hej, håller på och ska trimma min motor. Det är en 3sgte och jag ska ha runt 300hk i den men vill ha så den tål 400hk (så jag slipper öppna motorn igen om jag ska öka).
så jag undrar om någon har något tips vad jag ska köpa för kolvar/stakar för jag tror inte original delarna klarar av 400hk.
Stakarna klara garanterat 400hk, kolvarna är mer på gränsen, håller säkert ett bra tag ifall man inte kör på bana eller ligger med fullgas på autobahn.
Skulle tro att vilka smidda kolvar som helst fungerar utmärkt, tex CP, JE, Wiseco och Ross
Jag är inne på att göra ungefär samma operation på min Mr2 Turbo eftersom att toppackningen har gått och motorn ändå är urplockad... Så om man är ute efter 300-400 driftsäkra hästar är smidda lågkompressions kolvar något att satsa på eller räcker det bra med smidda original komp. kolvar? Samt så undrar jag om det är någon som vet vad original kompressionsförhållande ligger på? 8,5:1??
Du behöver inte sänka kompet mer än vad de är original.
Men däremot är ju ett par smidda kolvar en bra investering till en MR2:a...
Man hör ju ett par ggr per år om nån bara här i sverige som smälter ringlandet på 3:ans kolv i sin 3SGTE...
De är ett standardfel för dom som börjar trimma lite.
Jag skulle nog hålla mig ifrån JE´s kolvar iofs.. Jag körde med dom innan. Dom är ju fina och så. Men jag fick rätt mycket spök knack på mina knacksensor med dom kolvarna. De är även ett känt fenomen i usa med "piston slap" med JE´s kolvar.
Kör Wiesco idag och är supernöjd. Så titta efter CP, Mahle, eller Wiesco är mitt tips
Njae, smälta och spruckna kolvar vill man ju inte precis ha efter en helrenovering... hehe.. Vet du vad det är för komp.förhållande på kolvarna också? Jag tänkte också köra med wiseco kolvar men har hittat både med komp 8,5 och 9,0:1...