Sommardäck
-
- Bilmodell: toyota avensis
- Årsmodell: 2014
- PostOrt: bengtsfors
- Land (Country): sverige
Sommardäck
Hej jag söker däck och tittar på online blir lite fundersam på beteckningen står w på mina original däck ,215 55 r17 94 w, är beteckningen är det ok med v ,
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Sommardäck
Den bokstaven är hastighetsklassen, W=270km/h och V=240km/h
Det finns nån lag om att "moderna" bilar (1996+ ?) ska ha däck så den klarar uppgiven topphastighet (sommardäck iaf), men jag gissar att din bil inte gör 240 ändå ?
Det finns nån lag om att "moderna" bilar (1996+ ?) ska ha däck så den klarar uppgiven topphastighet (sommardäck iaf), men jag gissar att din bil inte gör 240 ändå ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
Nej det gör den inte men är det olagligt
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Om du bils konstruktiva hastighet är under 240 så är det lagligt med V-klassade däck, och det tror jag att den är.
Exempemvis mina 9-5 aero har en kosntruktiv hastighet på 250km/h och då får jag tekniskt sett inte köra med V-klassade däck.
Exempelcis car.info och liknande kan berätta vad din bils konstruktiva maxhastighet är. Jag tror även det står hos transportstyrelsen numera ?
Exempemvis mina 9-5 aero har en kosntruktiv hastighet på 250km/h och då får jag tekniskt sett inte köra med V-klassade däck.
Exempelcis car.info och liknande kan berätta vad din bils konstruktiva maxhastighet är. Jag tror även det står hos transportstyrelsen numera ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
-
Ok ja kolla max 220 km , tack för hjälpen Glenn
- Neblade
- Ordförande
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
Som Glenn skriver ovan, men om man vill läsa på så står det här...

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... personbil/Hastighetskapacitet
Hastighetskapacitet för sommardäck
Sommardäck ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens högsta konstruktiva hastighet för personbilar som har tagits i bruk efter den 1 januari 1996. På övriga personbilar behöver sommardäcken inte vara dimensionerade för högre hastighet än 180 km/tim.
Hastighetskapacitet för vinterdäck
Vinterdäck till personbilar får vara dimensionerade för en högsta hastighet av minst160 km/tim.
Personbilar som tagits i bruk före den 1 januari 2002 behöver dock inte ha vinterdäck som är dimensionerade för högre hastighet än 130 km/tim.
Så anges hastighetskapacitet på E-märkta däck
På E-märkta däck anges hastighetskapaciteten med en beteckning på däckets sida. Här följer exempel på några vanliga hastighetsbeteckningar:
Märkning Hastighet
Q 160 km/h
S 180 km/h
V 240 km/h
H 210 km/h
T 190 km/h
W 270 km/h
Däckets hastighetsbeteckning i registreringsbeviset är inte samma sak som bilens högsta konstruktiva hastighet. Uppgift om bilens högsta konstruktiva hastighet [5] kan finnas i registreringsbeviset. Om det inte finns där, kan du vända dig till en märkesrepresentant för besked.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,