Släpvagnskontakt strular på Avensis -02.

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Woffot
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:15:56
Bilmodell: RAV4 -17, Avensis -11
PostOrt: Överkalix
Land (Country): Sverige

Släpvagnskontakt strular på Avensis -02.

Inlägg av Woffot »

När jag kopplar på ett släp på pärlan så blir det någon typ av elfel, som gör att släpets lysen inte riktigt är med i matchen, typ att blinkers går på bromsljuset osv. Märkte också att dimljusindikatorn på instrumentpanelen fungerade som ett bromsljus! Instabilt! Vet inte om det står något i instruktionsboken som jag glömde hos min farfar förra sommaren.

Finns det någon quickfix man kan prova, eller luktar det kostsamma felsökningar (eller lägga ner att använda släp)?
Rejj
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:10
Bilmodell: Ingen
Årsmodell: 0
PostOrt: Fagervik
Land (Country): Sverige
Ort: Sundsvall-Area :)

Re: Släpvagnskontakt strular på Avensis -02.

Inlägg av Rejj »

Gissar att du inte är första ägare av vare sig bil eller släp.

Antagligen har någon fått för sig att i antingen kontaktstycket på bilen eller släpet ratta om ledningarna, med lite oflax bägge 2 detta för att då få släpet att passa på någon bil och få din bil att passa på något annat släp.

Såvitt jag vet finns det en standard för hur kontaktstyckena skall kopplas, men det finns massor med tokfolk som kopplar om på fel ställe för att dom inte tänker hela vägen, vilket obönhörligen leder till problem hos nästa ägare som har släpvagnsbehov.

Ta reda på var fel finns:
För att kontrollera bilens kontakt, använd multimeter(Voltmät) och en polare/fruga/flickvän/knodd som trycker på broms och blinkar osv.
För att kontrollera släpets kontakt, skaffa en billig AC/DC (Batteri-eliminator) på 220V/12V 3A eller så, alternativt använd multimeter(Ohm-mät) i lampsocklar och bygla kontaktstycket en ledning i taget.


Se till att koppla ur batteriet innan du kopplar om så slipper du nog göra dig illa, om fel finns på bilens kontakt dvs.

Wiki-länk
Släpvagnshuset
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Släpvagnskontakt strular på Avensis -02.

Inlägg av Suprafan »

Detta hände oss också när det var dålig kontakt. Lite Elektrospray och juckande me kontakten kan lösa det. Men kan såklart även vara nåt som den förre ägaren kopplat om som ovanstående säger.
Woffot
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:15:56
Bilmodell: RAV4 -17, Avensis -11
PostOrt: Överkalix
Land (Country): Sverige

Re: Släpvagnskontakt strular på Avensis -02.

Inlägg av Woffot »

Jag ska ta och prova spray och juck först, hoppades lite att någon haft framgång med någon sådan metod. :)

Saken är också den att jag upptäckte felet förra sommaren när jag första gången drog ett släp med Avensisen. Släpets kontakt såg så härjat ut att jag antog att det var fel på den. Men när det var släpvagnsdags nu häromsistens, med ett annat släp, så var det precis samma fel. Det är bilens kontakt eller något annat i bilen. Kan dock inte se vad som skulle ha föranlett tidigare ägare att koppla om och ha sig.

Men tusen tack för tipsen, kan ju vara bra att veta hur man kan börja felsöka lite.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Släpvagnskontakt strular på Avensis -02.

Inlägg av cheetah1 »

Om man är försiktig kan man ta en mejsel och bända isär dom tre stiften i mitten på kontakten i bilen (dom som är hanar, med en skåra i mitten). En av dom är jord, kommer inte ihåg exakt vilken, och är det dålig jord får man problem med att fel lampor blinkar. (Åtgärdade nämligen samma problem på samma sätt för en vecka sen på folkvagnen..)

Var försiktig så du inte bänder för mycket bara, dom är rätt mjuka, och man vill ju inte gärna ha av dom.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Släpvagnskontakt strular på Avensis -02.

Inlägg av Dale »

Brukar spruta in typ 5-56 efter varje tvätt i kontakten för att undvika glappis som är rätt vanligt. Har aldrig haft problem efter det.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Släpvagnskontakt strular på Avensis -02.

Inlägg av Milkshaken »

kan ju mycket troligt oxå vara att smuts, fukt och salt har kommit in i kontakten.
Åtgärd... Oftast att byta hela kontakten, (Lätt jobb) annars kan man försöka rengöra med dylika elsprayer,,,, och tryckluft...... Men då får man som regel tillbaka skiten efter ett tag igen...
Alltså. Byt hela kontakten och var noga med att gummit tätar mot sladden som går ut från kontakten, jag brukar även tejpa just där för att vara helt säkert.
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Skriv svar