Modellfakta: Starlet mkI, P6 chassit, 1978-1984

Modellfakta om Toyota

Moderator: Styrelsen

Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3710
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Modellfakta: Starlet mkI, P6 chassit, 1978-1984

Inlägg av Dale »

Modellfakta: Starlet mkI, P6 chassit, 1978-1984

Kan man få mer bil för pengarna?
Dessa bilar har en sak som gör den lite speciell i småbilsklassen och det är bakhjulsdriften.
Detta gör dessa små bilar till riktigt roliga "lek" bilar och som jag ser det perfekta för den nye föraren då den är billig i inköp och den inte är några problem när det ska skruvas. För en besiktigad orginalbil i bruksskick (oftast ganska rostig, så leta rost!) brukar man få ge två till fyra tusen för, men självklart varierar det mycket beroende av skick.

Komfort
Denna punkten är inte direkt till Starletens fördel med sitt höga kupe buller och spartanska inredning, men är man ute efter komfort så köper man inte en Starlet. Dock är denna betydligt bekvämare än sin efterföljare P7:an i mitt tycke.

Historia
1978 var första året för KP61 och det var även då Starleten började säljas i Sverige.
Motorn som sitter i är en 3K-C, en 1,2 liters rak stötstångs 4:a på 50hk och kraften förmedlas via en 4-växlad låda.

1981 blev det dags för förändring och bla. ersattes de stora runda strålkastarna av rektangulära.

1982 byttes motorn ut mot den lite större 4K-C med sina 1,3 liter och 58hk. Även växellådan byttes ut mot en 5-växlad sådan.

1983 gjordes en rejäl ansiktslyftning och man börjar se nästa generations Starlet i några av detaljerna, ex. fronten.

Av: Joel Boberg
info@bobis.nu
25/02-02
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]