Justering ventilspel
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Starlet
- Årsmodell: 1986
- PostOrt: Västerås
- Land (Country): Sverige
Justering ventilspel
Har funderat ett tag på att justera ventilspel på en Starlet 87 (2E motorn). Har aldrig gett mej på detta förut, men köpt en reparationshandbook och studerat. Något speciellt som man bör tänka på och bör jag över huvudtaget ge mej ikast med detta med min begränsade erfarenhet?
-
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Justering ventilspel
Jag har ett svagt minne att jag faktiskt har gjort detta på en (framhjulsdriven) Starlet åt en kompis en gång.
Kan det ha varit en 2e kanske?
Vill minnas det var 3 per cyl. = 12v.
Just den, hade iaf vipparmar från överliggande kamaxeln (1st kamaxel) och justerades på gammaldags vis medelst lossa muttern och vrida skruven.
Måtten minns jag INTE och nu snackar vi 25 år sen, typ.
Men har den tryckare och inte vipparmar måste man mäta först, ta bort Kamaxel och shimsa efter vad mätningen gav och kontrollera.
Kan det ha varit en 2e kanske?
Vill minnas det var 3 per cyl. = 12v.
Just den, hade iaf vipparmar från överliggande kamaxeln (1st kamaxel) och justerades på gammaldags vis medelst lossa muttern och vrida skruven.
Måtten minns jag INTE och nu snackar vi 25 år sen, typ.
Men har den tryckare och inte vipparmar måste man mäta först, ta bort Kamaxel och shimsa efter vad mätningen gav och kontrollera.