Besiktiga med en 18rgu

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Användarvisningsbild
Tipx
Pay User
Inlägg: 85
Blev medlem: sön 15 mar 2009, 20:03:32
Bilmodell: Celica RA23
Årsmodell: 77
PostOrt: Grödinge
Land (Country): Sweden
Ort: Vårsta/botkyrka
Kontakt:

Besiktiga med en 18rgu

Inlägg av Tipx »

Jag har ju min rgu som ska byggas någon gång. Kommer man att få problem med registreringen, 1. Dels är det en Japan spec. Men 2. även om det skulle gå igenom vad säger besiktningen om att man byter till fajs itb och eftermaknads ecu. Solex carbsen är väl en del i Emissions kraven.
Eller är jag helt ute och cyklar. Min ra är ju en 77.a så där av är det ju tuffare krav.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

_________________________
Kurvor är roligare än topfarter
_________________________
Fredrik Nordin @ Grödinge landet
Ra23 -77
Bruksis.
Skoda Octavia -19
Auris hybrid combi -17
St162 -88 -såld (gick landskamp sverige-norge 2011 folkrace öde okänd)

Användarvisningsbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 530
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2005
PostOrt: Nora
Land (Country): Sweden
Ort: Örebro

Re: Besiktiga med en 18rgu

Inlägg av Swecap »

Vilken besiktningskvinna idag kommer se att det är annan motor än original i bilen?
Corona RT40 -66
Corona RT46 -68
Celica RA23 -77
Hiace RH32 -80
Hilux RN110 -89
4runner VZN130 -91
4runner VZN130 -95
Corolla 4wd -97
Verso -07

Zoomorphic
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 19:19:40
PostOrt: Sverige

Re: Besiktiga med en 18rgu

Inlägg av Zoomorphic »

Först riv bort 18rgu stickern som du har på motorn om den sitter där, då är det endast 18R som står på blocket vid eventuella frågetecken o visa det. Skulle inte rekommendera nå hemmabyggt insprut på bilen om du inte har orginalt på den, större misstankar då. I värsta fall ifrågasätts effekten och vill ha effektintyg. Glöm ej vevhus ventilation, det är dom noga med!
Bygger hellre än kör!

Användarvisningsbild
Tipx
Pay User
Inlägg: 85
Blev medlem: sön 15 mar 2009, 20:03:32
Bilmodell: Celica RA23
Årsmodell: 77
PostOrt: Grödinge
Land (Country): Sweden
Ort: Vårsta/botkyrka
Kontakt:

Re: Besiktiga med en 18rgu

Inlägg av Tipx »

Tack för alla bra tips
_________________________
Kurvor är roligare än topfarter
_________________________
Fredrik Nordin @ Grödinge landet
Ra23 -77
Bruksis.
Skoda Octavia -19
Auris hybrid combi -17
St162 -88 -såld (gick landskamp sverige-norge 2011 folkrace öde okänd)

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4445
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Besiktiga med en 18rgu

Inlägg av Glenn »

Det enda sättet att få det lagligt är väl att montera en katalysatorrenad motor, men som andra varit inne på, ytterst få besiktningsmän ser skillnaden om motorn ahr rätt fabrikat och ser hyfsat original ut.

Precis som du är inne på så innefatats ju dessvärre en 77'a av avgaskrav, vilket inte 75 och tidigare gör.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Användarvisningsbild
Tipx
Pay User
Inlägg: 85
Blev medlem: sön 15 mar 2009, 20:03:32
Bilmodell: Celica RA23
Årsmodell: 77
PostOrt: Grödinge
Land (Country): Sweden
Ort: Vårsta/botkyrka
Kontakt:

Re: Besiktiga med en 18rgu

Inlägg av Tipx »

Problemet är att man måste ta en motor med kat. Man får inte efter katta en icke kattad motor I bytet.
18rg.n blir för stort effekt hopp även om den bara är på 120. plus att jag kan inte få något emotions cert från toyota vilket är synd/konstigt då den fanns i ra40.n

Till och med sfro sa att det inte skulle gå.
Utan det är att iså fall byta motor mor en rak cat motor, växellåda och bakaxel med bromsar. Utmaningen är att motorn måste ha funnits i Sverige vilket inte ger utrymme för så många roliga toyota motorer under 200hk.
Blir nog lite för mycket.

Blir nog att vänta till sista besiktningen och sedan bygga rg.n i lugn och ro. Synd att den är så dyr att bygga.
Sura är att man inte kan få försäkringen med den motorn. Utan den gamla.
_________________________
Kurvor är roligare än topfarter
_________________________
Fredrik Nordin @ Grödinge landet
Ra23 -77
Bruksis.
Skoda Octavia -19
Auris hybrid combi -17
St162 -88 -såld (gick landskamp sverige-norge 2011 folkrace öde okänd)

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4445
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Besiktiga med en 18rgu

Inlägg av Glenn »

Jag älskar ju S-motorn, men ingen av de klena varianterna (klenare än 3S-FE) såldes afaik här ? ..ananrs hade det ju varit en smal sak att byta ut den mot en 3S-GE sen :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Skriv svar