LEDRAMP COROLLA CROSS
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Avensis 177hk Diesel D4D
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Västervik
LEDRAMP COROLLA CROSS
Hej. Jag tänkte mig till att installera en LEDLJUSRAMP så här i mörkrets årstid, Billen är en COROLLA CROSS, batteriet sitter absolut längst bak i kofferten på höger sida.
Då jag behöver ha både Batteri + och Batteri - för att ljusen ska fungera så undrar jag om det finns någon form av kabeltunnel att dra kablarna ifrån batteri och fram till motorrummet, eller är det att lyfta lister och mattor som gäller, någon som vet?
Då jag behöver ha både Batteri + och Batteri - för att ljusen ska fungera så undrar jag om det finns någon form av kabeltunnel att dra kablarna ifrån batteri och fram till motorrummet, eller är det att lyfta lister och mattor som gäller, någon som vet?
-
- Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
- PostOrt: Sverige
- Land (Country): Sverige
Re: LEDRAMP COROLLA CROSS
Du behöver inte dra några kablar bakåt, det finns massor med med ställen att ta + på i motorrummet.
Den troligen bästa är den under locket på den vänstra säkringsboxen.
Sen kommer du även behöva ett canbus interface så rampen förstår när den skall starta, rekommenderar XBB för huvudverksfri installation.
Den troligen bästa är den under locket på den vänstra säkringsboxen.
Sen kommer du även behöva ett canbus interface så rampen förstår när den skall starta, rekommenderar XBB för huvudverksfri installation.
Som nämnt av ovan skrivbent så finns det bra uttag i säkringsdosan man kan ta ut ström i från.
Behöver du sändare och mottagare så har jag ett helt nytt kit i obruten förpackning över (XBB+power enhet) som kan säljas till vettigt pris.
Behöver du sändare och mottagare så har jag ett helt nytt kit i obruten förpackning över (XBB+power enhet) som kan säljas till vettigt pris.
-
- Bilmodell: Rav4 PHEV
- Årsmodell: 2021
- PostOrt: Helsinki
- Land (Country): Finland
Har någon en bild att bifoga gällande den vänstra säkringsboxen och mera exakta detaljer gällande kopplingen av + kabeln, vill inte ta någon risk att det blir fel kopplat?! Finns där en mutter som man kan få kabeln under eller är det abico kopplingar som gäller?
-
tack för svaren men en stor fråga Vad ÄR XXB? Är det Toyotas datorsystem ? Jag har en ODB II , går det inte att använda den för att nolla dom grejerna ni verkar antyda?
-
Har läst på lite nu XBB är tydligen en form av Relä anpassat till LED... jag har relä till den, det ska väl funka..Det satt ju på vår RAV4 innan och lyste så fint.
Ja den batteri+ i säkringsdosan har jag hittat, men räcker det med vanlig chasiejord med den som egentligen satt på batteriet, eller vart finns det isf en sån - plint.?
Ja den batteri+ i säkringsdosan har jag hittat, men räcker det med vanlig chasiejord med den som egentligen satt på batteriet, eller vart finns det isf en sån - plint.?
-
- Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
- PostOrt: Sverige
- Land (Country): Sverige
På de flesta nya bilarna finns ingen styrning som går att koppla till ett vanligt slutande relä.Knutaugust skrev: ↑tor 14 nov 2024, 18:46:33 Har läst på lite nu XBB är tydligen en form av Relä anpassat till LED... jag har relä till den, det ska väl funka..Det satt ju på vår RAV4 innan och lyste så fint.
Det går en datorsignal (canbus) fram till strålkastarens ecu (inbyggd i strålkastaren) som sedan aktiverar helljuset.
Därför jag rekommenderade XBBs lösning då man slipper löda på tunna canbuskablar med deras variant.
Ang jord funkar valfri chassiepunkt.
Man kan lite krast beskriva det som ett digitalt relä och en OBD adapter som pratar med varandra trådlöst via bluetooth.
Inget måste att använda, men som Riqe nämner så koppla in det direkt på canbus "manuellt" är inget 30min glassjobb.
Inget måste att använda, men som Riqe nämner så koppla in det direkt på canbus "manuellt" är inget 30min glassjobb.
-
- Bilmodell: Rav4 PHEV
- Årsmodell: 2021
- PostOrt: Helsinki
- Land (Country): Finland
Tog strömmen från passagerar sidans säkringsbox med en abico kontakt. Minus polen under muttern som håller säkringsboxen på plats. XBB relät fungerar perfekt! Har aldrig varit lika lätt att installera extraljuset. Tror jag köper ett XBB relä även till Yarisen.Kaali81 skrev: ↑tor 14 nov 2024, 12:45:22 Har någon en bild att bifoga gällande den vänstra säkringsboxen och mera exakta detaljer gällande kopplingen av + kabeln, vill inte ta någon risk att det blir fel kopplat?! Finns där en mutter som man kan få kabeln under eller är det abico kopplingar som gäller?
Senast redigerad av Kaali81 den ons 04 dec 2024, 16:12:17, redigerad totalt 1 gånger.
-
Återkoppling. Jodå jag köpte en XBB, med dongle och ett nytt kablage. Det som tog längst tid var att montera dit Led-rampen, men allt funkar perfa.
Tack för tipsen.
Tack för tipsen.