Bilbatteri
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Bilbatteri
Njae, det kan vara en massa andra problem också, avbrott/kortslutningar i lindningar, lagerhaverier osv.
Min ST202-generator har ju tex lindningsavbrott.
Min ST202-generator har ju tex lindningsavbrott.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: tor 23 nov 2017, 15:22:03
- Bilmodell: corolla sedan
- Årsmodell: 1986
- PostOrt: Uppsala
Re: Bilbatteri
Okej tackar för svar, personen som hjälper rekommenderade att köpa en ny på skroten men tänker alltid att det kan vara bäst att se vad man kan göra själv.
Jag är så oteknisk som man kan bli dock
Jag är så oteknisk som man kan bli dock
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: tor 23 nov 2017, 15:22:03
- Bilmodell: corolla sedan
- Årsmodell: 1986
- PostOrt: Uppsala
Re: Bilbatteri
Den går att köra men batterilampan lyser och så laddas inte batteriet.
Ska tillägas att detta skedde utan förvarning generatorn har alltid laddat batteriet bra.
Ska tillägas att detta skedde utan förvarning generatorn har alltid laddat batteriet bra.
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
- Bilmodell: Celica GT-FOUR
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Stockholm
Re: Bilbatteri
Då passar jag också på att låna tråden lite.
Ska också införskaffa nytt batteri, och på sin nya plats så står det lutat 10-15 grader någonting, och jag har förstått att gel- eller agm-batterier är att rekommendera då.
Till saken hör också att det inte får vara just något längre än 230mm, vilket begränsar urvalet.
Har någon bra erfarenheter av dessa typer av batterier och kan rekommendera något?
Ska också införskaffa nytt batteri, och på sin nya plats så står det lutat 10-15 grader någonting, och jag har förstått att gel- eller agm-batterier är att rekommendera då.
Till saken hör också att det inte får vara just något längre än 230mm, vilket begränsar urvalet.
Har någon bra erfarenheter av dessa typer av batterier och kan rekommendera något?
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Bilbatteri
Gel kan du nog inte ha som startbatteri, har svårt att tänka mig att man skulle kunna ta ut de strömmarna ur gel. AGM däremot fungerar.
Titta på Optimas sortiment, AGM-batterier med spiralformade celler, ger ofta ganska korta batterier. Dyra, men förutom fördelaktiga format är dom dessutom väldigt bra.
Annars är det ju LiFePO4, dvs litiumbatterier du kan titta på.
Titta på Optimas sortiment, AGM-batterier med spiralformade celler, ger ofta ganska korta batterier. Dyra, men förutom fördelaktiga format är dom dessutom väldigt bra.
Annars är det ju LiFePO4, dvs litiumbatterier du kan titta på.
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
- Bilmodell: Celica GT-FOUR
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Stockholm
Re: Bilbatteri
Tack, och du har helt rätt. Gel förefaller inte rekommenderas som startbatteri utan bara som förbrukarbatteri.
Återstår AGM då, och jag ska se vad jag kan hitta gällande litium. Bra tips, kände inte till att de förekom som 12V startbatterier.
Principiellt så verkar ju AGM ge lite mindre dimensioner, och lite udda finns också. Det kommer nog sluta med att jag hittar något och bollar det här igen innan köp
Återstår AGM då, och jag ska se vad jag kan hitta gällande litium. Bra tips, kände inte till att de förekom som 12V startbatterier.
Principiellt så verkar ju AGM ge lite mindre dimensioner, och lite udda finns också. Det kommer nog sluta med att jag hittar något och bollar det här igen innan köp

6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
- Bilmodell: Celica GT-FOUR
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Stockholm
Re: Bilbatteri
Allright, sista kapningen av denna tråd.
Vad tror ni som kan batterier om detta:
https://www.batterinet.se/shop/varta-op ... gL2v_D_BwE
Optima AGM batteri, det enda som jag funderar på är kapaciteten; 50Ah. Är det tillräckligt tro?
Jag kommer sannolikt inte att köra bilen på vintern, men skulle gärna inte begränsa mig heller.
Synpunkter mottages tacksamt.
Vad tror ni som kan batterier om detta:
https://www.batterinet.se/shop/varta-op ... gL2v_D_BwE
Optima AGM batteri, det enda som jag funderar på är kapaciteten; 50Ah. Är det tillräckligt tro?
Jag kommer sannolikt inte att köra bilen på vintern, men skulle gärna inte begränsa mig heller.
Synpunkter mottages tacksamt.

6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Bilbatteri
Kallstartsström 815A. Det är mer än mitt 95 Ah-batteri i husbilen kan ge. Det är därför Optimas batterier är så vassa.
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
- Bilmodell: Celica GT-FOUR
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Stockholm
Re: Bilbatteri
Tolkar det som ett gott omdöme.
Tack, jag har en del att lära gällande batteriteknologi och uppskattar vägledningen. Ett sådant får det bli då

Tack, jag har en del att lära gällande batteriteknologi och uppskattar vägledningen. Ett sådant får det bli då

6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Bilbatteri
Att optima är bra är nog de flesta överens om, men dom är ganska dyra.
50Ah kan vara lite lite om du måste nöta igång bilen, men vad satt det original ?
50Ah kan vara lite lite om du måste nöta igång bilen, men vad satt det original ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se