3SGTE vs 3SGE koppling
-
- Inlägg: 185
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Helsingborg
3SGTE vs 3SGE koppling
Vad är skillnaden på kopplingen på 3SGTE vs 3SGE? Tittar man på t.ex ebay så säljs det olika för de olika motorerna. Kan man t.ex. använda en 3SGTE lamell i till en 3SGE i en MR2? Eller är det kanske olika splince? Jag har hört att det ska gå att byta växelådor mellan dessa maskiner utan problem.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
-
- Inlägg: 185
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Helsingborg
Re: 3SGTE vs 3SGE koppling
Går man in och söker på ACT's hemsida så går det bara att välja 5SFE och 3SGTE-motorn.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: 3SGTE vs 3SGE koppling
Det går att montera 3S-GTE svänghjul och tryckplatta, men använda 3S-GE lamell, sålänge man plockar ut hyfsat lite med effekt så borde lådan hålla.Tobbera skrev:Går man in och söker på ACT's hemsida så går det bara att välja 5SFE och 3SGTE-motorn.
För att byta låda, så behöver du rätt mkt delar:
växellåda
drivaxlar
stödlager
hubbar
hastighetsgivare
bakre växellådsfäste
övre växellådsfäste
3s-gte lamell
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
-
- Inlägg: 185
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Helsingborg
Re: 3SGTE vs 3SGE koppling
Tack för svaret!
Det går alltså inte att montera en 3sgte lamell på en 3sge motor/låda? Är det splinsen som är annorlunda?
Det går alltså inte att montera en 3sgte lamell på en 3sge motor/låda? Är det splinsen som är annorlunda?
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: 3SGTE vs 3SGE koppling
Jepp, splinsen skiljer.Tobbera skrev:Tack för svaret!
Det går alltså inte att montera en 3sgte lamell på en 3sge motor/låda? Är det splinsen som är annorlunda?
Även diametern på lamellerna skiljer något, men det är såpass lite, så det funkar iaf.
Vill man, så går det att beställa en sinterlamell från tex Dalhems med rätt nav och rätt diameter.
Billigaste lösningen för en enkel turbokonvertering är att behålla lamellen och köpa ett begagnat svänghjul och tryckplatta.
Jag har nog begagnade kopplingar från både Gti och Turbo om du behöver.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
-
- Inlägg: 185
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Helsingborg
Re: 3SGTE vs 3SGE koppling
Låter intressant. Måste man byte både tryckplatta och svänghjul? Passar inte turbons hårdare platta mot 3sge svänghjul?
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: 3SGTE vs 3SGE koppling
Jepp, du måste byta svänghjul.Tobbera skrev:Låter intressant. Måste man byte både tryckplatta och svänghjul? Passar inte turbons hårdare platta mot 3sge svänghjul?
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
-
- Inlägg: 185
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Helsingborg
Re: 3SGTE vs 3SGE koppling
Tack för din info. Nu behöver jag inte klia mig i huvudet över det längre.
Hur är det med lamell-puckarna som Dahlhem säljer. Det går väll inte att nita fast dem på min nu utslitna original-lamell?
http://62.181.75.60:80/Default.aspx?Pro ... 7e2c1e4cdb
Hur är det med lamell-puckarna som Dahlhem säljer. Det går väll inte att nita fast dem på min nu utslitna original-lamell?
http://62.181.75.60:80/Default.aspx?Pro ... 7e2c1e4cdb
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: 3SGTE vs 3SGE koppling
Går gör det nog, men jag tror inte att jag hade chansat på det.Tobbera skrev:Tack för din info. Nu behöver jag inte klia mig i huvudet över det längre.
Hur är det med lamell-puckarna som Dahlhem säljer. Det går väll inte att nita fast dem på min nu utslitna original-lamell?
http://62.181.75.60:80/Default.aspx?Pro ... 7e2c1e4cdb
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
-
- Inlägg: 185
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Helsingborg
Re: 3SGTE vs 3SGE koppling
Är det någon som vet tjockleken på en ny toyota original-lamell? Jag har fastnat lite i tanken att pucka om den med lösa puckar men jag vill ju inte att den ska bli för tjock så att det inte går att frikoppla ordentligt.


Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06