Skulle behöva en varvtalssignal (Inte motorvarv) som jag tänkte ta från generatorn. Finns ju ingen anslutning märkt "W" som kan användas som varvtalspuls. Tänkte jag skulle slippa behöva plocka isär generatorn och löda fast en anslutning på en statorlindning för det är väll ända alternativet annars.
Har bara
IG (Röd/blå kabeln)
L (Ljusbå kabel)
S (Vit kabel)
DF (Grön)
Bilen är en Toyota Hilux 2010 med en Bosch 80A 0 124 315 033 Generator
Om inte någon som vet något annat enkelt sätt att plocka fram en varvtalssignal?
Varvtalssignal från generator
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Varvtalssignal från generator
Tänkte att det skulle gå att plocka ut det ur CANBussystemet, men det verkar inte finnas CANBus på Hilux förrän från 2015.
Jag skulle nog föreslå, om du inte får nåt bättre förslag här, att du letar reda på en påbyggarfirma. Dom brukar kunna vara duktiga på att hitta sånt, eftersom dom behöver det emellanåt.
Jag skulle nog föreslå, om du inte får nåt bättre förslag här, att du letar reda på en påbyggarfirma. Dom brukar kunna vara duktiga på att hitta sånt, eftersom dom behöver det emellanåt.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Varvtalssignal från generator
Vad ska du ha signalen till om det inte är motorvarvet du vill ha ut ?
Behöver du en faktisk varvtalssignal eller en signal om att generatorn roterar ?
W-terminalen brukar afaik bara finnas på gereratorer monterade på dieslar då dom ju inte har någon direkt tändsignal. ..Nu vet jag iofs inte om din hilux är en diesel eller ej, men oavsett så kan ju styrsystemet ta fram den signalen på annat sätt också, typ vev/kamaxelgivare.
Behöver du en faktisk varvtalssignal eller en signal om att generatorn roterar ?
W-terminalen brukar afaik bara finnas på gereratorer monterade på dieslar då dom ju inte har någon direkt tändsignal. ..Nu vet jag iofs inte om din hilux är en diesel eller ej, men oavsett så kan ju styrsystemet ta fram den signalen på annat sätt också, typ vev/kamaxelgivare.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Re: Varvtalssignal från generator
Det är en 2.5l diesel.
Jag bygger om den till A-traktor med ett Kit som jag köpt från LOH-electronics. Då behövs en varvtalssignal på tomgång (som var tänkt tas från generatorn) sen har jag en induktiv givare på kardan för "hastighet" när bilen rullar.
Kan ju montera ytterliggare en induktiv givare till på nått remhjul eller nått också men det såg ut att vara mer jobb än att bara lossa generator.
Men absolut lättast hade ju vart om det redan fanns en "W" på befintlig generator.
Jag bygger om den till A-traktor med ett Kit som jag köpt från LOH-electronics. Då behövs en varvtalssignal på tomgång (som var tänkt tas från generatorn) sen har jag en induktiv givare på kardan för "hastighet" när bilen rullar.
Kan ju montera ytterliggare en induktiv givare till på nått remhjul eller nått också men det såg ut att vara mer jobb än att bara lossa generator.
Men absolut lättast hade ju vart om det redan fanns en "W" på befintlig generator.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Varvtalssignal från generator
Knappast mycket bökigare att hänga dit en induktiv givare än att riva isär generatorn, skulle jag tro.
Annars, kolla här:
http://www.tuningconcepts.com/Cars/Hilu ... iagram.pdf
Sidan 73 och 74, den svartvita kabeln verkar vara signal till varvräknaren (TACH). Vet inte vad för signal det är, har du tillgång till ett oscilloskop kanske du kan kolla om det är nåt du kan använda?
Edit: Läser man texten verkar det som att signalen från kamaxelgivaren, NE+-NE- på sidan 72, också bara är en varvtalssignal. Där kan du nog också tänkas kunna norpa din signal.
Edit 2: Dock måste du nog ta den signalen mellan NE+ och NE-, har du bara jord som referens i ditt kit är nog TACH bättre.
Annars, kolla här:
http://www.tuningconcepts.com/Cars/Hilu ... iagram.pdf
Sidan 73 och 74, den svartvita kabeln verkar vara signal till varvräknaren (TACH). Vet inte vad för signal det är, har du tillgång till ett oscilloskop kanske du kan kolla om det är nåt du kan använda?
Edit: Läser man texten verkar det som att signalen från kamaxelgivaren, NE+-NE- på sidan 72, också bara är en varvtalssignal. Där kan du nog också tänkas kunna norpa din signal.
Edit 2: Dock måste du nog ta den signalen mellan NE+ och NE-, har du bara jord som referens i ditt kit är nog TACH bättre.
Re: Varvtalssignal från generator
cheetah1 Stort tack! Där kanske jag kan hitta något.