köpa en previa som inte är servad på 3år

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
f_s_81
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 14 sep 2013, 10:12:27
Bilmodell: previa
Årsmodell: 2004
PostOrt: ljungby

köpa en previa som inte är servad på 3år

Inlägg av f_s_81 »

Hej
Hoppas någon kan hjälpa mig. Kan köpa en previa 04 som gått 21000mil. Bilen gick bra vid provkörningen. Problemet är att senaste stämpeln i serviceboken är från 2009 och det lät inte som den är servad sen dess.
Är detta ett stort problem som gör att man ska undvika bilen?
tomme
Inlägg: 99
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 20:51:08
Bilmodell: corolla 98
Årsmodell: 1998

Re: köpa en previa som inte är servad på 3år

Inlägg av tomme »

Ja du !
Jag vet inte vad du kan , men jag själv struntar faktiskt i alla stämplar i boken eftersom jag kör bilarna till skroten och lägger därför inte ner någon krona på sk sevice.. :roll:
Jag har däremot koll på när de viktiga bytena ska göras, typ kamrem.
Vill man som folk i allmänhet betala dyrt för alla servicar för att man inte kan såmycket eller inte vill, så är det ju en sak. Men jag har faktiskt sparat MÅNGA tusenlappar på att inte lämna in på service , utan gjort det mesta själv !
Kolla batterivattennivå och smörja gångjärn kan väl alla ? :lol
Jag lägger mig under bilen 1 gång om året och kollar det väsentligaste , rost, hål i damasker, läckage av olik slag, gör oljebyte varje år, osv.
Första gången jag skulle in på 1000 milaservice , så skulle det kosta 1500:-.
Då tog jag reda på vad dom skulle kolla och DET ville jag inte betala för när jag såg vad dom skulle göra ! :twisted:
Hade jag varit som du så skulle jag intervjuat säljaren noga för att kolla om kan är kunnig och seriös! :mrgreen:
Det finns ju så förbaskat många skojare ute nu som bara vill sälja på en allt möjligt skräp, så fort som möjligt, och såklart billigare vid "snabb" affär ! :twisted:
Det gäller att vara vaken och prova noga före köpet och kolla vad man köper!
En ärlig försäljare berättar vad som är fel innan man köper !
Så fråga om det finns några fel först.
Därefter kan man bedöma säljarn :mrgreen:
f_s_81
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 14 sep 2013, 10:12:27
Bilmodell: previa
Årsmodell: 2004
PostOrt: ljungby

Re: köpa en previa som inte är servad på 3år

Inlägg av f_s_81 »

Det verkade som att det inte var bytt olja i den sen 99.
Vad är det som kan hända då?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: köpa en previa som inte är servad på 3år

Inlägg av Glenn »

Oljebyten är ju det viktigaste servicen skulle jag säga, kör man med kass olja slits motorn mycket hårdare.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: köpa en previa som inte är servad på 3år

Inlägg av GT4-R »

Hur långt hade den gått sen sista olje bytet.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Skriv svar