Trimma 3S-GE
Trimma 3S-GE
Har funderat lite på att trimma min Celica, det är en celica 2.0 gti 1990 med 150 hk, skulle vara bra/roligt att veta om det är en bra motor att bygga på, om drivlinan håller bra osv, allt som kan vara bra att veta.
Hade tänk ett kambyte, planing, portning, spridare osv.
Finns det mycket grejor att köpa eller inte? Finns färdiga turbo konverteringar att köpa?
Som sagt all info uppskattas.
Hade tänk ett kambyte, planing, portning, spridare osv.
Finns det mycket grejor att köpa eller inte? Finns färdiga turbo konverteringar att köpa?
Som sagt all info uppskattas.
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Trimma 3S-GE
Jodå visst är 3S-GE en bra motor att bygga på, du har 2a generationen också som har oljekylda kolvar, extraktorgrenrör, bättre topp osv. än första generationen. Bottendelen mer eller mindre identisk med turbomotorn 3S-GTE bortsätt från högkompressionskolvarna och toppen är en vidareutveckling av 3SGTE toppen så det är inga dåliga grejer. 3e generationen är dock bäst. du kanske ska kika på att byta till en sån först då de kan vara billigare än ett par kammar och då redan har 175 fina hästar, bättre smörjsystem, bättre ventillyftare som klarar mycket vassare kammar och allt annat är uppgraderat.
Men annars låter det som du är inne på rätt spår. Antar att du redan har ett välflödande avgassystem (ända från grenröret), fint kalluftintag osv. Skulle tro att gen2-insuget är lite restrektivt original men kan ha fel. För vassare kammar behöver du byta till gen3 lyftare eller shimslösa lyftare för att kammarna inte ska peta ur shimsen. Nya kolvar och en tunnare topplockspackning är nog ett bättre sätt att höja kompressionsförhållandet. Om du planar kan du få inteferensproblem med kolvar och ventiler och så ändras kamtimingen en aning av det också. Ska du ändå av med toppen så kan du ju lämna det till en motorfirma för portning och mirafräsning, vilket lär vara fördelaktigt.
Läs denna http://www.roadandtrack.net.au/OldWebSi ... engine.pdf
Men annars låter det som du är inne på rätt spår. Antar att du redan har ett välflödande avgassystem (ända från grenröret), fint kalluftintag osv. Skulle tro att gen2-insuget är lite restrektivt original men kan ha fel. För vassare kammar behöver du byta till gen3 lyftare eller shimslösa lyftare för att kammarna inte ska peta ur shimsen. Nya kolvar och en tunnare topplockspackning är nog ett bättre sätt att höja kompressionsförhållandet. Om du planar kan du få inteferensproblem med kolvar och ventiler och så ändras kamtimingen en aning av det också. Ska du ändå av med toppen så kan du ju lämna det till en motorfirma för portning och mirafräsning, vilket lär vara fördelaktigt.
Läs denna http://www.roadandtrack.net.au/OldWebSi ... engine.pdf
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Re: Trimma 3S-GE
Tack för länken.
Att byta till en gen-3 skulle ju kunna vara en tanke, i vilka bilar sitter den i och vilken motorkod har den?? Är dom svåra att få tag i, kan tänka att dom är hårdvaluta. Och passar den rakt på lådan i min bil??
Vad kan en sån kosta, är det lättare att hitta en krokad bil som den sitter i eller ligger dom i drivor på skrotarna??
Mer info tack, och tack för snabbt svar.
Att byta till en gen-3 skulle ju kunna vara en tanke, i vilka bilar sitter den i och vilken motorkod har den?? Är dom svåra att få tag i, kan tänka att dom är hårdvaluta. Och passar den rakt på lådan i min bil??
Vad kan en sån kosta, är det lättare att hitta en krokad bil som den sitter i eller ligger dom i drivor på skrotarna??
Mer info tack, och tack för snabbt svar.
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Trimma 3S-GE
Jag har sett dem för allt mellan 4000-10000 här i sverige. gen3 kom 94 och heter fortfarande bara 3S-GE men kan kännas igen på det mycket rundare, grövre och snyggare insuget o annan 2delad alu.sump bla.
Sitter i celica GT, mr2 GTi, Carina CS. från o med 94 då.
Sitter i celica GT, mr2 GTi, Carina CS. från o med 94 då.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Re: Trimma 3S-GE
brukar dom dyka upp på blocket titt som tätt eller finns det någon sida som specialiserar sig på Toyota prylar??
Visst måste jag byta hela kabelhärvan, styrbox osv. Brukar följa med motorn eller måste man köpa det löst (kan tänka mig att det kostar en skaplig peng)
Visst måste jag byta hela kabelhärvan, styrbox osv. Brukar följa med motorn eller måste man köpa det löst (kan tänka mig att det kostar en skaplig peng)
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Trimma 3S-GE
Bildelsbasen har jag hittat på. Sen finns väl laga eller vad den heter. Där lägger skrotarna upp vad de har för grejer.
Oftast brukar kabelstamen bara kapad tyvärr men ibland är den korrekt demonterad och följer med. Beror lite på skroten. Styrbox får man leta reda på löst men oftast brukar det ju sitta en i samma bil som motorn kommer ifrån...
Oftast brukar kabelstamen bara kapad tyvärr men ibland är den korrekt demonterad och följer med. Beror lite på skroten. Styrbox får man leta reda på löst men oftast brukar det ju sitta en i samma bil som motorn kommer ifrån...

Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Re: Trimma 3S-GE
Ok, vilken årsmodell kom Gen-3??
Re: Trimma 3S-GE
Denna kanske är av intresse:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_3S-GE
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_3S-GE
Re: Trimma 3S-GE
Tack, glömde helt bort Wiki 

-
- Pay User
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Östersund
- Land (Country): Sverige
- Ort: Östersund
Re: Trimma 3S-GE
Angående trimning av 3S-GE kan säkert Ultra motors (Tyresö) hjälpa till då det var dom som byggde motorerna till de Corollor som körs i klassen Grupp H i Rally.
Toyota Team Sweden med Leif Asterhag i spetsen klassade in någon av 3S-GE varianterna tillsammans med en del annat godis i dessa Corollor för ett antal år sedan. De är fortfarande bland det vassaste man kan köra i den klassen.
Byggdes ursprungligen 10 st bilar med dessa motorer.
Svartamasken besöker Ultra motors del 1
Svartamasken besöker Ultra motors del 2
I del 1 snackas det lite om dessa 3S-GE.
Avslutningen på del 2 innehåller brosning av en sådan 3S-GE som i filmen lämnar 230hk vid 7000rpm. Men Stenlund pratar i första klippet om ca 245hk.
Kanske dessa filmer och fakta har varit uppe tidigare, vad vet jag, men i så fall får ni ta det som repetition.
Toyota Team Sweden med Leif Asterhag i spetsen klassade in någon av 3S-GE varianterna tillsammans med en del annat godis i dessa Corollor för ett antal år sedan. De är fortfarande bland det vassaste man kan köra i den klassen.
Byggdes ursprungligen 10 st bilar med dessa motorer.
Svartamasken besöker Ultra motors del 1
Svartamasken besöker Ultra motors del 2
I del 1 snackas det lite om dessa 3S-GE.
Avslutningen på del 2 innehåller brosning av en sådan 3S-GE som i filmen lämnar 230hk vid 7000rpm. Men Stenlund pratar i första klippet om ca 245hk.
Kanske dessa filmer och fakta har varit uppe tidigare, vad vet jag, men i så fall får ni ta det som repetition.

"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe