Byte av hjullager Corolla -05

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden

Byte av hjullager Corolla -05

Inlägg av Neblade »

Varit lite öde från min sida på sistone, visst, jag försöker logga in flera gånger i veckan. Helst varje dag, bannar lite botar som försöker göra inlägg och godkänner någon ny medlem/vecka som lägger sina första inlägg (som måste godkännas manuellt). Undrar hur många vi är nuförtiden som loggar in regelbundet här? :)

Nåväl till min fråga:

Idag skulle jag byta hjullager på en Corolla -05. Det mesta gick bra att demontera, ABS-sensorskruven fick jag slipa bort, borra ur och rensa gängorna för. Däremot gick det sämre när jag skulle demontera låsringen (segersäkringen) till hjullagret. Båda delarna som man använder för att dra ihop låsringen med gick av och resten av låsringen sitter som berget.
Finns det något magiskt knep eller är det bara att ta fram Dremeln och försöka slipa ner låsringen på några ställen och försöka plocka ut den i delar?
Vad har man för alternativ tro? :roll:
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byte av hjullager Corolla -05

Inlägg av Glenn »

Hur mycket av den sticker fram ?

Jag har råkat ut för det där nån gång för lääääänge sen, då lyckades jag banka in en vass pinne mellan godset och låsringen och sen flippa ur den när den kantrade ur, jag tror faktiskt jag använde en ritspinne som blev förstörd av att jag bankade på den :/

Jag brukar f.ö logga in nån gång i veckan, men det skrivs ju väldigt lite tyvärr.

Inte ens när jag la upp att celican återintroduceras blev det ett enda svar på det typ, för 15 år sedan hade tråden varit 10 sidor lång..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johnny Blade »

Jag hatar de där låsringarna. ;)
Jag har aldrig bytt på nån Corolla,men tex Yaris och Hilux.
Det är värme,våld och svordomar som gäller. Kommer man år med en Dremel med en liten kapskiva,så är det nog det bästa.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Toyta01
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1
PostOrt: Kopparberg

Inlägg av Toyta01 »

Som sagt, värme och våld kapa slipa brukar lösa det mesta
Har detta framför mig själv, har ett hjullager som låter riktigt illa och är rejält glapp, då jag med all säkerhet kommer stöta på samma problem återkommer jag med kommentarer längre fram när jag tar tag i det.
Skriv svar