Varningslampa för motorns kontrollsystem

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Essalp
Bilmodell: Avesis 1,8
Årsmodell: 2001

Varningslampa för motorns kontrollsystem

Inlägg av Essalp »

Hej!

På min Avensis -01 så lyser rubricerade varningslampa och Toyota-verkstaden konstaterade att det var en syresensor som behövde bytas. Pga att dom skrämde upp mig med att i samma veva byta kat för totalt 15-20 tusen pga att man inte kan hantera en gängtapp, så valde jag att anlita en annan verkstad (den historien finns på en anna tråd).

Nu är syresensorn (Bank 2 sensor 1) bytt, lampan tändes efter några mil, det konstaderades att det även var hål på främre avgasröret vilket resulterade (likt förbenat) byte av kat... Och likt förbenat så tänds lampan efter ett par mil.
Nu kommer inte min mek länger med sitt mätinstrument (som fortfarande pekar på syresensorn trots bytet) utan hänvisar mig till att ta bilen till en Toyota-verkstad. Det bär emot efter den inställningen som dom hade vid mitt förra besök, men det verkar som att jag får bita i det sura äpplet, såvida ingen på detta forum kan hjälpa mig och min mek med idéer/tips på vad det skulle kunna vara som tänder lampan så fort bilen blir varm (efter ca 1-1,5 mil).

Eftersom den ska in på besiktning snart och den inte kommer att gå igenom om detta inte åtgärdas, så tipsade en granne om att man släcker lampan (med att ta bort minus-polen) innan man åker till besiktningen, så är allt frid och fröjd, men det känns ju som en nödlösning, om man inte för en skälig penning kan åtgärda problemet.

mvh
Lasse
Suprafan
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Varningslampa för motorns kontrollsystem

Inlägg av Suprafan »

Om det verkligen är nåt fel på syresensorn (lambdasonden) så löser det ju sig inte genom att ta bort polen, de ser på avgasvärdena att nåt är vajsing ändå. Kolla upp det.
Essalp

Inlägg av Essalp »

Hej!
Enligt mekanikerns mätningar så är det nästan ren ruft som kommer ut. 0 i CO2 och 0,4 ppm av något som fick vara 100.
Renare än så blir det knappast. Därför är jag inte speciellt orolig för att "släcka lampan" innan besiktningen.

/Lasse
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

Nånstans i bakhuvet så ligger en tanke om att jag nån gång har gjort en mjukvaru-uppdatering på en "gammal" avensis. Den nyare karossen (03-) var det standard att uppdatera ECU:n när man bytte sensor. Det är samma motorer i 220 serien och 250 serien nämligen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Essalp

Inlägg av Essalp »

Tack PierreW för tipset!
Är detta något som bara Toyota-verkstäderna klarar av, eller kan någon annan mek fixa det?

/Lasse
Användarens profilbild
PierreW
Moderator

Inlägg av PierreW »

Essalp skrev:Tack PierreW för tipset!
Är detta något som bara Toyota-verkstäderna klarar av, eller kan någon annan mek fixa det?

/Lasse
Det är bara Toyota som har dessa uppdateringar i sina IT2or, som instrumenten heter, hade jag varit du hade jag inte åkt tillbaka till samma Toytotaverkstad som sist.
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Essalp

Inlägg av Essalp »

PierreW skrev:
Det är bara Toyota som har dessa uppdateringar i sina IT2or, som instrumenten heter, hade jag varit du hade jag inte åkt tillbaka till samma Toytotaverkstad som sist.
Tack PierreW! Det var precis min tanke när jag bokade in en annan Toyota-verkstad. Jag ville inte ge den första verkstaden glädjen att jag ska stå där med mössan i hand, skrapa med foten och vädja till deras goda vilja...

/Lasse
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Inlägg av cheetah1 »

Hm, undrar om det är nåt sånt som behöver göras på våran också..
Vi fick ett hål i ena flexröret, och tack vare det tändes varningslampan och felet var då lambdasensorn, som tydligen inte var kass utan bara fick fel värde. Rimligt.
Ferrita lagade ihop röret lite prydligt och nollställde felkoden, och när bilen blir varm tänds lampan igen. Dock inte lambdasensorn! "Återgivare i värmekrets felaktig" ska tydligen varit orden som kom ur deras apparat. Vad kan detta innebära?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:Hm, undrar om det är nåt sånt som behöver göras på våran också..
Vi fick ett hål i ena flexröret, och tack vare det tändes varningslampan och felet var då lambdasensorn, som tydligen inte var kass utan bara fick fel värde. Rimligt.
Ferrita lagade ihop röret lite prydligt och nollställde felkoden, och när bilen blir varm tänds lampan igen. Dock inte lambdasensorn! "Återgivare i värmekrets felaktig" ska tydligen varit orden som kom ur deras apparat. Vad kan detta innebära?
Brukar stå nått om Heater-circuit i felkoden när sensorn pajar, flexrör på 1,8L avensis börjar höra till vanligheterna nu tyvärr verkar det som.
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Speedo
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Inlägg av Speedo »

Skulle vara intressant att veta vaför ett skadat flexirör, som byts ut, sedan genererar återkommande lambdasondsfelmeddelanden?
Skriv svar