Hej!
"Nya" bilen går inte som tåget utan man får passa den lite på motorvägen. Är det framvagnsinställning/fyrhjulsinställning som gäller även på en modern bil? Nya däck på, monterade av Guson, borde funka.
mvh/Johan
avensis-10 går inte jätterakt på motorvägen
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: avensis-10 går inte jätterakt på motorvägen
Ja, även en modern bil måste ha hjulen stående rätt. Inte alls ovanligt att de går oroligt på vägen med fabriksjusteringen.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: sön 20 okt 2013, 21:22:13
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 2004
- PostOrt: Örebro
Re: avensis-10 går inte jätterakt på motorvägen
Som sagt nummer ett är att göra en framvagnsinställning och efter det ev köpa nya däck.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: avensis-10 går inte jätterakt på motorvägen
Passa gärna på att göra hjulinställningen hos en firma som är specialiserade på det, och inte hos toyota, för en firma som sysslar med det brukar vara mycket mer nogranna och dessutomn kan dom antagligen justera efter dina önskemål.
Detta gäller ju inte bara toyota, utan alla märkeshandlare ställer rent generellt bara "innom spec" och låter det vara så.
Detta gäller ju inte bara toyota, utan alla märkeshandlare ställer rent generellt bara "innom spec" och låter det vara så.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Re: avensis-10 går inte jätterakt på motorvägen
Glenn skrev:Passa gärna på att göra hjulinställningen hos en firma som är specialiserade på det, och inte hos toyota, för en firma som sysslar med det brukar vara mycket mer nogranna och dessutomn kan dom antagligen justera efter dina önskemål.
Detta gäller ju inte bara toyota, utan alla märkeshandlare ställer rent generellt bara "innom spec" och låter det vara så.
Ursäkta men varför inte göra hos din märkes specifika verkstad som har dom exakta värdena som biltillverkaren säger att det ska vara. Det borde och är ju det bästa.
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
- Bilmodell: avensis
- Årsmodell: 2010
- PostOrt: bromma
- Land (Country): sverige
Re: avensis-10 går inte jätterakt på motorvägen
Nej, jag tror inte på märkesverkstäder. Dyrt och dåligt är min egen erfarenhet (Toyota) Tips om verkstad som är bra på detta i stockholm västerort/norrort eller i småland kring mariannelund mottages tacksamt.
Re: avensis-10 går inte jätterakt på motorvägen
Har skruvat hjulinställningar några år back in the days och man utgår i regel alltid från tillverkarens värden, visst kan man trolla ngn. grad hit eller dit för att uppnå ex. bättre kursstabilitet utan att det påverkar däckslitaget nämnvärt. Din nuvarande hjulinställning behöver i sig inte vara felaktig så att den sliter däcken snett men i förhållande till ratten så stämmer det inte.
Basic know-how:
Vägar lutar ofta lite åt höger, om möjligt brukar man rekommendera en teststräcka med samma hjulspår i båda riktningarna. Ringtrycket är naturligtvis även av intresse.
Toe vinkeln, alltså hur mkt. hjulen plogar är i regel det enda man justerar. Justerbar camber och castervinkel är ovanligare på en standardvagn och behövs oftast inte om den inte varit smälld eller så.
Bakhjulen justeras Alltid före framhjulen, tvärtom så blir det fel. Enkelt beskrivet så styr bakvagnen framvagnen. Dock inte alla fordon som har justermöjligheter i bakvagnen utan då får man ex. shimsa istället men det är överkurs för en "vanlig" fyrhjulsinställning.
Vidare så är själva apparaten för hjulinställning = dator med fyra hjulgivare och dess sensorer sällan från biltillverkaren utan snarare ett verktyg från annan tillverkare innehållande data för de flesta bilmärken och modeller. De rek. hjulvinklarna brukar dock märkesverkstäderna ha tillgång i sina system, detta eftersom det händer att biltillverkaren kommer på att de behöver justeras ngt. eller att de rentutav var direkt felaktiga från början. Det sistnämnda är inte vanligt men visst har det hänt. Tillverkaren av utrustningen får eller köper dessa uppgifter från fordonstillverkarna men när jag skruvade uppdaterades inte deras värden oftare än kanske 1-2 ggr. per år och därav kan det vara bra att ha de senaste uppgifterna direkt från fordonstillverkaren för att kunna jämföra.
Min kanske första och sista nybil jag köpte, en Corolla, ville inte riktigt gå dit ratten peka vilket jag påpeka ganska omgående och då fick jag detta fixat utan kostnad. Det var dock inom 200-300 mil från nytt och det är väl tveksamt om de lämnar så mkt. längre garanti än så på en hjulinställning =) Dock inget tjafs utan de fixade det utan problem, fick även protokoll på före/eftervärden så att säga.
