Sida 3 av 3
Re: Tanka 30% E85 - verkar funka bra
Postat: tor 28 apr 2011, 07:05:38
av JEP
Tack för svaret!
Intressant att Toyota säger så när motorn utan problem går på 50% inblandning.
Det är kanske något i insprutningssystemet som tar stryk av för hög inblandning men att då inte 1.8VVTi har samma rekommendationer? Har inte den samma insprutningssystem som 2.0VVTi?
Vet någon varför inte en 2.0 och 2.4 ska köras på E10 och uppåt?

Re: Tanka 30% E85 - verkar funka bra
Postat: tor 28 apr 2011, 09:36:45
av Glenn
Ja, märkligt är det, vore intressant att veta det tekniska skälet bakom, det är ju ingen slump att dom pekar ut just dom modellerna.
Re: Tanka 30% E85 - verkar funka bra
Postat: tor 28 apr 2011, 09:52:14
av SHySwe
Utan att ha en aning (som vanligt...) kan det åxå bero på att spridarna eller bränslepumpen inte räcker till och motorn därför går för magert? Var det inte så felkoden sa?
Är det 1:1.38 i korrekt förhållande mellan etanol och bensin i energivärde? Dvs motorn behöver mer etanol för att inte gå för magert och vtti har väl redan lean-funktion?
Re: Tanka 30% E85 - verkar funka bra
Postat: tor 28 apr 2011, 15:37:44
av Dale
Re: Tanka 30% E85 - verkar funka bra
Postat: tor 28 apr 2011, 15:43:37
av JEP
Det verkar som att spridare och bränslepump lätt räcker till E10 då inpsrutningen lyckas kompensera så pass högt innehåll som 50%-68% ren etanol. Att få en felkod "system to lean" vid 68% tror jag gäller många bilmodeller. En 2.0 VVTi är väl en s.k. GDI-motor som körs med ett högre luft-bränsleförhållande än en "vanlig" motor. Är 1.8 VVTi inte en sådan?
Det finns fler modeller med samma motor vad jag kan förstå, t.ex. RAV4 2.0VVTi men den stod det inget om. Vad gör Avensis känslig för E10?
Re: Tanka 30% E85 - verkar funka bra
Postat: fre 29 apr 2011, 15:56:21
av Mehe
Har mailat till Toyota och frågat vad som gäller för 2,0 och 2,4an i Avensisen, och varför just dessa modeller är påverkade. Vi får se om/vad jag får för svar.
Re: Tanka 30% E85 - verkar funka bra
Postat: tor 12 maj 2011, 22:13:44
av nikwal
på min bil får jag inte riktigt rätt kallstarter med e85.. den vill gärna ha lite mera egentligen, även nu med sommarkallstarter.. och man skickar in ungefär 41% mera soppa vid varm motor, då är jag ungefär på 9% mera än det vid kallstart.. möjligt att det inte är nåt problem på bilar som redan HAR lambdasond osv.. och det betyder ju inte att den drar 41% mera för det, lustigt nog..
Man kan ju sätta in större spridare och sen köra pulsförkortning elektroniskt för att få rätt värden om man vill köra på bempa eller så.. bränsletrycksregulator är ju najs men kändes lite för dyrt just nu..
Re: Tanka 30% E85 - verkar funka bra
Postat: fre 13 maj 2011, 00:54:29
av Glenn
I senaste numret av spoilernytt (bilsport) så har dom f.ö ett flersidorsreportage om etanolinblandning.. var väl inte så otroligt givande men ganska intressant iaf.
Re: Tanka 30% E85 - verkar funka bra
Postat: tis 17 maj 2011, 22:40:01
av JEP
Mehe skrev:Har mailat till Toyota och frågat vad som gäller för 2,0 och 2,4an i Avensisen, och varför just dessa modeller är påverkade. Vi får se om/vad jag får för svar.
Något svar från Toyota ännu? Jag kör återigen med inblandning, för tillfället ca 40% E85. Med motorn i normaltemp och tomgång märker man en svajigare tomgång när AC-kompressorn slår till och från. Ingen fara för motorstopp men den varierar kanske 200rpm. ECU:s lastkompensering som i vanliga fall ska hålla motorvarven konstant verkar inte längre stämma överens riktigt perfekt med E85inblandning.
Hade man kunnat höja bränsletrycket en aning så kanske tomgången skulle bli bra igen. Kan man ens det på 2.0 som är en "GDI"-motor? Vad är det för tryck i systemet egentligen?