Yaris 1.3 VVT (2000) tvekar vid gaspådrag
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Yaris 1.3 VVT (2000) tvekar vid gaspådrag
Min mors Yaris 1.3 VVT (2000) tappar ork vid gaspådrag, den går att köra men när jag trycker ner gasen "tvekar den", man får vara snäll på gasen för att det inte ska hända. Är det något "känt problem"?
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: tis 27 jun 2017, 15:56:01
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 2003
- PostOrt: surte
Re: Yaris 1.3 VVT (2000) tvekar vid gaspådrag
Har haft liknande symptom på en Corolla och fick tipset att rengöra luftmassemätaren.
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Yaris 1.3 VVT (2000) tvekar vid gaspådrag
Är det tändkablar eller direktverkande tändspolar?
Klassiska med just sådan tvekan är överslag i tändkablar. Ofta i delen som går ner till stiftet.
Jag brukar då linda lite eltejp på delen ner i stiftbrunnen (ofta glasfiberrör med microsprickor) och bättre = nya tändkablar.
Att en direktverkande tändspole skulle kunna få samma sprickor är ju inte oerhört långsökt.
Tändstift ska ju vara i gott skick också och naturligtvis luftfilter, bränslefilter osv. (Bränslefiltret brukar förstås snarare rosta sönder än att bli tätt med sveriges rena bensin)
Dålig eller smutsig LMM är riktigt ovanligt, såvida inte, man monterat ett sk "öppet sportluftfilter" som skal oljas in. Det, är som att beställa LMM problem.
Antagligen inget som har utförts på denna bilen.
En rengöring KAN förstöra en frisk LMM med lite otur eller vårdslöshet. Tråden är väldigt känslig.
Utöver ovan skulle jag också noga kolla alla slangar efter sprickor.
En felkodsläsning vore inte bortkastat. Det kan finnas koder även om motorlampan inte lyser.
Klassiska med just sådan tvekan är överslag i tändkablar. Ofta i delen som går ner till stiftet.
Jag brukar då linda lite eltejp på delen ner i stiftbrunnen (ofta glasfiberrör med microsprickor) och bättre = nya tändkablar.
Att en direktverkande tändspole skulle kunna få samma sprickor är ju inte oerhört långsökt.
Tändstift ska ju vara i gott skick också och naturligtvis luftfilter, bränslefilter osv. (Bränslefiltret brukar förstås snarare rosta sönder än att bli tätt med sveriges rena bensin)
Dålig eller smutsig LMM är riktigt ovanligt, såvida inte, man monterat ett sk "öppet sportluftfilter" som skal oljas in. Det, är som att beställa LMM problem.
Antagligen inget som har utförts på denna bilen.
En rengöring KAN förstöra en frisk LMM med lite otur eller vårdslöshet. Tråden är väldigt känslig.
Utöver ovan skulle jag också noga kolla alla slangar efter sprickor.
En felkodsläsning vore inte bortkastat. Det kan finnas koder även om motorlampan inte lyser.
Re: Yaris 1.3 VVT (2000) tvekar vid gaspådrag
Lokala Toyota-verkstaden felsökte en del i samband med en annan reparation och de säger att det är rost i tanken som ”täpper till” det bränslefilter som sitter där inne och att det är därför den tvekar vid gaspådrag. De tycker också det är konstigt att den gick igenom besiktningen då tanken är så väldigt rostig och att den borde bytas helst direkt. Jag har inte hunnit undersöka mer men det låter dyrt.
Har någon mer upplevt samma problem med rostig tank?
Har någon mer upplevt samma problem med rostig tank?
Senast redigerad av jem den lör 02 okt 2021, 18:35:37, redigerad totalt 1 gånger.