Över åtta år sedan jag skruva så har inga stalltips om var du ska vända dig men det är inte raketforskning även om det kräver en noggrann mekaniker och utrustning i skick, naturligtvis.
Basic know-how:
Vägar lutar ofta lite åt höger, om möjligt brukar man rekommendera en teststräcka med samma hjulspår i båda riktningarna. Ringtrycket är naturligtvis även av intresse.
Toe vinkeln, alltså hur mkt. hjulen plogar är i regel det enda man justerar. Justerbar camber och castervinkel är ovanligare på en standardvagn och behövs oftast inte om den inte varit smälld eller så.
Bakhjulen justeras Alltid före framhjulen, tvärtom så blir det fel. Enkelt beskrivet så styr bakvagnen framvagnen. Dock inte alla fordon som har justermöjligheter i bakvagnen utan då får man ex. shimsa istället men det är överkurs för en "vanlig" fyrhjulsinställning.
Vidare så är själva apparaten för hjulinställning = dator med fyra hjulgivare och dess sensorer sällan från biltillverkaren utan snarare ett verktyg från annan tillverkare innehållande data för de flesta bilmärken och modeller. De rek. hjulvinklarna brukar dock märkesverkstäderna ha tillgång i sina system, detta eftersom det händer att biltillverkaren kommer på att de behöver justeras ngt. eller att de rentutav var direkt felaktiga från början. Det sistnämnda är inte vanligt men visst har det hänt. Tillverkaren av utrustningen får eller köper dessa uppgifter från fordonstillverkarna men när jag skruvade uppdaterades inte deras värden oftare än kanske 1-2 ggr. per år och därav kan det vara bra att ha de senaste uppgifterna direkt från fordonstillverkaren för att kunna jämföra.
Min kanske första och sista nybil jag köpte, en Corolla, ville inte riktigt gå dit ratten peka vilket jag påpeka ganska omgående och då fick jag detta fixat utan kostnad. Det var dock inom 200-300 mil från nytt och det är väl tveksamt om de lämnar så mkt. längre garanti än så på en hjulinställning =) Dock inget tjafs utan de fixade det utan problem, fick även protokoll på före/eftervärden så att säga.
Över åtta år sedan jag skruva så har inga stalltips om var du ska vända dig men det är inte raketforskning även om det kräver en noggrann mekaniker och utrustning i skick, naturligtvis.
Started out with nothing and I still got most of it left
NCP21L TS -01
KE30 -77
NCP21L TS -01
KE30 -77
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: avensis-10 går inte jätterakt på motorvägen
Fast firmor som sysslar med detta har ju förstås samma värden att utgå ifrån som toyota har, skillnaden är att toleranserna som toyota (tex) anger är väldigt stora, och när det är inom toleranserna låter man det vara så.lillfjutt skrev:Glenn skrev:Passa gärna på att göra hjulinställningen hos en firma som är specialiserade på det, och inte hos toyota, för en firma som sysslar med det brukar vara mycket mer nogranna och dessutomn kan dom antagligen justera efter dina önskemål.
Detta gäller ju inte bara toyota, utan alla märkeshandlare ställer rent generellt bara "innom spec" och låter det vara så.
Ursäkta men varför inte göra hos din märkes specifika verkstad som har dom exakta värdena som biltillverkaren säger att det ska vara. Det borde och är ju det bästa.
Har man en mer rallybetonad bil, typ GT-Four så brukar firman dessutom ofta ha en färdig utprovad tabell med olika inställningar för olika väglag osv, var ju nån här som hade gjort det på just en GT-Four och fått betydligt bättre siffror i nån konbana (?) efter att ha bett om asfaltsinställningar.
De värdena tillverkaren har är ju antagligen en kompromiss mellan många olika saker, det är inte säkert att man själv vill ha samma sak, ungefär som med bromsbelägg, originalbeläggen är en kompromiss mellan hållbarhet, inget gnissel, låg dammning och bra bromssträcka i alla temperaturer, medans den som köper sportbelägg antagligen skiter i om det gnisslar, dammar och slits snabbt, bara det bromsar bra och inte fadear (en normalbilist kommer ju ändå aldrig pressa originalbeläggen tills dom fadear) ..Sen finns den andra ytterligheten, så kallade taxibelägg där man prioriterat hållbarhet, dom brukar vanligan gnissla mer men hålla dubbelt så länge.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se