Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Steg 1:
Är sonden till 100% säkerhet konstaterat felaktig?
I så fall hur?
Sedan obs2scanners blev varmans-ägo har sondbyten sprungit iväg drastiskt, och en marknad för skräpsonder blommat upp.
Trasig uppvärmning = sondbyte. Gilla läget!
Annars finns massor av felkoder som nämner lamdasonden, där sonden inte är trasig, utan varnande. Dvs för sitt jobb.
Massor av sonder byts helt i onödan, för att felet var någon annanstans.
Förutom uppvärmningen är dom otroligt sällan trasiga.
Svar på frågan: är: naturligtvis inte!
Jag är annars en förespråkare för piratdelar, men inte denna detalj.
Universal = nästan rätt, och det till hjärtat i hela avgasreningen och som motorns fueltrim kretsar ikring?
No way!
Om så vore, skulle inte tillverkarna lägga miljoner på utveckligen och dessutom ha olika sonder, tom mellan motorralternativen i samma biltyp, utan alla skulle ha samma sond. Pengarna styr!
Det enda som är "märkesanpassat" med dom billiga "no-name" lamdasonderna är kontakten.
Förstår inte att det inte är förbjudet att lura på folk universal-lamdasonder ännu.
Liknande en optiker som skulle dela ut "Billiga universalglasögon! Passar till alla! Kom och köp! Det är ju ändå bara bågarna som anpassas till individen".
Skulle nog bli fälld snart....
Naturligtvis behöver du inte åka till Toyota för att köpa sond, för dom tillverkar inga sonder.
Men den nya skall vara av EXAKT samma tillverkare som originalet, OCH, ha EXAKT samma tillverkningsnummer. Sonderna ÄR dyra.
Annars kommer du ångra dig, och kasta pengar i sjön.
Märkesanpassade (fysiskt) Pirat-kataysatorer däremot, kan fungera bra, (kortare livslängd möjligen) men inte lamdasonden.
Har läst ut felkoder och symptomen pekar mot en trasig lambdasond. Vet tom exakt vilken
Original är lite för dyra. Iaf för min ekonomi i just detta nuet. Försöker hitta en begagnad billigt så iaf semestern är räddad
Tack för ett bra och utförligt svar
Samma symptom som vad?
Lysande motorlampa?
Enda faktan i tråden är ju att felkoden rör sig om någon av de två syresensorerna för Bank 2.
Bank2= vänstra kataysatordelen sett framifrån.
Men tråden handlade förvisso bara om Biltema sond eller inte, så det är rejält offtopic nu.
Var bara säker på att det verkligen är sonden innan du köper en dyr sådan.
Dom återköps aldrig.
Lycka till.
Senast redigerad av Micke2 den sön 11 jun 2017, 20:41:15, redigerad totalt 1 gånger.
Även om jag håller med skulle jag nog vilja påstå att det inte spelar nån roll om sonden heter Denso, NGK eller Bosch, sålänge den är av bra kvalitet. Biltemas sond är, tyvärr, inte av bra kvalitet. Det fick vi själva erfara.. "Nämen titta det funkar" *åker till besiktningen* "Ja, det blir väl godkänt då, men avgasvärdena är lite på håret.." *en vecka senare* "Nämen titta, motorlampan lyser igen..."