"Omöjlig" felkod efter motorbyte
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: lör 18 apr 2009, 09:26:10
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 98
- PostOrt: Uppsala
- Land (Country): Sverige
"Omöjlig" felkod efter motorbyte
Hej
Jag har hängt in en 3sgte gen 3 med tillhörande ECU i min mr2 -99 ("ombyggd fordon"). Efter en stunds körning får jag gul motorlampa. Byglar i diagnoskontakten och räknar blinkkoden till 71. Enligt original motormanual finns inga felkoder över 50... Toyotaverkstadens kodläsare säger att det är EGR-ventilen.
Har kollat ventilens magnetventil som drar om den spänningssätts och får spänning från ECU när man gasar på eller motorbromsar.
Om jag återställer genom att ta ur EFI-säkringen försvinner motorlampan, men kommer åter tillbaks efter en stund. Sak samma händer om jag tar av magnetventilens kontaktstycke varför jag tror att det egentligen inte handlar om EGR-kretsen alls.
Hälsningar/Jo R
Jag har hängt in en 3sgte gen 3 med tillhörande ECU i min mr2 -99 ("ombyggd fordon"). Efter en stunds körning får jag gul motorlampa. Byglar i diagnoskontakten och räknar blinkkoden till 71. Enligt original motormanual finns inga felkoder över 50... Toyotaverkstadens kodläsare säger att det är EGR-ventilen.
Har kollat ventilens magnetventil som drar om den spänningssätts och får spänning från ECU när man gasar på eller motorbromsar.
Om jag återställer genom att ta ur EFI-säkringen försvinner motorlampan, men kommer åter tillbaks efter en stund. Sak samma händer om jag tar av magnetventilens kontaktstycke varför jag tror att det egentligen inte handlar om EGR-kretsen alls.
Hälsningar/Jo R
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: "Omöjlig" felkod efter motorbyte
Står lite i fel ordning i listan men koden är för EGR
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: "Omöjlig" felkod efter motorbyte
Har du kopplat in EGR-tempsensorn till ECU'n på rätt sätt då ? ..det känns ju klockrent som det är det problemet baserat på det kribbe postade.
Om jag tolkar det rätt görs testet 120 sekunder efter att kylvätskan nått 80 grader, vilket låter som din beskrivning ungefär, om den då inte får kontakt med sensorn sätts felkoden. (eller nåt av dom andra problemen)
Om jag tolkar det rätt görs testet 120 sekunder efter att kylvätskan nått 80 grader, vilket låter som din beskrivning ungefär, om den då inte får kontakt med sensorn sätts felkoden. (eller nåt av dom andra problemen)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: lör 18 apr 2009, 09:26:10
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 98
- PostOrt: Uppsala
- Land (Country): Sverige
Re: "Omöjlig" felkod efter motorbyte
Hej Kribbe (och Glenn)
Kopplat in EGR-tempen rätt. Problemet är att denna gen 2 ex California inte har någon EGR-temp. Skulle kunde prova en EGR-temp från min gen3, men lite jobb med att plocka ner och borra/gänga i katburken och i elschemat framgår vilken pin det är. Där anges att i "icke Cal" versionen är givaren kortslutad.
Var har du hittat felkodslistan Kribbe?
En fråga på listan: hur kan datorns diagnossystem känna av att EGR-ventil eller vakumslangar är gensatta (clogged) som det anges som en av flera möjligheter.
Rätt eller fel, men mycket tack för hjälpen så här långt.
/Jo
Kopplat in EGR-tempen rätt. Problemet är att denna gen 2 ex California inte har någon EGR-temp. Skulle kunde prova en EGR-temp från min gen3, men lite jobb med att plocka ner och borra/gänga i katburken och i elschemat framgår vilken pin det är. Där anges att i "icke Cal" versionen är givaren kortslutad.
Var har du hittat felkodslistan Kribbe?
En fråga på listan: hur kan datorns diagnossystem känna av att EGR-ventil eller vakumslangar är gensatta (clogged) som det anges som en av flera möjligheter.
Rätt eller fel, men mycket tack för hjälpen så här långt.
/Jo
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: "Omöjlig" felkod efter motorbyte
Jag är inte alls igentligen isatt hur EGR:en fungerar. Men denna verkstadshandbok har hjälpt mig mycket med MR2 felsökningar.
