Sida 9 av 17

Re: KE20 -73. ABS-funderingar igen...

Postat: mån 26 mar 2012, 07:15:14
av SHySwe
För tillfället betraktar jag frågan med bakre stötdämare som löst.
Åkte till Biltema och kollade.
Lösningen blir Golf Mk1. Rätt längd, rätt bilvikt, gasdämpare, kan hålla ett coiloverrör.
Dessutom finns det mycket förbättringsdelar till Golfen för senare uppgradering, tex Gaz justerbara.
Behåller därför bladfjädringen intakt tills vidare.

Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!

Postat: mån 26 mar 2012, 23:31:53
av Pugho
Hemiyoda skrev:Undrar om man slipper det svarta om man använder järn eller rostfritt vid avrostningen?
Ajabaja! Inte rostfritt för det blir jätteläskiga gaser av det vid elektrolysen. Vanligt bonnjärn KAN man använda men det rostar nåt alldeles grönjävligt eftersom det frigörs ren syrgas på anoden. Sen blir det dålig kontakt. Det bästa är att använda zink som anod.

Däremot har jag fattat det som att det svarta skiten som blir är järn som bildas då rosten reduceras. Jämför med det svarta som brukar komma ut när man plockar loss ett element från ett värmesystem med järnrör.

Ställa en balja med citronsyra och vatten på fjärrvärmerören och lägga bromsoken där i brukar också funka rätt bra. :)

Re: KE20 -73. ABS-funderingar igen...

Postat: tis 27 mar 2012, 07:04:38
av SHySwe
Kan det vara så att det svarta är joner från anoden? Dvs med zinkanod så är det zink?
När jag sökte info fick jag uppfattningen att det blir svart pga för hög ström.
Jag körde ju i två omgångar:
Första omgången (12h) släppte rosten och det blev svart. Putsning gav lite zink-karaktär.
Andra omgången (1h) så blev det zinkyta direkt och ganska blankt efter putsning.

Nu kör jag bara en vända, det blir ett tillräckligt bra underlag för målning.

Citronsyran har jag inte riktigt kunna acceptera, jag är rädd för att lågt pH sätter fart på rosten sen?

Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!

Postat: fre 04 maj 2012, 06:30:39
av SHySwe
Igår fick jag ett jättepaket, Cyrix hade använt mer tejp än kartong! :lol:
Vingen hade tyvärr blivit hårdhänt hanterad av Bussgods.
Var bara tvungen att testa:
Bild
Och visst passar det mellan en -73 KE20 och en MR2. Till och med tutan funkar utan modd.

Tog fram växellådan för att rengöra och måla. Ändrar planerna. Den är ju tillverkad i alu! Putsar upp den istället.
Hur hindrar man alu att oxidera? Klarlack?

På tal om vingen: Rollans bakdel lutar mer än MR2, så jag ska bygga upp fästet i bakkant. Nån som har bra tips på hur en ny vingfot bör vara gjord?

Re: KE20 -73. Cyrix grejer har anlänt!

Postat: fre 04 maj 2012, 08:03:51
av Hemiyoda
Jag brukar skämtsamt säga att Toyota recyclar samma bil om och om igen. (ang. rattens passform) 8-)

Re: KE20 -73. Cyrix grejer har anlänt!

Postat: fre 04 maj 2012, 10:19:28
av SHySwe
Så då är det ju perfekt att vi recylar inom Tcs åxå! 8-)

Re: KE20 -73. Cyrix grejer har anlänt!

Postat: fre 04 maj 2012, 19:26:15
av Hornlund
Var det samma nav på Corollan & MR2an? Jag bultade på en sportratt jag hade i en Celica ST182 i en Corolla AE82, det passade också. Men helt plötsligt slog rattlåset i, vilket var lite lagom läskigt i högre hastigheter. Rattlåsracing fick en helt ny innebörd, men det var tur att låset inte var så kraftigt så det gick att rycka upp!

Kan vara värt att kolla lite extra, så du inte får några otrevliga överraskningar senare.

Re: KE20 -73. Cyrix grejer har anlänt!

Postat: fre 04 maj 2012, 20:08:26
av SHySwe
Bra att veta...
Men jag kan inte förstå vad ratten har med rattlåset att göra? Ska kolla upp det iaf.

Re: KE20 -73. Cyrix grejer har anlänt!

Postat: sön 06 maj 2012, 00:58:36
av Hornlund
Det var en pigg (rattlåset) som åkte in/stöp i rattnavet, alltså inte i självaste ratten.

Re: KE20 -73. Cyrix grejer har anlänt!

Postat: sön 06 maj 2012, 08:50:18
av SHySwe
Bromsbelägg? var köper ni dem? Troligen Redstuff.
Ebay finns ju. 600 bak och 1200 fram, inkl frakt.
Kan man köpa bra belägg billigare?