KE20 -73. Little White Garage
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. ABS-funderingar igen...
För tillfället betraktar jag frågan med bakre stötdämare som löst.
Åkte till Biltema och kollade.
Lösningen blir Golf Mk1. Rätt längd, rätt bilvikt, gasdämpare, kan hålla ett coiloverrör.
Dessutom finns det mycket förbättringsdelar till Golfen för senare uppgradering, tex Gaz justerbara.
Behåller därför bladfjädringen intakt tills vidare.
Åkte till Biltema och kollade.
Lösningen blir Golf Mk1. Rätt längd, rätt bilvikt, gasdämpare, kan hålla ett coiloverrör.
Dessutom finns det mycket förbättringsdelar till Golfen för senare uppgradering, tex Gaz justerbara.
Behåller därför bladfjädringen intakt tills vidare.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!
Ajabaja! Inte rostfritt för det blir jätteläskiga gaser av det vid elektrolysen. Vanligt bonnjärn KAN man använda men det rostar nåt alldeles grönjävligt eftersom det frigörs ren syrgas på anoden. Sen blir det dålig kontakt. Det bästa är att använda zink som anod.Hemiyoda skrev:Undrar om man slipper det svarta om man använder järn eller rostfritt vid avrostningen?
Däremot har jag fattat det som att det svarta skiten som blir är järn som bildas då rosten reduceras. Jämför med det svarta som brukar komma ut när man plockar loss ett element från ett värmesystem med järnrör.
Ställa en balja med citronsyra och vatten på fjärrvärmerören och lägga bromsoken där i brukar också funka rätt bra.

____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. ABS-funderingar igen...
Kan det vara så att det svarta är joner från anoden? Dvs med zinkanod så är det zink?
När jag sökte info fick jag uppfattningen att det blir svart pga för hög ström.
Jag körde ju i två omgångar:
Första omgången (12h) släppte rosten och det blev svart. Putsning gav lite zink-karaktär.
Andra omgången (1h) så blev det zinkyta direkt och ganska blankt efter putsning.
Nu kör jag bara en vända, det blir ett tillräckligt bra underlag för målning.
Citronsyran har jag inte riktigt kunna acceptera, jag är rädd för att lågt pH sätter fart på rosten sen?
När jag sökte info fick jag uppfattningen att det blir svart pga för hög ström.
Jag körde ju i två omgångar:
Första omgången (12h) släppte rosten och det blev svart. Putsning gav lite zink-karaktär.
Andra omgången (1h) så blev det zinkyta direkt och ganska blankt efter putsning.
Nu kör jag bara en vända, det blir ett tillräckligt bra underlag för målning.
Citronsyran har jag inte riktigt kunna acceptera, jag är rädd för att lågt pH sätter fart på rosten sen?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!
Igår fick jag ett jättepaket, Cyrix hade använt mer tejp än kartong!
Vingen hade tyvärr blivit hårdhänt hanterad av Bussgods.
Var bara tvungen att testa:

Och visst passar det mellan en -73 KE20 och en MR2. Till och med tutan funkar utan modd.
Tog fram växellådan för att rengöra och måla. Ändrar planerna. Den är ju tillverkad i alu! Putsar upp den istället.
Hur hindrar man alu att oxidera? Klarlack?
På tal om vingen: Rollans bakdel lutar mer än MR2, så jag ska bygga upp fästet i bakkant. Nån som har bra tips på hur en ny vingfot bör vara gjord?

Vingen hade tyvärr blivit hårdhänt hanterad av Bussgods.
Var bara tvungen att testa:

Och visst passar det mellan en -73 KE20 och en MR2. Till och med tutan funkar utan modd.
Tog fram växellådan för att rengöra och måla. Ändrar planerna. Den är ju tillverkad i alu! Putsar upp den istället.
Hur hindrar man alu att oxidera? Klarlack?
På tal om vingen: Rollans bakdel lutar mer än MR2, så jag ska bygga upp fästet i bakkant. Nån som har bra tips på hur en ny vingfot bör vara gjord?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Hemiyoda
- Pay User
- Inlägg: 503
- Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
- Bilmodell: Charmant
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Västerås
- Land (Country): Sverige
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: KE20 -73. Cyrix grejer har anlänt!
Jag brukar skämtsamt säga att Toyota recyclar samma bil om och om igen. (ang. rattens passform) 

Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Cyrix grejer har anlänt!
Så då är det ju perfekt att vi recylar inom Tcs åxå! 

Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: KE20 -73. Cyrix grejer har anlänt!
Var det samma nav på Corollan & MR2an? Jag bultade på en sportratt jag hade i en Celica ST182 i en Corolla AE82, det passade också. Men helt plötsligt slog rattlåset i, vilket var lite lagom läskigt i högre hastigheter. Rattlåsracing fick en helt ny innebörd, men det var tur att låset inte var så kraftigt så det gick att rycka upp!
Kan vara värt att kolla lite extra, så du inte får några otrevliga överraskningar senare.
Kan vara värt att kolla lite extra, så du inte får några otrevliga överraskningar senare.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Cyrix grejer har anlänt!
Bra att veta...
Men jag kan inte förstå vad ratten har med rattlåset att göra? Ska kolla upp det iaf.
Men jag kan inte förstå vad ratten har med rattlåset att göra? Ska kolla upp det iaf.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: KE20 -73. Cyrix grejer har anlänt!
Det var en pigg (rattlåset) som åkte in/stöp i rattnavet, alltså inte i självaste ratten.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Cyrix grejer har anlänt!
Bromsbelägg? var köper ni dem? Troligen Redstuff.
Ebay finns ju. 600 bak och 1200 fram, inkl frakt.
Kan man köpa bra belägg billigare?
Ebay finns ju. 600 bak och 1200 fram, inkl frakt.
Kan man köpa bra belägg billigare?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L