Lambdasond

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
pwr
Bilmodell: corolla e11
Årsmodell: 1998
PostOrt: 74571

Lambdasond

Inlägg av pwr »

Hej! Ny på detta forum.Har fått fram en felkod genom att bygla över i diagnosuttaget. Felkod 21(lambdasond tror jag).Motorlampan lyser ej. Bilen en Corolla 1,6 4AFE drar för mycket bensin samt är svag på låga varv. Kan det stämma med lambda tror ni? Har beställt lambda iaf. Hur sitter den, bara de två muttrarna eller? Muttrarna är nästan helt bortrostade så svårt att se.Blir den svår att byta tror ni? Råd och tips mottages tacksamt
tomme
Bilmodell: corolla 98

Re: Lambdasond

Inlägg av tomme »

Ja, vricka försiktigt på muttrarna när du tar av den gamla lambdan annars kostar det ett nytt avgasrör fram.. :roll:
Jag hade tur, men fick spänna dit den nya lambdan med 2 muttrar på var sida eftersom gängorna var i minst sagt urdåligt skick ! Jag har för mig att det var 10-muttrar och då kan man ju inte dra så hårt.. :mrgreen:
pwr

Inlägg av pwr »

Muttrarna är nästan helt försvunna. Men sonden verkar sitta ändå. Kan nog nästan bara skrapa bort resterna av muttrarna. Skall man lämna den till verkstad tro? Skulle vara kul att greja det själv dock.Skall man dränka in allt med 556 och låta det verka en stund kanske?
pwr

Inlägg av pwr »

Lambdan bytt på verkstad. Den satt sa mekanikern :o .Såg i kontakten på den gamla att det hade kommit in fukt där, var ärgigt samt sotigt och luktade lite bränt. Hade kanske räckt att byta kontakten, men lambdan hade gått 17000 mil.Drog ur säkringen till efi i 5 min. provade sedan att bygla över i diagnosen igen. motorlampan blinkade bara stadigt hela tiden. Tror det betyder att det inte finns ngn felkod? Bilen går bättre, hur det blir med bensintörsten återstår att se! Tack för svaret Tomme. Kommentera gärna detta inlägg
pwr

Inlägg av pwr »

Har även haft en ABS-lampa som lyst .Den lyser när man startar bilen kall den fortsätter att lysa tills man stänger av bilen. Startar man dock bilen när den är varm lyser inte abs-lampan. Detta problem försvann vid byte av lambdasond. ABS lampan tänds vid start för att visa att den fungerar sedan slocknar den som den skall. Någon vänlig själ som kan förklara sambandet med lamdan?
Skriv svar