Extraljus/LED ramp Corolla E210 Hybrid 2021

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Extraljus/LED ramp Corolla E210 Hybrid 2021

Inlägg av Micke2 »

Vi har i dagarna skaffat oss en Toyota Corolla Touring Sports Hybrid 2021.

Verkar vara bedrövligt helljus som nästan alla bilar, så extraljus kommer bli nödvändigt.
Jag mätte lite i kontakten till ena strålkastaren och någon analog signal för helljus gick inte att finna. Inte plus eller minus. Så jag antar det måste bli en "CAN avkännare" för nästan 4kkr.

Hur har ni andra gjort?
Och hur kraftig ramp törs man ha för 12v omvandlaren?
(Ingen generator på dessa)
Senast redigerad av Micke2 den ons 07 aug 2024, 12:05:43, redigerad totalt 1 gånger.
Micke2

Re: Extraljus Corolla E210 Hybrid 2021

Inlägg av Micke2 »

Svarar själv.
Tog tag i detta idag när jag fick en stund över.

Snackade med lokala Toyota och man måste ha en CAN bus styrning till ljuset. Gammaldags vis går inte.
Så länge man inte gör åverkan på elsystemet ska en canbus styrd enhet inte påverka Toyotas kvalitetsgaranti.

Har nu beställt en XBB dongle. (1850kr)
Ska vara kompatibel med denna bilen och även kunna nyttja andra funktioner och det blir aktuellt.
Tex backljus.... Två funktioner ska denna klara.

Blev för övrigt två runda LED 80W extraljus montrade på traditionellt vis ovanför numnerplåten, och ingen LED ramp.
Monterade på en sedvanlig plåt med öron bakom nummerskylten (endast skruvad i plasten) och med stabiliseringsstag ner mellan huv och kofångare. Känns tillräckligt stadigt. Skulle dom skaka ändå sättet jag ett stag genom grillen in till krockbalken.

Dom stör inte radarn för farthållaren. Har testat.

Dom sitter alltså på plats nu men lyser inte (än)
Dessa extraljus satte alltså på bilen jag hade innan, så jag hade dom hemma redan. Därför monterade innan jag fått XBB dongeln.

Edit: Förtydligande.
Enda "åverkan" som gjorts på bilen är:
*Fler skruvhål i plasten bakom nummerskylten.
*Två hål för skruvarna till extraljusstagen under gummilisten mellan huv och kofångare.
Allt är helt osynligt om extraljusen tas bort i framtiden.
Senast redigerad av Micke2 den lör 10 aug 2024, 10:18:56, redigerad totalt 2 gång.
Micke2

Re: Extraljus/LED ramp Corolla E210 Hybrid 2021

Inlägg av Micke2 »

Sådärja.

XBB dongel + PowerUnit har kommit och är installerat.
Jag satte powerunit'en att endast aktivera ett normalt extraljusrelä som i sin tur driver extraljusen.

Man fick ladda ner XBB appen, ansluta till sin XBB dongle varpå den skulle uppdateras i några minuter.
Sen ansluta PowerUnit, som givetvis också skulle uppdateras. Sen bara välja sitt recept (Bilmodell) och vilken signal vilken av dom två utgångarna på Powerunit ska följa. Valde Helljus på utgång 1. Spara.
Såja.

Men!
Man måste vrida på ljuset manuellt. Dvs vrida längs upp på spaken till läge halvljus. Med ljuset manuellt startat då följer den helljuset automatiskt.

För man kan ju aktivera helljus även i autoljusläget, när den själv tänt halv, men då blir det utan axtraljusen tyvärr.

Samma med auto avbländning. I det läget aktiveras inte extraljusen heller.
riclin
Bilmodell: XV70 Facelift
Årsmodell: 2021
Land (Country): SWEDEN

Inlägg av riclin »

Micke2 skrev: tor 11 jul 2024, 11:41:33 Vi har i dagarna skaffat oss en Toyota Corolla Touring Sports Hybrid 2021.

Verkar vara bedrövligt helljus som nästan alla bilar, så extraljus kommer bli nödvändigt.
Jag mätte lite i kontakten till ena strålkastaren och någon analog signal för helljus gick inte att finna. Inte plus eller minus. Så jag antar det måste bli en "CAN avkännare" för nästan 4kkr.

Hur har ni andra gjort?
Och hur kraftig ramp törs man ha för 12v omvandlaren?
(Ingen generator på dessa)
Hallå Micke

Vilken utrustningsnivå har ni? Corolla kom med 3 st olika strålkastare, beroende på utrustningsnivå. reflektor-Bi-LED > Projektor-Bi-LED > Adaptiva Bi-LED av Matrix typ (som endast släcker ned små delar av helljuset vid möte, där den andra bilen är). Har inget med frågeställningen att göra, endast med bedrövligt helljus som du skrev. Instämmer att många bilar har väldigt dåligt helljus. Halvljuset är mycket viktigare, då det inte går att göra något åt. Hur upplever du halvljuset på bilen? Det är egentligen det jag vill veta :D

Är ju dock ljust nästan hela dygnet fortfarande, så du kanske inte haft möjlighet att köra i mörker ännu?
Micke2

Inlägg av Micke2 »

Den heter Life. Lägsta nivån
Det är nog reflektor-Bi-LED.
Ingen projektorlins syns utifrån.

Men halvljuset verkar ändå vara helt ok.
Dom med projektor är ju säkert ändå bättre, men verkade vara godkänt I alla fall. Men helljuset var kass.
Fick lov att kolla så båda lyste.
"Skaplig" längd, men INGEN bredd.

Sen har jag mycket riktigt inte kört i vintermörker än.
Dock i "sen-sommar mörker" dessutom i regn. Tog en kväll/natt tur i regnet just för att testa ljuset.
Var ändå skapligt mörkt ute och regnet käkar upp mycket ljus.
riclin
Bilmodell: XV70 Facelift
Årsmodell: 2021
Land (Country): SWEDEN

Inlägg av riclin »

Tack för svar! Det är svårt att provköra bilar halvårsvis i Sverige, om man även vill veta hur ljuset är. Har köpt grisen i säcken ett par gånger ljusmässigt, när jag dessutom bodde ute i spenaten där ljuset var extremt viktigt pga allt vilt.
Skriv svar