Jag är riktigt nyfiken på var denna turbo kommer från.
Den har singel wastegate lucka och twinscroll.
CT26 med singel wastegate gjordes till ST165 och MK3 supran.
Men då stämmer inte bultmönstret mot ST185/ST205 , den satt tidigare på en st205.
Förra ägaren sa att den var en uppgraderad turbo, han laddade 1,5bar.
Jag tog då föregivet att det var en uppgraderad ct20b, men det är det ju inte.
I och med att det var singel wastegate tänkte jag att det var från en Supra mk3, men det är det inte heller.
Var kan denna avgassida komma från som har singel wastgate och Twinscroll??
Den är ju gjuten så den borde vara massproducerad.
Markerade frankenstein turbo med en 1:a
Den bilden med gjutnr är också frankenstein turbon.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5CB7D361
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5CED094B
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5CEC9CA7
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5CF0E622
CT26 singel wastgate Twinscroll Vad är detta för frankenstein turbo
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: CT26 singel wastgate Twinscroll Vad är detta för frankenstein turbo
Håkan Foldefors kännde till den.
Det verkar vara denna
https://www.gt4-play.co.uk/shop/turbo-technics-s148-560
Det verkar vara denna
https://www.gt4-play.co.uk/shop/turbo-technics-s148-560
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: CT26 singel wastgate Twinscroll Vad är detta för frankenstein turbo
Den där turbon har jag bara hört gott om 

Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: CT26 singel wastgate Twinscroll Vad är detta för frankenstein turbo
Ja precis, det var lite kul att den var just den. Betalade inte mycket för den men det verkade behöva renovering.
Tråkiga är att dom som byggt den (turbo technics) inte säljer renoverings kit utan man måste skicka den ditt.
Tror jag ska skruva isär den och prata med turbo service i Göteborg, se om dom kan förstå sig på vad det är för slit delar i den.
För tydligen är bara själva snäckan standard, resten är custom.
Tråkiga är att dom som byggt den (turbo technics) inte säljer renoverings kit utan man måste skicka den ditt.
Tror jag ska skruva isär den och prata med turbo service i Göteborg, se om dom kan förstå sig på vad det är för slit delar i den.
För tydligen är bara själva snäckan standard, resten är custom.