Sida 10 av 17
Re: KE20 -73. Cyrix grejer har anlänt!
Postat: sön 06 maj 2012, 12:14:39
av Johnny Blade
Hornlund skrev:Det var en pigg (rattlåset) som åkte in/stöp i rattnavet, alltså inte i självaste ratten.
Det är ju släpkontakten till tuten.Alltså var det olika stora släpringar på rattarna.
Re: KE20 -73. Det blev Redstuff.
Postat: tis 08 maj 2012, 16:51:55
av SHySwe
Efter det sedvanliga funderandet blir Redstuff belägg. Elle, belle, bi...
Fånigt att Laitis och Mekonomen säljer billigare än jag kan köpa på Ebay!
Och Motul BRF600 bromsvätska. Bra grejer till bra pris.
Re: KE20 -73. Det blev Redstuff.
Postat: mån 14 maj 2012, 07:29:57
av SHySwe
Bromsoken skulle målas silver. Enda bromsoksfärgen som inte fanns i garaget? Få se, beläggen är redstuff... Så oken blir röda denna gång.
Köpte en vinge av Cyrix, från en MR2. Korkat egentligen, men den var snygg, bra att ha osv...
Funderar på att den ska få åka Corolla ett tag? Då behövs lite anpassning.
Rollans bakdel lutar mycket mer än MR2.
Hur hade ni löst ombyggnaden?
- Byggt upp nya fästen?
- Kapat underdelen av vingen?
- Kapat ut en trekant i vingens sida?
- Nåt annat?
Så här ser vingen ut på Cyrix bil:

Re: KE20 -73. Hjälp med mod av vinge?
Postat: mån 14 maj 2012, 14:17:41
av cheetah1
Jagat rätt på nån med en CNC-fräs och fräst till fästen i lämpligt plastmaterial.
Re: KE20 -73. Hjälp med mod av vinge?
Postat: mån 14 maj 2012, 21:50:18
av SHySwe
cheetah1 skrev:Jagat rätt på nån med en CNC-fräs och fräst till fästen i lämpligt plastmaterial.
Jag har funderat så. Men då blir vingen väldigt hög? Nästan takhöjd.
Just nu tänker jag: Lite lägre är ok, och en del av fästet, som går framåt, försvinner.
Kan man kapa i det plastmaterialet och plasta ihop den hållbart?
Jag är rädd att den förstörs oavsett vilken lösning jag än väljer?
Kanske skulle man bara dela den och vinkla om vingbladet? Undrar hur den sitter ihop?
Re: KE20 -73. Hjälp med mod av vinge?
Postat: mån 14 maj 2012, 22:36:11
av cheetah1
Snyggade till lite i tråden. Hojta till om ni har några invändningar, inläggen finns kvar.
Re: KE20 -73. Hjälp med mod av vinge?
Postat: mån 21 maj 2012, 09:43:14
av SHySwe
Inte så mycket ving-förslag som jag trodde.
Så här funderar jag nu:
Kapar sidorna så den får lämplig höjd. Gör nya undersidor med skruvfästen. Gör dessutom två justerbara vingfästen på bagageluckan. På gata kommer den kanske att bli så låg/vinklas att den "ansluter till karossen i framkant", dvs laglig. För att kunna köras högre/rättare vinklad vid behov...
Alternativt blir den rätt från början och bara monterad vid tidigare nämnda behov. Då kanske ett extra vingfäste görs där baksätet tidigare fanns. Och då delar plats med hjälmar och brandskydd...
Hur många av er kör med vingen inne i bilen?
En annan sak som jag slitit med: Gängan på rattstången, för rattmuttern. På Toyota from KE30 är det M12*1.25, men inte på KE20. Verkar vara halvtum? Blev till slut tvungen att gänga om den. Men nu är det färdigmonterat Cyrix Momoratt och en av Momostolarna med skjutbart underrede. En stol kvar. Kan ju konstatera att det var lättare för mej att komma upp ur såna stolar för 30 år sen!
Re: KE20 -73. Hjälp med mod av vinge?
Postat: tis 22 maj 2012, 06:56:12
av SHySwe
Får man citera sej själv när man är extra korkad?
srylul skrev:
...
Kapar sidorna så den får lämplig höjd. Gör nya undersidor med skruvfästen.
...
Om jag ska kunna öppna bakluckan så kan jag inte skruva vingen både i luckan och i skärmarna...
Det blir bara fästen i luckan, de yttre får bli stöd.
Re: KE20 -73. Förbättra bladfjädrarna?
Postat: lör 09 jun 2012, 06:57:43
av SHySwe
Långsamt går det. Men snart ska bakaxeln på plats.
Såg att bussningarna till bladfjädrarna började vara trötta, så det blir att svarva nya i PA6-nylon.
När fjädrarna ändå är lösa, snyggas dom till. Rost bort, färg på.
Nu funderar jag om det finns fördelar med att lägga in tunna skivor av friktionssänkande material mellan varje blad?
Beställde ett 1mm ark samtidigt med bussningsämnena, men PA6 kanske inte är rätt material där? På måndag kommer paketet från Maskindelen, då ska jag prova.
Nån som har bra ideer?
Re: KE20 -73. Förbättra bladfjädrarna?
Postat: lör 09 jun 2012, 14:36:56
av Glenn
Det borde ju hjälpa, vet att folk som tävlar i bilar med bladfjädring som inte får bytas ibland polerar fjädrarna i paketet för dom ska glida lättare mot varann.