moderator
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
- Bilmodell: Previa GL RWD
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Rosersberg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Rosersberg
Re: Corolla Coupe KE25 / TE27 1971
Nu ska gamla bettan återupplivas, Allt köpes i karossväg, har inte startat än så jag vet inte hur drivlinan mår men om nån ligger på en drivlina till Carina/Celica bakhjulsdriven T serien så ring 070-9442500
Senast redigerad av Vesa den ons 14 okt 2009, 20:17:25, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Corolla Coupe
Coolt. 

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Vesa
- Moderator
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
- Bilmodell: Previa GL RWD
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Rosersberg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Rosersberg
KE 25 Rallyrolla
Återkommer med text, skrev en hel memoar men när jag skulle skicka så försvann den.
Långa inlägg ska skrivas i Word lr.liknande och klistra in det.
Man blir utloggad på nåt sätt
Ska göra en lång historia kort, började min rallykariär -84 med Rollan då med 68 hk i en 3K odiffad. Men fick inte köra grupp A eller va det nu hette pga. Karossen ( coupe) va inte klassad . Körde några tävlingar i nationellaklassen där den inte kunde stå emot trimmade 2L: s bilar. Så jag fick tag på drivlinan från en TA22 som passade i stället. 1985 började med en rivstart, andra tävlingen med 2T i Rollan va 2:a plats i två dygn långa Roslagsrallyt ( utan punktering/däcksbyte på en långsträcka hade det varit annat) Men sen gick det bara av farten. 1986 räckte inte 1600cc till längre så en Celica GT 2000 köptes på avb. Den räckte till vinst i B-cupen 1987 i Sthlm:s DM. Eftersom det gick bra så inhanlades en GT4 utan ABS & krams -88 som byggdes till grupp N vilket gjorde att jag blev 2:a i grupp A över 2000 cc -1989. Sen blev det sämre tider,,,,,,, GT4 såldes, som ersattes av RWD celica i delar??? Satte ihop delarna & körde några tävlingar så skulle en bekant testa bilen som knäckte en björk med den ( vad jag tänkte då tänker jag inte skriva här ) ja han köpte bilen ,,,,,,,,,,,,, där la jag hjälmen på hyll, nä han fick nog dom med. Så sen vart det S-liv till 1998 då en kompis fick mig att läsa som co-driver i en Lancia Delta Integrale som går ganska bra ( inte lätt att hinna med alltid när man inte e född som det ). Men i Februari i år så fick jag tillfälle att köra en tävling i Sandviken pga. Fortkörning så det blev några DM poäng. = Har man cyklat så ,,,,,,,,,,,. Så nu när alla Celicor va upptagna så fick jag tillbaka ROLLAN där allt startade för 25 år sen. De va kort !

Man blir utloggad på nåt sätt

Ska göra en lång historia kort, började min rallykariär -84 med Rollan då med 68 hk i en 3K odiffad. Men fick inte köra grupp A eller va det nu hette pga. Karossen ( coupe) va inte klassad . Körde några tävlingar i nationellaklassen där den inte kunde stå emot trimmade 2L: s bilar. Så jag fick tag på drivlinan från en TA22 som passade i stället. 1985 började med en rivstart, andra tävlingen med 2T i Rollan va 2:a plats i två dygn långa Roslagsrallyt ( utan punktering/däcksbyte på en långsträcka hade det varit annat) Men sen gick det bara av farten. 1986 räckte inte 1600cc till längre så en Celica GT 2000 köptes på avb. Den räckte till vinst i B-cupen 1987 i Sthlm:s DM. Eftersom det gick bra så inhanlades en GT4 utan ABS & krams -88 som byggdes till grupp N vilket gjorde att jag blev 2:a i grupp A över 2000 cc -1989. Sen blev det sämre tider,,,,,,, GT4 såldes, som ersattes av RWD celica i delar??? Satte ihop delarna & körde några tävlingar så skulle en bekant testa bilen som knäckte en björk med den ( vad jag tänkte då tänker jag inte skriva här ) ja han köpte bilen ,,,,,,,,,,,,, där la jag hjälmen på hyll, nä han fick nog dom med. Så sen vart det S-liv till 1998 då en kompis fick mig att läsa som co-driver i en Lancia Delta Integrale som går ganska bra ( inte lätt att hinna med alltid när man inte e född som det ). Men i Februari i år så fick jag tillfälle att köra en tävling i Sandviken pga. Fortkörning så det blev några DM poäng. = Har man cyklat så ,,,,,,,,,,,. Så nu när alla Celicor va upptagna så fick jag tillbaka ROLLAN där allt startade för 25 år sen. De va kort !
- Bilagor
-
- Hemma 2.jpg (66.21 KiB) Visad 21072 gånger
-
- Första återsendet.jpg (36.86 KiB) Visad 21070 gånger
-
- BAYRALLY#001.jpg (31.13 KiB) Visad 21069 gånger
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
- Vesa
- Moderator
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
- Bilmodell: Previa GL RWD
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Rosersberg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Rosersberg
Re: KE 25 Rallyrolla
Lite mer bilder
- Bilagor
-
- MotorKE25.jpg (46.18 KiB) Visad 21022 gånger
-
- InneKE25.jpg (46.58 KiB) Visad 21021 gånger
-
- Bay flyg.jpg (41.88 KiB) Visad 21021 gånger
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: fre 26 jun 2009, 21:27:33
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 78
- PostOrt: köping
- Land (Country): sweden
Re: KE 25 Rallyrolla
Härliga action bilder
rejält me snö ochså.Såg att du hade webrar/dellorto/solex på rollan.Jag är väldigt sugen på insug till weber till carinan,vart börjar jag söka
Mvh johan..


- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: KE 25 Rallyrolla
Kul att hitta på en gammal vän,visste du var den fanns hela tiden?
Så det är alltså en 2T-C fast förgasare från 2T-G? Eller är det nå mer effektivt?.
Så det är alltså en 2T-C fast förgasare från 2T-G? Eller är det nå mer effektivt?.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: fre 26 jun 2009, 21:27:33
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 78
- PostOrt: köping
- Land (Country): sweden
Re: KE 25 Rallyrolla
2T-G är de en 2T-C med dubbla solex eller
Satt den maskin i celica
va hette den isånafall
ST kanske..Mvh johan..



-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: sön 12 apr 2009, 09:29:43
- Bilmodell: Starlet 1,2 Starlet Gr. H
- Årsmodell: 1980
- PostOrt: Vendelsö
- Land (Country): Sweden
- Ort: Haninge
- Kontakt:
Re: KE 25 Rallyrolla
Vilken varm känsla man känner när man ser bilden från Södertörnsrundan med en massa snö! Synd att dom vägarna inte lånas ut längre och att vintrarna är för milda. Bor i Haninge så man har lyft bilar sen slutet av 70-talet. Har tyvärr inte kört själv bara vart kartis där, den lades på is innan jag började köra själv.
Vilken maskin är bilen klassad med?
Jag kör starlet Gr.H och där är det bara 5K borrad till 1522cc som gäller.
Är tanken att den ska göras i ordning och tävlas med?
/
frasse
Vilken maskin är bilen klassad med?
Jag kör starlet Gr.H och där är det bara 5K borrad till 1522cc som gäller.
Är tanken att den ska göras i ordning och tävlas med?
/
frasse
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE 25 Rallyrolla
Har personligen aldrig varit intresserad av rally, bara asfalt-sporter.
Men dom bilderna är så tilltalande att jag kanske måste kolla lite vad som händer i skogen häromkring!
Men dom bilderna är så tilltalande att jag kanske måste kolla lite vad som händer i skogen häromkring!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Vesa
- Moderator
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
- Bilmodell: Previa GL RWD
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Rosersberg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Rosersberg
Re: KE 25 Rallyrolla
Tror jag såg insug på nån Tuningsida annars kan väl nån tillverka sånt. Motorn 2T-nåt satt i en TA22, LT enligt uppgift.
En TE27(KE25 med T delar) är klassad med bl.a. 2TG. 2TC sen fanns det en på 1400 cc oxå.
Har aldrig rivit motorn så vet inte vad den innehåller Weber 45 or med extratraktorrör i allafall.
Visste ungefär var bilen fanns men inte hur mycket av den, hade önskat mer av den
Givetvis ska den tävla i historiska klassen upp till 1600cc. Förhoppningsvis Midnattsolsrallyt 2010.
En 5 K lämnar ju 170 Hk vilket flyttar bra på en Starlet.
Och vintrarna va mycke bättre förr här i söder
Ja en väldigt trogen vän va det, om jag minns rätt så bröt jag en tävling pga. att jag skulle ändra tändningen innan vi skulle åka men kände att bulten inte ville släppa så jag tänkte att det gör vi senare. Men hade väl vridigt så pass mycket att bulten gick av och fördelaren lossnade på andra sträckan. Av det lärde man sig att inte skruva mer när allt är klart för tävling samt att inte åka iväg med tanken att " det håller nog".
Själv var jag ute och kollade på MIRA rallyt som gick på hemmaplan och såg dom stora mästarna flyga fram på grusvägarna, det räckte för att jag bestämde mig för att testa tävla på riktigt i stället för att busa på allmänna vägar. Och sen va man fast, då sambon ställde såna krav som hindrade mitt intresse så avgick hon och det valet ångras inte
Den som inte kört rally vet inte vilken kick det kan ge
Synd bara att det kostar ALLT eget plus en del andras oxå.
En TE27(KE25 med T delar) är klassad med bl.a. 2TG. 2TC sen fanns det en på 1400 cc oxå.
Har aldrig rivit motorn så vet inte vad den innehåller Weber 45 or med extratraktorrör i allafall.
Visste ungefär var bilen fanns men inte hur mycket av den, hade önskat mer av den

Givetvis ska den tävla i historiska klassen upp till 1600cc. Förhoppningsvis Midnattsolsrallyt 2010.
En 5 K lämnar ju 170 Hk vilket flyttar bra på en Starlet.
Och vintrarna va mycke bättre förr här i söder

Ja en väldigt trogen vän va det, om jag minns rätt så bröt jag en tävling pga. att jag skulle ändra tändningen innan vi skulle åka men kände att bulten inte ville släppa så jag tänkte att det gör vi senare. Men hade väl vridigt så pass mycket att bulten gick av och fördelaren lossnade på andra sträckan. Av det lärde man sig att inte skruva mer när allt är klart för tävling samt att inte åka iväg med tanken att " det håller nog".
Själv var jag ute och kollade på MIRA rallyt som gick på hemmaplan och såg dom stora mästarna flyga fram på grusvägarna, det räckte för att jag bestämde mig för att testa tävla på riktigt i stället för att busa på allmänna vägar. Och sen va man fast, då sambon ställde såna krav som hindrade mitt intresse så avgick hon och det valet ångras inte


Synd bara att det kostar ALLT eget plus en del andras oxå.

Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com