Kollade nyss vad 19000-milsservice hos Mekonomen/Speedy skulle kosta - 10500 kr! Varav 8000 kr var "Byte av vakuumpump"...
Nån som har koll på om det stämmer? För mig som lekman och ovan av service låter det rätt extremt.Trodde 18000 mil var en "stor service", men har tidigare bara haft äldre bilar där servicen bestått av att själv byta olja, filter, etc. så det kanske är fullt normalt med såna dyra saker vid vanlig service?
Kollade på Bilia/Toyota också men blev inte riktigt klok på deras bokningssida, verkade som att allting var tillval. Men det fanns iallafall ingenting som kostade i närheten av 10000 kr ens om man valde alla extra tillval, för samma bil och samma mil.
Avensis 2014 - byte av vakuumpump vid service 19000 mil?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Avensis kombi T27
- Årsmodell: 2014
- PostOrt: Hörby
-
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Avensis 2014 - byte av vakuumpump vid service 19000 mil?
Fick samma fråga av min lokala Toyota vid 19000mil servicen.
"Toyota rekomenderar" men dom ansåg det som frivilligt då sådana ras var extemt ovanligt. Dom kände inte till ett enda fall i Sverige. Så därför erbjöd dom bara.
Jag tog det inte.
Förvisso inte en Avensis, men en Rav4 2.0 2013.
Kanske samma motor....?
Visar det sig vara sådana ras byter jag den själv isf.
Har alltid örat mot sådana informationer generellt bland alla bilmärken av intresse.
"Toyota rekomenderar" men dom ansåg det som frivilligt då sådana ras var extemt ovanligt. Dom kände inte till ett enda fall i Sverige. Så därför erbjöd dom bara.
Jag tog det inte.
Kanske samma motor....?
Har alltid örat mot sådana informationer generellt bland alla bilmärken av intresse.
-
- Bilmodell: Avensis kombi T27
- Årsmodell: 2014
- PostOrt: Hörby
Tack för infon!Micke2 skrev: ↑sön 30 mar 2025, 12:02:26 Fick samma fråga av min lokala Toyota vid 19000mil servicen.
Jag tog det inte.
Kanske samma motor....?
En undran bara, vad exakt får det för konsekvenser om pumpen plötsligt rasar? Har man noll/svag bromsverkan helt plötsligt då? Eller har man ett par bromsningar på sig innan trycket försvinner? Om trycket försvinner - hur svårt blir det egentligen att stanna från typ 110 km/h?
Hade en SAAB 9000 en gång i tiden som hade en "bomb", vilket var något slags ackumulatortank för bromstrycket, så man kunde fortsätta bromsa ett antal gånger. Men om jag förstått saken rätt så var det en raritet, och de flesta bilar idag har bara en pump och inget mer? Så om den pajar - då får man trampa väldigt hårt på bromsen för att det ska hända något?
- DolbyAtmos
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Sverige
Det som bör hända är följande, trög/hård pedal, sämre bromsverkan som resulterar i längre bromsträcka. Pysande ljud kan nog också eventuellt höras. Kan säkert även hända att motorn dör vid inbromsning om den drar mer vakuum från motorn för att kompensera.
Jag har inte bytt på min Avensis - 2015 & den har nu rullat 21 000 mil.
Jag har inte bytt på min Avensis - 2015 & den har nu rullat 21 000 mil.
-
- Bilmodell: XV70 Facelift
- Årsmodell: 2021
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): SWEDEN
Vid 19.500 mila service, ingår detta på bensinare med CVT låda. Se under punkt 6: http://tims.elanders.com/webbroschyr/bl ... _kopia.jpg