Celica ST202 94a Parkeringsbroms ur funktion
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: fre 04 okt 2019, 16:28:57
- Bilmodell: Celica ST202
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Kolmården
- Land (Country): Sverige
Celica ST202 94a Parkeringsbroms ur funktion
Hej, var och besikta min Celica förra helgen och fick då anmärkning om att parkeringsbroms vänster var ur funktion och då undrar jag vad det skulle kunna var och vad det skulle kosta att fixa det? Kanske är svårt att säga vad detta skulle kosta bara såhär men tänkte att det finns några kunniga personer här inne som har något hum om hur mycket det skulle kosta.
Tack i förhand
Tack i förhand
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Celica ST202 94a Parkeringsbroms ur funktion
Om den ena fungerar men inte den andra är det sannolikt den ena bromswiren (den sidan som bromsen inte funkar på) som sitter fast.
Ungefärlig kostnad:
Material (bromswire) kanske runt 1000 kronor, troligen mindre än mer.
Arbete (om du inte kan göra det själv) gissningsvis två timmar à ca 1000 kr, lite beroende på hur jävligt det sitter. En seriös verkstad erbjuder fast pris.
Ska du göra det själv, ta många bilder när du tar isär parkeringsbromsen, det är mer eller mindre som ett urverk där inne, och när man börjar ta isär det har det en förmåga att sprätta isär till en enda röra. Andra änden på wiren brukar vara ikrokad i en vagga ovanför avgassystemet, eller, på en GT4, ovanför kardanaxeln. Och se för i jösse namn till att bilen står stabilt på pallbock innan du kryper under.
Ungefärlig kostnad:
Material (bromswire) kanske runt 1000 kronor, troligen mindre än mer.
Arbete (om du inte kan göra det själv) gissningsvis två timmar à ca 1000 kr, lite beroende på hur jävligt det sitter. En seriös verkstad erbjuder fast pris.
Ska du göra det själv, ta många bilder när du tar isär parkeringsbromsen, det är mer eller mindre som ett urverk där inne, och när man börjar ta isär det har det en förmåga att sprätta isär till en enda röra. Andra änden på wiren brukar vara ikrokad i en vagga ovanför avgassystemet, eller, på en GT4, ovanför kardanaxeln. Och se för i jösse namn till att bilen står stabilt på pallbock innan du kryper under.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica ST202 94a Parkeringsbroms ur funktion
Jag gissar också på wiren, på St202 är den tredelad, en del från spaken till ett ok, sen en för varje sida.. kommer det in vatten i en wire så rostar den ihop.
Men köp ingen förräns du kollat, hissa bakhjulen (ett och ett eller båda samtidigt) och låt nån dra i spaken och se om det rör sej vid bromsarna, gör det det så har nog mekanismen rostat ihop.
Jag tror jag fick mecka med parkeringsbromsen VARJE besiktning på min ST202.. beckade jöämt ihop, men å andra sidan är handbromsen riktigt bra när den fungerar, man kan utan vidare låsa bakhjulen i typ 50-60 nånstans och göra snygga handbromssladdar i kurvor på grus
Wiren är rätt jobbig att byta då den precis som cheetah1 är inne på sitter mellan kaross och avgassystem, avgassystemet måste tas nere, och det brukar vara rätt rostigt och vara svårt att få isär och så går saker sönder.. har man väl fått ner systemet är det ganska enkelt att byta dock.
..Vill man bara fixa inför besiktning kan man fulfixa den genom att skära hål i höljet, böja vajern och spraya in rostlösare i den och sen böja den tills innervajern släpper, då pressar man igenom så mycket olja man kan och tätar sedan hålen med vulktejp.. håller väl ett år med lite tur..
Toyota är RIKTIGT dyra på den där vajersnutten.. 1400:- ? minns inte men dyrt satan var det.. jag köpte tillslut en på ebay för 180:- eller nåt sånt. Var bara försiktig så du köper en till en GT och inte en ST, jag vill minnas att dom var olika.. GT (ST202) har Aisinbromsar.
Men köp ingen förräns du kollat, hissa bakhjulen (ett och ett eller båda samtidigt) och låt nån dra i spaken och se om det rör sej vid bromsarna, gör det det så har nog mekanismen rostat ihop.
Jag tror jag fick mecka med parkeringsbromsen VARJE besiktning på min ST202.. beckade jöämt ihop, men å andra sidan är handbromsen riktigt bra när den fungerar, man kan utan vidare låsa bakhjulen i typ 50-60 nånstans och göra snygga handbromssladdar i kurvor på grus

Wiren är rätt jobbig att byta då den precis som cheetah1 är inne på sitter mellan kaross och avgassystem, avgassystemet måste tas nere, och det brukar vara rätt rostigt och vara svårt att få isär och så går saker sönder.. har man väl fått ner systemet är det ganska enkelt att byta dock.
..Vill man bara fixa inför besiktning kan man fulfixa den genom att skära hål i höljet, böja vajern och spraya in rostlösare i den och sen böja den tills innervajern släpper, då pressar man igenom så mycket olja man kan och tätar sedan hålen med vulktejp.. håller väl ett år med lite tur..
Toyota är RIKTIGT dyra på den där vajersnutten.. 1400:- ? minns inte men dyrt satan var det.. jag köpte tillslut en på ebay för 180:- eller nåt sånt. Var bara försiktig så du köper en till en GT och inte en ST, jag vill minnas att dom var olika.. GT (ST202) har Aisinbromsar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica ST202 94a Parkeringsbroms ur funktion
Du kan ju f.ö kolla min St202-tråd om du orkar, finns nog bilder på bromsarna där om jag minns rätt, men var varnad, det är måånga inlägg och mycket blaj 
https://www.toyotaclubsweden.com/viewto ... =19&t=7077

https://www.toyotaclubsweden.com/viewto ... =19&t=7077
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: fre 04 okt 2019, 16:28:57
- Bilmodell: Celica ST202
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Kolmården
- Land (Country): Sverige
Re: Celica ST202 94a Parkeringsbroms ur funktion
Tack för alla tips, är inte så jätte kunnig själv men känner 1 kille som kan hjälpa mig så får jag se hur det blir sen, om det bara är vajern eller mer som behövs bytas ut så får se om det är något jag kan fixa eller om det blir att lämna in den
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica ST202 94a Parkeringsbroms ur funktion
Det dyraste är wiren, grejerna i själva trumman är inte så dyra, backarna finns till och med på biltema.
backarna brukar slitas sönder om wiren kärvar så det kan vara bra att byta dom oavsett.
backarna brukar slitas sönder om wiren kärvar så det kan vara bra att byta dom oavsett.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: fre 04 okt 2019, 16:28:57
- Bilmodell: Celica ST202
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Kolmården
- Land (Country): Sverige
Re: Celica ST202 94a Parkeringsbroms ur funktion
Sådär, fick hjälp av polaren att kolla till handbromsen och vad som var fel, wiren funkade perfekt men bromsbackarna var helt slut så inte konstigt att handbromsen inte tog något. 

-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Celica ST202 94a Parkeringsbroms ur funktion
Oj! Det har jag aldrig varit med om. Hur lyckas man med det?
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica ST202 94a Parkeringsbroms ur funktion
jag tror jag slitit ut 4-5 par backar iofs.. så fort det kärvar så..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se