Har en liten fundering på vad max hästar och max vrid i denna bil ?
Motorn är tyvärr skrot och tänkte uppgradera till nåt lite nyare och bättre
Men Enligt opus så måste jag då veta vad max på denna kaross är för att kunna registrera motorbytet.
Enklast för att slippa sfro
celica ta22 1976
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: celica ta22 1976
Satt det inte 2T-C i dessa? Isåfall är det 75 hästkrafter, eventuellt uppemot 90-100 beroende på hur man argumenterar. Frågan är om du kan argumentera att en första generations Celica är samma oavsett om det är en TA22, RA23, eller vad det nu är. Den starkaste motorn som suttit i en 1gen är 18R-G på 145 hästar, men den såldes inte i Sverige, och den satt bara i RA-serien.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: celica ta22 1976
Finns det inga intyg från tillverkaren (och det tror jag inte det gör) så gäller ENBART den effekten den var registrerad med plus sedvanliga procent på effekt/vrid (+20% effekt +10% vrid) för ett rent motorbyte. .:Det seplar alltså ingen roll ifall det fanns starkare versioner av motorer i samma kaross, det är den som sitter i som man räknar ifrån. ..Finns det intyg däremot så gäller intyget, exempelvis saab och volvo var väldigtfrikostiga med dessa intyg förr om åren och har skrivit intyg på att "en saab 99 får konverteras med turbomotorn om man även byter xxx och yyy" och liknande, men som sagt tveksamt om toyota har gjort det, och dom gör det garanterat inte i dagsläget.
Reggar du om till ombyggt fordon kan du under vissa premisser få använda dej av regeln 15KW/100Kg tjänstevikt istället, men då brukar det krävas att du gör en del ändringar, byter till bättre bromsar osv, plus att SFRO ska bedöma att bilen klarar av effekten.
Efterssom bilen är tillverkad efter 1975 måste du dessutom ha en avgasgodkänd motor med katalysatorrening i originalskick, men det är väl inget problem kanske.
Reggar du om till ombyggt fordon kan du under vissa premisser få använda dej av regeln 15KW/100Kg tjänstevikt istället, men då brukar det krävas att du gör en del ändringar, byter till bättre bromsar osv, plus att SFRO ska bedöma att bilen klarar av effekten.
Efterssom bilen är tillverkad efter 1975 måste du dessutom ha en avgasgodkänd motor med katalysatorrening i originalskick, men det är väl inget problem kanske.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: celica ta22 1976
En gång i tiden postade sfro-gustaf en lista på vilka bilar SFRO har intyg på, troligen på zatzy, vet att jag sparade den men har inte lyckats hitta den.. om man kan googla fram den är det ju en smal sak att se om celican finns med i listan..
(I teorin kan det ju finnas gamla intyg som SFRO aldrig sett och därmed inte finns i listan men..)
(I teorin kan det ju finnas gamla intyg som SFRO aldrig sett och därmed inte finns i listan men..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
- Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
- Årsmodell: 80
- PostOrt: 97754
- Land (Country): Sverige
Re: celica ta22 1976
Kan du få att den hade en 3T-C i den vilket jag tror den kan ha kommit med också i Sverige? 78hk
Så kan du lagligt byta till en 4A-F (90)hk) med en reggbesiktning.
Har gått den vägen iallafall, fast nu har jag en 7AFE i
Så kan du lagligt byta till en 4A-F (90)hk) med en reggbesiktning.
Har gått den vägen iallafall, fast nu har jag en 7AFE i

- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: celica ta22 1976
Hade det varit en GT med 2T-G så hade den haft 75 kW (= 102 hk), vridet har jag inte i huvudet. Tror det inte skiljer på bromsar och i övrigt, men det kan säkert någon annan bekräfta.
Sen är det nog svårt att argumentera för det, men kan vara bra att känna till.
Sen är det nog svårt att argumentera för det, men kan vara bra att känna till.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88