Sida 2 av 3
Re: Tanka 30% E85 - verkar funka bra
Postat: mån 21 mar 2011, 23:25:35
av Dale
cheetah1 skrev:sandell skrev:soppaslangar och dylikt tål på många bilar inte alkohol.
Det får vi innerligt hoppas att dom gör, eftersom vanligt 95-oktanig bensin innehåller en viss mängd etanol, och snart ersätts den av E10, vilket som namnet antyder innehåller 10% etanol.
Inte säkert då etanolen är mer aggresivt än soppa.
Re: Tanka 30% E85 - verkar funka bra
Postat: mån 04 apr 2011, 11:16:57
av Jonex
Glenn : Vill inte gnälla men du har fel i båda dina inlägg. Uppe i dalarna har vi "labbat" med att blanda E85 i vanliga soppan ända sedan E85 lanserades. Slutsatsen vi har dragit är att förbrukningen på en vanlig sugmotor snarare ligger 15- 20 % högre än 95-bensin. Testbilar är bland annat Volvo 850 GLT ( 170 hk ) Saab 9000 , Cheva S10 pickup , Audi Avant 3.2 quattro... samtliga från mitten på 90-talet. Dessutom så ligger E85 på runt 110 i Oktantal , därför används det flitigt av turbofolk = Mindre risk för spikningar.
30 % högre förbrukning är bara skitsnack för att vi som inte har E85-bilar ska fortsätta tanka soppa. Saab påstår att dom byter bränsleslangar i sina 9-5 or för att konvertera dom. Mycket märkligt är att en äkta Biopower har samma som en org bensinare.
Det är dock sant att E85 sliter på soppapumpar och att oljan ska bytas var 1000e mil på en Biopower ( 1500 mil på bensin )
Dale : Jag och Pipedreams bollade idéer för något år sen. Vi kom fram till att om man räknar med ca 30 % högre förbrukning på en turbomotor, så bör man kunna klara sig med 30 % större spridare , Btr med grundtryck på 3 bar och en ny bränslepump.
Ihop med detta så används en bredbandslambda för att se att blandningen stämmer. LMM på äldre GT4 går ju att justera med fjädern. På min motor med Gti-prylar ( 10 i komp ) så skulle det göra att jag ändå kan ladda 0.9 bar jämfört med 0,5 på soppa.
Re: Tanka 30% E85 - verkar funka bra
Postat: mån 04 apr 2011, 20:44:05
av Glenn
Jonex skrev:Glenn : Vill inte gnälla men du har fel i båda dina inlägg. Uppe i dalarna har vi "labbat" med att blanda E85 i vanliga soppan ända sedan E85 lanserades. Slutsatsen vi har dragit är att förbrukningen på en vanlig sugmotor snarare ligger 15- 20 % högre än 95-bensin. Testbilar är bland annat Volvo 850 GLT ( 170 hk ) Saab 9000 , Cheva S10 pickup , Audi Avant 3.2 quattro... samtliga från mitten på 90-talet. Dessutom så ligger E85 på runt 110 i Oktantal , därför används det flitigt av turbofolk = Mindre risk för spikningar.
Nu är du väl ändå förvirrad, jag skrev ju just att E85 innehåller mindre energi men har högre oktantal.
Saab påstår att dom byter bränsleslangar i sina 9-5 or för att konvertera dom. Mycket märkligt är att en äkta Biopower har samma som en org bensinare.
Jag har inte orkat kolla EPC själv, men folk som gjort det säger att det mycket riktigt är detaljer som skiljer på biopower i början (i bränslesystemet), sen efter nån årsmodell så sitter dessa i samtliga bilar, vilket väl enbart beror på att det är billigare att montera en lite dyrare del i alla bilar, än att ha två olika delar. (Ungefär som att LTT och FTT-motorerna är identiska förutom mjukvaran)
Re: Tanka 30% E85 - verkar funka bra
Postat: mån 04 apr 2011, 22:21:09
av Jonex
Glenn skrev:
Nu är du väl ändå förvirrad, jag skrev ju just att E85 innehåller mindre energi men har högre oktantal.
Sorry , läste helt enkelt fel .

Re: Tanka 30% E85 - verkar funka bra
Postat: tis 05 apr 2011, 12:46:24
av Glenn
Jonex skrev:Glenn skrev:
Nu är du väl ändå förvirrad, jag skrev ju just att E85 innehåller mindre energi men har högre oktantal.
Sorry , läste helt enkelt fel .

Jag är storsint och förlåter dej

Re: Tanka 30% E85 - verkar funka bra
Postat: tis 05 apr 2011, 15:55:39
av Nizzehult
Tycker att det börjar bli lite väl OT här (E85-diskussioner tenderar alltid att hamna i en prestanda/trimning/förbrukning argumentation).
Saken handlade alltså om en
viss inblandning är OK och om det påverkar bilens egenskaper. Inte konverteringar eller att köra på 100% E85.

Re: Tanka 30% E85 - verkar funka bra
Postat: tis 05 apr 2011, 22:46:15
av Jonex
Så är det, i detta fallet mitt fel, det också.
Går dock inte att komma ifrån att om det fungerar med bara E85 , så är lär det inte funka sämre med 30 % E85 heller. Men på tal om det så finns det nu en lista på bilar som inte tål kommande E10 , och det är ju rätt intressant. Bland annat VAG`s små aluminium motorer får inte tankas med E10.
Re: Tanka 30% E85 - verkar funka bra
Postat: ons 06 apr 2011, 12:54:09
av Glenn
Avensisen får inte helelr tankas med E10, iaf inte alla versioner, men extra kul var det ju att ford focus flexifuel som får köras på E85 inte fick kötras på E10

Re: Tanka 30% E85 - verkar funka bra
Postat: ons 27 apr 2011, 21:04:48
av JEP
Glenn skrev:Avensisen får inte helelr tankas med E10, iaf inte alla versioner, men extra kul var det ju att ford focus flexifuel som får köras på E85 inte fick kötras på E10

Vet ni vilka modeller av Avensis och/eller motorer det gäller?
Jag har modellen som kom 2003 med 2.0-motorn. Den har jag kört på ca 80% inblandning av E85 (ger ca 68% Etanol) och det gick bra ett tag. Vid en korsning hostade motorn till när jag skulle iväg och en motorstyrningslampan tändes. Slocknade när jag åkt en bit igen. Väl hemma läste jag av den lagrade felkoden: System too lean. Gick lite snålt alltså. Att blanda i 50% går däremot bra under sommaren med kallstarter.
Det skulle vara intressant att veta varför inte Avensis ska köras på så låg iblandning som E10. Har läst att efter ett visst årtal, 2000?, ska alla Toyotas bensinmodeller klara 20% inblandning - något i den stilen i alla fall.
Re: Tanka 30% E85 - verkar funka bra
Postat: ons 27 apr 2011, 22:54:40
av Glenn
Toyota
Nya bilar: E10 kan användas i alla på den europeiska marknaden varande bensinmodeller.
Begagnade bilar: i bilar tillverkade efter den 1.1.1998 kan E10-bensin användas med följande undantag:
* Avensis 2.0 VVT-i (1AZ-FSE), tillverkade juli 2000 – oktober 2008.
* Avensis 2.4 VVT-i (2AZ-FSE), tillverkade juni 2003 – oktober 2008.
Begagnade bilar: i bilar tillverkade före 1.1.1998 kan E10 inte användas. 98E lämpar sig för dessa bilar.