Kopplingen slirar i min Celica automat
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: lör 29 mar 2014, 11:25:40
- Bilmodell: Celica ST162, GT 2.0 automat
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Hedemora
- Land (Country): Sverige
Kopplingen slirar i min Celica automat
Jag har en Toyota Celica 2,0 1986 med automatlåda. Den har nu börjat slira "på kopplingen". Jag antar att det finns någon typ av lameller eller momentomvandlare i lådan som börjar spöka? Någon som har en idé vad som ska göras, om det går att reparera och vilken hög med pengar det kommer att kosta?
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Kopplingen slirar i min Celica automat
Hur ser oljan ut? Ska vara klarröd.
(I dom flesta momentomvandlarautomater iaf)
Är det lagom mycket?
När byttes oljan senast?
Du har hydrualtryckstyrda bromsar för dom olika växlarna, och smutspartiklar från dom förorenar oljan med milen.
Kan sätta igen ventiler och kanaler.
Finns ofta en sil också. Ibland tom filter.
Oljebyte medelst genomspolning brukar kosta några tusen. Olja (gissar) 1000-1500kr + nån timmes arbete.
Du kommer INTE få någon garanti ifrån någon för att det hjälper. Det är hålla tummarna som gäller i.s.f.
Är oljan bytt enl något serviceschema minskar den chansen och risken för lådbyte/renovering ökar.
Är bilen värd det ekonomiskt?
Det vet bara DU!
(I dom flesta momentomvandlarautomater iaf)
Är det lagom mycket?
När byttes oljan senast?
Du har hydrualtryckstyrda bromsar för dom olika växlarna, och smutspartiklar från dom förorenar oljan med milen.
Kan sätta igen ventiler och kanaler.
Finns ofta en sil också. Ibland tom filter.
Oljebyte medelst genomspolning brukar kosta några tusen. Olja (gissar) 1000-1500kr + nån timmes arbete.
Du kommer INTE få någon garanti ifrån någon för att det hjälper. Det är hålla tummarna som gäller i.s.f.
Är oljan bytt enl något serviceschema minskar den chansen och risken för lådbyte/renovering ökar.
Är bilen värd det ekonomiskt?
Det vet bara DU!
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: lör 29 mar 2014, 11:25:40
- Bilmodell: Celica ST162, GT 2.0 automat
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Hedemora
- Land (Country): Sverige
Re: Kopplingen slirar i min Celica automat
Micke 2 tack för svaret och informationen. Det blir till att fundera ett extra varv. Har haft bilen sedan den var ny 1986 = 33 år i hyfsat bra skick och inte en rostfläck. Ekonomiskt är en sak men känslan--- får fundera om hjärtat klarar en skrotning 
