Har hittat en riktigt fin celica som jag funderar på köpa, men undrar vad dom ligger i för värde? ligger ingen gen 6 ute på blocket så har inget att jämföra med.
Det är en äldre kvinna som har haft bilen sedan ny(pedant) bilen har gått ca 11000mil, alltid servad och gjort årliga lackskyddsbehandlingar.
Har provkört bilen och finns inget att klaga på.. förutom lite högt vägljud.. tycker att min nuvarande golf 2 går tystare
Motorn gissar jag är samma som i corollan, med 115 hk.
Det enda negativa med bilen är att det finns ett ganska stort rosthål på tröskeln framför vänster bakhjul ca 2 dm långt.
Hade nog slagit till om det inte vore för rosten, för bilen är ju som ny i övrigt.
Svårt att säga, precis som du säger har dom blivit ovanliga så det finns inte mycket att jämföra med. (Det finns exakt en på blocket just nu, en 96'a)
Skicket gör dock stor skillnad, är bilen fin och välskött är den värd betydligt mer. en GT kostar mer än en ST också.
Man kan dock säga att rosten är största fienden på dessa.. dom rostar gärna i sidobalkarna, det börjar oftast bak framför bakhjulen och går framåt. Är hålen för stora så klagar besiktningen, det är väl iofs inte så otroligt svårt att svetsa. (Jag har svetsat upp högersidan på min)
Sen rostar även dörrarna rejält.
Har hon haft den sen ny är det kanske en svensksåld bil ? isåfall så ska det alltid vara en GT, alltså med den MYCKET trevligare 175hk S-motorn, då har den även diffbroms och är otroligt mycket trevligare att köra än snikversionen med 115hk A-motor och utan diffbroms.
Det känns som två helt olika bilar att köra, har den diffbroms känns den mer "bakhkjulsdriven" och matar på betydligt bättre vid start och den generationen av 3S-GE är en riktig pärla, otroligt fin vridkurva och drar silkeslent till den ganska höga rödmarkeringen. GT'n har även större bromsar och ofta mycket mer utrustning. Den har även ABS med EBD vilket jag är osäker på om ST har ?
Jag har haft en del bromsstrul med min, men jag tror inte det är ett direkt typfel.. jag har fått fixa med både bakbromsar och handbroms rätt mycket.
Senast redigerad av Glenn den tis 21 maj 2019, 08:48:56, redigerad totalt 4 gång.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Det är ju tyvärr en 1.8, joo bilen är importerad från Tyskland 2000. Hade det varit en GT så skulle jag nog gjort affär. Men tvekar lite då det bara är en 1.8... plus rosten
Just ja, en annan skillnad är att ST ju har vanlig hjulupphängning, GT har superstrut precis som ST205.
..Det är både bra och dåligt iofs, superstrut är bättre väghållningsmässigt, men mycket dyrare att laga när det går sönder.
Tycker iofs att ST (aka AT200) är rätt okej ändå, lite beroende på hur man vill använda bilen, den är ju inte alls lika sportig till sin karaktär, men det är väl inte alla som kör på det sättet att det gör skillnad i praktiken.
Dock är GT'n mycket trevligare, och för 5-10 år sen drällde det av dom på blocket så då hade jag gett rådet att vänta in en sådan, nu är det lite värre då bilarna plötsligt blivit ganska ovanliga, i synnerhet GT.
(Att just GT blivit ovanliga gissar jag beror på att dom är populära att kannibalisera för att få en riktigt fin motor+växellåda+diffbroms.. det i kombination med låga begpriser och rost har gett oss dagens läge..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Var egentligen inte ute efter en sportig bil, men visst hade det varit roligare med en GT.
Får se om hon är villig att gå ner lite i pris, så kanske jag slår till, men känns tveksamt att hon gör det
Kör man inte "sportigt" är väl nästan AT200 att föredra, den drar mindre soppa, tror den är billigare i skatt och försäkring, och den har billigare delar för hjulupphängning och bromsar.
Däremot är dom ju oftast lite sämre utrustade, men det beror ju på vad första ägaren valde till.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.