Tack för svaret!
Intressant att Toyota säger så när motorn utan problem går på 50% inblandning.
Det är kanske något i insprutningssystemet som tar stryk av för hög inblandning men att då inte 1.8VVTi har samma rekommendationer? Har inte den samma insprutningssystem som 2.0VVTi?
Vet någon varför inte en 2.0 och 2.4 ska köras på E10 och uppåt?
Utan att ha en aning (som vanligt...) kan det åxå bero på att spridarna eller bränslepumpen inte räcker till och motorn därför går för magert? Var det inte så felkoden sa?
Är det 1:1.38 i korrekt förhållande mellan etanol och bensin i energivärde? Dvs motorn behöver mer etanol för att inte gå för magert och vtti har väl redan lean-funktion?
Det verkar som att spridare och bränslepump lätt räcker till E10 då inpsrutningen lyckas kompensera så pass högt innehåll som 50%-68% ren etanol. Att få en felkod "system to lean" vid 68% tror jag gäller många bilmodeller. En 2.0 VVTi är väl en s.k. GDI-motor som körs med ett högre luft-bränsleförhållande än en "vanlig" motor. Är 1.8 VVTi inte en sådan?
Det finns fler modeller med samma motor vad jag kan förstå, t.ex. RAV4 2.0VVTi men den stod det inget om. Vad gör Avensis känslig för E10?
Har mailat till Toyota och frågat vad som gäller för 2,0 och 2,4an i Avensisen, och varför just dessa modeller är påverkade. Vi får se om/vad jag får för svar.
på min bil får jag inte riktigt rätt kallstarter med e85.. den vill gärna ha lite mera egentligen, även nu med sommarkallstarter.. och man skickar in ungefär 41% mera soppa vid varm motor, då är jag ungefär på 9% mera än det vid kallstart.. möjligt att det inte är nåt problem på bilar som redan HAR lambdasond osv.. och det betyder ju inte att den drar 41% mera för det, lustigt nog..
Man kan ju sätta in större spridare och sen köra pulsförkortning elektroniskt för att få rätt värden om man vill köra på bempa eller så.. bränsletrycksregulator är ju najs men kändes lite för dyrt just nu..
I senaste numret av spoilernytt (bilsport) så har dom f.ö ett flersidorsreportage om etanolinblandning.. var väl inte så otroligt givande men ganska intressant iaf.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Mehe skrev:Har mailat till Toyota och frågat vad som gäller för 2,0 och 2,4an i Avensisen, och varför just dessa modeller är påverkade. Vi får se om/vad jag får för svar.
Något svar från Toyota ännu? Jag kör återigen med inblandning, för tillfället ca 40% E85. Med motorn i normaltemp och tomgång märker man en svajigare tomgång när AC-kompressorn slår till och från. Ingen fara för motorstopp men den varierar kanske 200rpm. ECU:s lastkompensering som i vanliga fall ska hålla motorvarven konstant verkar inte längre stämma överens riktigt perfekt med E85inblandning.
Hade man kunnat höja bränsletrycket en aning så kanske tomgången skulle bli bra igen. Kan man ens det på 2.0 som är en "GDI"-motor? Vad är det för tryck i systemet egentligen?