KE20 -73. Little White Garage
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Monterar bromsar
Sådär, nu har iaf detta minne kommit tillbaka.
Tänkte ha 15-20mm spacers bak för att fylla ut skärmbreddarna och då funkar 15tummarna.
Men just nu känns som att lite bredare 17tummare och lägre profil blir bättre?
Tänkte ha 15-20mm spacers bak för att fylla ut skärmbreddarna och då funkar 15tummarna.
Men just nu känns som att lite bredare 17tummare och lägre profil blir bättre?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Monterar bromsar
Va trist det är att slipa bort rost från prylar före målning!
Har sett ett alternativt rostborttagningssätt, som jag ville testa.
Köpte en murarhink, en zinkanod och en flaska kaustiksoda på biltema.
Tog bort alla gummi/plast-prylar från ett bromsok.
- En tredjedel av hinken med vatten.
- Lagom mycket kaustiksoda.
- En gammal batteriladdare, plus till anoden och ner i hinken.
- En liten träbit som distans.
- Minus till bromsoket, plums ner.
- Power on!
- Lite bubblor...
- Nästa morgon fiskar jag upp oket.
- Sköljer ordentligt.
-
- Stålborste tar det sista lösa.
- Svart yta, kör lite med roterande stålborste.
- Blev så bra att det nästan är synd att måla.
Sammanfattning: Det funkar! Billigt, utmärkt resultat och kräver ingen arbetsinsats.
Varningar!
- Lut är mycket frätande!
- Absolut inte aluminium!
Har sett ett alternativt rostborttagningssätt, som jag ville testa.
Köpte en murarhink, en zinkanod och en flaska kaustiksoda på biltema.
Tog bort alla gummi/plast-prylar från ett bromsok.
- En tredjedel av hinken med vatten.
- Lagom mycket kaustiksoda.
- En gammal batteriladdare, plus till anoden och ner i hinken.
- En liten träbit som distans.
- Minus till bromsoket, plums ner.
- Power on!
- Lite bubblor...
- Nästa morgon fiskar jag upp oket.
- Sköljer ordentligt.
-

- Stålborste tar det sista lösa.
- Svart yta, kör lite med roterande stålborste.
- Blev så bra att det nästan är synd att måla.
Sammanfattning: Det funkar! Billigt, utmärkt resultat och kräver ingen arbetsinsats.
Varningar!
- Lut är mycket frätande!
- Absolut inte aluminium!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Hemiyoda
- Pay User
- Inlägg: 503
- Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
- Bilmodell: Charmant
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Västerås
- Land (Country): Sverige
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!
Låter koolt. Bilder?
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!
Men det är ju så skitigt i garaget...
Ja ok, ska ändå köra lite fler prylar närmare helgen.
Letade längre pinnbultar på nätet och hittade precis rätt längd, 63mm, i England. Men dom hade ett spacerkit åxå, med samma bultar. Skillnaden i pris, inkl frakt är bara två pund, dvs ca 25 kronor. För båda sidorna! Totalt 480 kr med frakt. Visserligen saknas navstyrning, men den kan jag nog fixa själv. Och det går att testmontera fälgarna för att se om det funkar med frigång.
Sen skojade jag lite med lokala Toyotahandlaren idag, utan regnr så hittar dom ju inte nånting alls. Så jag ville ha u-bultar till bladfjädringen bak på en KE70 kombi -81.
Hade kollat in artikelnumret på toyodiy i förväg, så efter en stund hjälpte jag till. 188 kr styck.

Ja ok, ska ändå köra lite fler prylar närmare helgen.
Letade längre pinnbultar på nätet och hittade precis rätt längd, 63mm, i England. Men dom hade ett spacerkit åxå, med samma bultar. Skillnaden i pris, inkl frakt är bara två pund, dvs ca 25 kronor. För båda sidorna! Totalt 480 kr med frakt. Visserligen saknas navstyrning, men den kan jag nog fixa själv. Och det går att testmontera fälgarna för att se om det funkar med frigång.
Sen skojade jag lite med lokala Toyotahandlaren idag, utan regnr så hittar dom ju inte nånting alls. Så jag ville ha u-bultar till bladfjädringen bak på en KE70 kombi -81.
Hade kollat in artikelnumret på toyodiy i förväg, så efter en stund hjälpte jag till. 188 kr styck.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!
Ska göra nya bromsoksfästena igen, i aluminium denna gång. Lättare och snyggare.
Jobbigt att inte kunna nöja sej, bygget går ju så långsamt. Men resulatet blir förhoppningsvis bättre.
Jobbigt att inte kunna nöja sej, bygget går ju så långsamt. Men resulatet blir förhoppningsvis bättre.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!
Tänk på att aluminium inte alls har samma hållfasthetsegenskaper som stål.
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!
Har du bra koll på sånt och kan säga vad som duger, så tar jag tacksamt emot hjälpen.
Har tidigare fått godkänt att använda "konstruktionsstål av känd kvalite", min 8mm. Valde då S235JRG2, 10mm. Stadigt!
Enligt Sfro så behöver jag troligen 50% grövre med alu, utan att dom vet nåt om kvaliten.
Jag planerar att använda EN 6082-T6, 12mm.
Tror du att det blir för klent? Med 15 mm så är viktskillnaden så liten att det är tveksamt att byta, förutom att alu är mer lättjobbat. Och snyggare innan bitarna lackas...
Har tidigare fått godkänt att använda "konstruktionsstål av känd kvalite", min 8mm. Valde då S235JRG2, 10mm. Stadigt!
Enligt Sfro så behöver jag troligen 50% grövre med alu, utan att dom vet nåt om kvaliten.
Jag planerar att använda EN 6082-T6, 12mm.
Tror du att det blir för klent? Med 15 mm så är viktskillnaden så liten att det är tveksamt att byta, förutom att alu är mer lättjobbat. Och snyggare innan bitarna lackas...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!
Några bilder från kemiske sam:
Så här ser ju det mesta ut:
Å det är ju trist.

Då tar man oftast en roterande stålborste på borrmaskinen:
En timme senare, skitig och med med diverse sår i händerna:

Alternativt 12 timmar sömn, frukost och morgontidning...
Plus en snabbputs för att ta bort den svarta ytan:

Fotade hinken en vecka senare. Hade tänkt köra lite till, men det blir senare.
En zink-anod, nåt som hindrar kortslutning och det du vill rengöra.
Hink med vatten så det täcker, "lagom" mycket lut.
Plus på anoden, minus på prylen, 6 volt på laddaren.

Normala skydd rekommenderas.
Så här ser ju det mesta ut:
Å det är ju trist.

Då tar man oftast en roterande stålborste på borrmaskinen:
En timme senare, skitig och med med diverse sår i händerna:

Alternativt 12 timmar sömn, frukost och morgontidning...
Plus en snabbputs för att ta bort den svarta ytan:

Fotade hinken en vecka senare. Hade tänkt köra lite till, men det blir senare.
En zink-anod, nåt som hindrar kortslutning och det du vill rengöra.
Hink med vatten så det täcker, "lagom" mycket lut.
Plus på anoden, minus på prylen, 6 volt på laddaren.

Normala skydd rekommenderas.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Hemiyoda
- Pay User
- Inlägg: 503
- Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
- Bilmodell: Charmant
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Västerås
- Land (Country): Sverige
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!
Vackert! Läste att man förzinkar om man polvänder sen när man fått bort all rost? Måste börja experimentera.. 

Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!
Det testar jag gärna!
Men jag vill ha lite fakta först. Har du nån länk?
Men jag vill ha lite fakta först. Har du nån länk?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L