Vissa sänker skepp för att odla korallrev medan jag gör det på munstycken, tydligen. Jo det var inget annat än att skruva isär, ut med samtliga munstycken samt smörja upp spjäll. När jag satt där med eländet på arbetsbänken och inte visste vilket som var vad kom förgasar-Roger och sa att jag fick fråga =) Jag hade lokaliserat två munstycken och sa att göra rent ska jag väl grejja, sen peka han ut 8 mojänger till som behövde översyn.
Ok, jag hämtar en blocknyckel och ett A4 så jag kan komma åt ena munstycket samt komma ihåg var det satt. 3 min senare kommer jag tillbaka och ser oroväckande många delar på bänken.
-Hur ska jag komma ihåg var något satt nu, då?
-Äh, blås rent den här.
Sen jollra vi fram o tebax mellan lösningsmedel och tryckluften om vartannat, spjället som skapar en tröghet gick segt som tuggummi men jag tyckte det kändes sådär som ett kvalitetsmässigt motstånd. Efter att blivit informerad om att vikten på armen är det enda som ska få den att falla tillbaka fick jag tänka om. WD-40 och 10 min vickande senare gick den helt motståndslöst, såndär erfarenhet som hade tagit mig halva natten att klura ut. När jag skruvat ihop den utan delar över åkte den i bilen igen, som inte starta. Fördelarlocket åkte av, allt var redan upputsat men vi labba lite med avståndet och tillslut hällde vi ner lite bempa direkt i förgasaren så tog det snurr. 2.5 på blandskruven blev 3 samt lite annat småpill så gick den tillslut för egen maskin utan tjååk men den dummar sig bra mycket.
Idag ska jag få ur bensinen, byta filtret och felsöka lite med startgas jag inte hade igår. Förgasarfoten skulle kunna dra lite tjyvluft men annars verkar allt ha blivit tätt o fint.