Nu är det i och för sig för mr2 -91 och då antagligen en motorgeneration äldre än den du har. Men vissa grejor kanske är samma
Länk till sidan i verktadshandboken med hela instruktionen om felkoder
http://www.lovehorsepower.com/bgb/mecha ... system.htm
Förstasidan i verkstadshandboken
http://www.lovehorsepower.com/bgb/mecha ... anical.htm
Söktips på nätet är annars: BGB mr2
Big Green Book ( jag har fattat det som om detta var den fina boken som fanns på verkstäder) Boken var grön därav namnet
Nu är det i och för sig för mr2 -91 och då antagligen en motorgeneration äldre än den du har. Men vissa grejor kanske är samma
Länk till sidan i verktadshandboken med hela instruktionen om felkoder
http://www.lovehorsepower.com/bgb/mecha ... system.htm
Förstasidan i verkstadshandboken
http://www.lovehorsepower.com/bgb/mecha ... anical.htm
Söktips på nätet är annars: BGB mr2
Big Green Book ( jag har fattat det som om detta var den fina boken som fanns på verkstäder) Boken var grön därav namnet
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: lör 18 apr 2009, 09:26:10
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 98
- PostOrt: Uppsala
- Land (Country): Sverige
Re: "Omöjlig" felkod efter motorbyte
Hej igen
Jättebra med länkarna; skall studera dem i lugn och ro. Den ena täcker Californiavarianten med en tempgivare på EGR-ventilen. Inte samma tempgivare jag trodde jag kunde ta från min gen3.
Har du någon ide om hur diagnossystemet kan detektera tex att ventilen sitter fast? Diagnossystemet kan väl endast tolka "elektrisk information" från magnetventil kretsen?
/Jo
Jättebra med länkarna; skall studera dem i lugn och ro. Den ena täcker Californiavarianten med en tempgivare på EGR-ventilen. Inte samma tempgivare jag trodde jag kunde ta från min gen3.
Har du någon ide om hur diagnossystemet kan detektera tex att ventilen sitter fast? Diagnossystemet kan väl endast tolka "elektrisk information" från magnetventil kretsen?
/Jo
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: "Omöjlig" felkod efter motorbyte
Det luriga med felkoder att ibland kan det vara en grej som krånglar som gör så att det blir felkoder på massa annat.
Jag vet inte exakt vad diagnossystemet är uppkopplad mot, men är den elektroniska ventilen kass så borde det ge en felkod.
Men som sagt innan, jag är inte så insatt i hur just EGR systemet fungerar då jag inte har behövt skruva på det än
Helt annan bil men syrrans gamla Opel felkodade på EGR systemet och som aldrig blev löst (bilen var knappt värd reservdelarna)
Där både den mekaniska och elektriska EGR ventilen bytes (mot begagnade delar) men den gick fortfarande som en påse nötter och fortsatte felkoda på EGR.
Jag vet inte exakt vad diagnossystemet är uppkopplad mot, men är den elektroniska ventilen kass så borde det ge en felkod.
Men som sagt innan, jag är inte så insatt i hur just EGR systemet fungerar då jag inte har behövt skruva på det än
Helt annan bil men syrrans gamla Opel felkodade på EGR systemet och som aldrig blev löst (bilen var knappt värd reservdelarna)
Där både den mekaniska och elektriska EGR ventilen bytes (mot begagnade delar) men den gick fortfarande som en påse nötter och fortsatte felkoda på EGR.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: "Omöjlig" felkod efter motorbyte
Ja, det tål att poängteras, felkoder kan stjälpa mer än dom hjälper ibland.
På saaben fick jag tex en felkod som sa att firmwaren i ACC var korrupt, men det hjälpte inte att byta till ny ACC-enhet som funkade i annan bil, den fick samma felkod, efter mycket googlade och klurande så hittade jag en kille med samma problem i UK, han hade då bytt en trycksensor (till AC) och firmware-felet försvann, jag rev ner grejerna och hittade en av-ärgad kabel till samma trycksensor, lödde dit en sladdstump istället och testade igen, nu var firmware-koden borta! ..helt otroligt märkligt..
På saaben fick jag tex en felkod som sa att firmwaren i ACC var korrupt, men det hjälpte inte att byta till ny ACC-enhet som funkade i annan bil, den fick samma felkod, efter mycket googlade och klurande så hittade jag en kille med samma problem i UK, han hade då bytt en trycksensor (till AC) och firmware-felet försvann, jag rev ner grejerna och hittade en av-ärgad kabel till samma trycksensor, lödde dit en sladdstump istället och testade igen, nu var firmware-koden borta! ..helt otroligt märkligt..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: lör 18 apr 2009, 09:26:10
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 98
- PostOrt: Uppsala
- Land (Country): Sverige
Re: "Omöjlig" felkod efter motorbyte
Jodå, jag har också hört om felkoder man aldrig blir av med. En avslutande fråga till er båda (Glenn och Kribbe): Borde inte gul motorlampa innebära att system hamnar i "limp home läge" med nedställd tändning, mer bränsle och vad det brukar vara som gör den slö? Den här funkar i stället precis som vanligt.
/Jo
/Jo