Hej,
Jag köpte för inte allt för länge sedan en Avensis 4d4, med runt 120hk (ber om ursäkt, har faktiskt glömt exakta antal hk).
Hursomhelst, köpte bilen från en firma. För knappt en vecka sedan så hoppade bilen in i limp mode, vsc lampan och abs lampan började lysa samtidigt.
Bilen lämnades in enligt ö.k. med bilhandlaren in på en Toyota verkstad.
Verkstaden nollade bara felkoden så var det bra med de.
Jag misstänker, som den misstänksamma person jag är att det är en ö.k. mellan bilhandlaren och Toyota då jag fick dra en del paragrafer innan de motvilligt lät mig lämna in bilen (ingen bilhandlare undkommer konsumentköplagen).
Det må vara jag som är ytterst misstänksam som person, men efter att ha ringt till närliggande Toyota verkstad för att rådfråga så fick jag till svars att det verkar osannolikt att problemet bara uppkommit sådär och försvinner genom att bara radera problemet från bilen. Han trodde utan ha sett bilen, att det var EGR-ventilen som var sorgebarnet.
Även googlat en hel del, framförallt amerikanska forum. Och de verkar, verkligen inte mer lovande. Vilket spädde på min misstänksamhet ytterligare.
Därför vänder jag mig nu till er, för att få höra er åsikter. Går det att provocera fram felet, att återuppstå? Eller är det så enkelt att bara radera felkoden utan att problemet kommer återuppstå igen?
Felkoden är som rubriken lyder: P1251
Tack på förhand!
Toyota Avensis 4d4 -03 P1251, Råd
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Avensis 4d4 -03 P1251, Råd
Ingen erfarenhet av det personligen, men vad som verkar framkomma av lite googlande är att EGR-ventilen förmodligen börjar bli skitig och därför kärvar då och då, och då den på dessa moderna vidunder till bilar styrs av en stegmotor från ECU:n resulterar detta i just denna felkod med limpläge på köpet. Löses genom att ta bort EGR:en och göra rent den, verkar det som.
Här är ett inlägg jag hittade på vår något (mycket) större amerikanska motsvarighet: http://www.toyotaownersclub.com/forums/ ... /?p=982468
Här är ett inlägg jag hittade på vår något (mycket) större amerikanska motsvarighet: http://www.toyotaownersclub.com/forums/ ... /?p=982468