Byta batteri - stop & start?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kipsajesus
Bilmodell: Corolla Touring
Årsmodell: 2019
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sveriga

Byta batteri - stop & start?

Inlägg av Kipsajesus »

Står i begrepp att byta startbatteri. Tydligen ska bilar med stop & start-funktion ha betydligt kraftfullare batteri.

Blir inte klok på om min Corolla Touring 2019 bensin (ej hybrid) har stop & start. Hur tar jag reda på detta?
riclin
Bilmodell: XV70 Facelift
Årsmodell: 2021
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Byta batteri - stop & start?

Inlägg av riclin »

Kipsajesus skrev: tis 08 okt 2024, 16:27:56 Står i begrepp att byta startbatteri. Tydligen ska bilar med stop & start-funktion ha betydligt kraftfullare batteri.

Blir inte klok på om min Corolla Touring 2019 bensin (ej hybrid) har stop & start. Hur tar jag reda på detta?
Om bilen, när motorn väl är varm stänger av förbränningsmotorn vid tex rödljus. Och sen när du släpper bromsen, så startar motorn igen (på en ren förbränningsmotor). Då har du start/stop.

Men vad har du för motor i? Mig veterligen såldes dom bara som hybrider på 1.8, eller 2.0 liter i Sverige? Är det en importbil? Båda hybriderna har av förklarlig anledning start/stop, och rullar första meterna enbart på el innan bensinmotorn hoppar igång. Gasar man försiktigt, kan man köra ganska långt (2-3 km vid fullt batteri) på bara el innan bensinmotorn hoppar igång. Eller förväxlar du förbränningsmotor/hybrid/laddhybrid? Laddhybrid sätter man en sladd i väggen, och laddar till sig 2-10 mils ren elkörning. Sen kör du helt på bensin/diesel om det inte är en Toyota, då den blir en vanlig hybrid när stora batteriet är tomt. Men vanliga Toyota hybrider (Ej laddhybrider) Har alltid start/stopp (ja naturligtvis även laddhybriderna), och ett pyttelitet 12V batteri som bara sköter tändning, och låsöppning i princip. Resten sköts av det 1,5-2,0 KW stora hybridbatteriet.

Här är första produktbladet från Toyota November 2018, och bara 1.8, och 2.0 Hybrid! Ingen ren förbränningsmotor i det bladet.
https://toyotasverigebroschyr.com/webbr ... 1811-2.pdf
Kipsajesus

Inlägg av Kipsajesus »

Tack för utförligt svar riclin!

Min Toyota Corolla Touring 2019 har en 1,2 liters bensinmotor och saknar all yttre märkning med "Hybrid" etc som min grannes Corolla Touring 2019 Hybrid har på bakluckan och framskärmarna.

Citerar Wikipedia: "Tolfte generationen (Corolla E210)

Toyota Corolla E210
Modellen visades upp vid motorshowen i Genève i mars 2018, och ersätter även modellnamnet Auris. Denna modell innebar att modellnamnet Corolla kom tillbaka till hela Europa. Bilen finns som halvkombi, kombi (Touring Sports) eller sedan och antingen med 1,2-litersmotor eller som hybrid med 1,8- eller 2-litersmotor."

Vet som sagt inte om min Touring har stop & start-systemet eller ej. Om den har det är funktionen avaktiverad då motorn inte slås ifrån vid rödljus.

Hade hoppats få ett tips här om var man enkelt hittar info om bilens specifika utrustning, för att slippa leta igenom hela den tjocka instruktionsboken vars värdelösa innehållsförteckningen aldrig är till någon hjälp.
Kipsajesus

Inlägg av Kipsajesus »

Fick ut en utrustningslista för min bil på https://biluppgifter.se/
Toyota Corolla.pdf
(175.92 KiB) Nerladdad 90 gånger
Någon som vet vilken kod stop & start-systemet har för en Corolla Touring 2019?
Skriv svar